• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa begagnat

gekkoo

Breitling
Hej, jag är ung och relativt ny med klockor så har inte lärt mig allt som behövs än. Satt å kollade lite på chrono24 och hittade en fantastiskt fin montblanc star enligt mig själv.(http://www.chrono24.se/montblanc/st...th=/montblanc/index-3.htm&manufacturerIds=172 ) Klockan är från 2005. Ja, min fråga är egentligen. Hur vet jag att jag gör ett bra köp? Hur vet jag att priset är bra och skicket? Brukar ni själva köpa från chrono24 och är det säkert och seriöst? Och sista frågan, är gör montblanc bra, kvalitativa klockor? Tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning,

Jesper
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Huruvida du gör ett bra köp eller inte kan jag inte svara på. Som alltid när du köper en klocka, speciellt begagnad, så gäller det att läsa på om modellen och bilda sig en prisuppfattning. Är den från 2005 så räkna med att du kan få behöva byta några tusenlappar med en urmakare så att denna får serva klockan.

Vad jag vet så har MB använt/använder ETA-verk i sina klockor. Endel rynkar näsan åt ETA eftersom det inte är inhouse, men onekeligen så gör ETA urverk som fungerar och fungerar bra. Efter att MD köpte tillverkaren Minerva så har de gjort några ganska häftiga klockor. Men då pratar vi en annan prisklass.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Svårt att säga om det är ett bra köp men om man söker på C24 på Star serien så varierar priserna kraftigt http://www.chrono24.se/montblanc/star--id3201131.htm
Sedan kan det vara knepigt att sälja den i Sverige då det inte är speciellt känt/populärt märke i klocksamanhang, har aldrig sett en på köp&sälj.
På plussidan så ser det ut att vara ett 7750 urverk i den vilket gör att du inte lär ha problem att hitta kompetent urmakare för att serva den.
Priset enligt mitt tankesätt tycker jag personligen är aningen högt då det brukar gå liknande klockor här på forumet betydligt billigare med samma urverk och desig.
Detta var bara mina 2 cent, om du gillar klockan så är de bara att slå till då det är du som ska bära den :)
//Micke.
 

Cryssarn

Rolex
Svårt att säga om det är ett bra köp men om man söker på C24 på Star serien så varierar priserna kraftigt http://www.chrono24.se/montblanc/star--id3201131.htm
Sedan kan det vara knepigt att sälja den i Sverige då det inte är speciellt känt/populärt märke i klocksamanhang, har aldrig sett en på köp&sälj.
På plussidan så ser det ut att vara ett 7750 urverk i den vilket gör att du inte lär ha problem att hitta kompetent urmakare för att serva den.
Priset enligt mitt tankesätt tycker jag personligen är aningen högt då det brukar gå liknande klockor här på forumet betydligt billigare med samma urverk och desig.
Detta var bara mina 2 cent, om du gillar klockan så är de bara att slå till då det är du som ska bära den :)
//Micke.
beror ju dock lite på hur mycket och vem som moddat verket. Tudor exempelvis kan du inte lämna in varsomhelst eftersom man måste få tag på delar.
 

JohnDoe

Rolex
Hej, fin klocka du hittade. Men som många här säger så får du nog räkna med några tusen på service direkt. Köper själv mina klockor i sverige av bekvämlighetsskäl. Finns auktioner på de flesta pantbanker, kaplans, bukowskis mm. Fördelen är att du lättare kan kolla in klockorna och se eventuell dokumentation. Här på forumet säljs också en hel del klockor. På pantbankernas webbshopar finns det ibland godsaker. Har de legat där ett tag kan du ge skambud. Givetvis behöver även dessa klockor service om de inte är riktigt nya, dvs max 3 år. Tror det finns en fördel med att börja köpa lokalt i sverige så är det lättare att hantera ev problem.
 
Topp