• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa de något mindre etablerade märkena - vad hindrar dig & vad är du sugen på?

Går man utanför de mest etablerade märkena som Rolex och Patek etc kan man få riktigt fin valuta för pengarna, vad gäller teknik och hantverk. Det som personligen hindrar mig är att jag tror / tror mig veta att
1) det är svårt att få tillbaka sina pengar
2) en vidareförsäljning till rimligt pris kan ta lång tid, ur rent statistiskt perspektiv, då färre intressenter leder till längre matchningstid
3) märkessnobberi (delvis) - även om jag även gillar Casio etc

Ett märke / modell som jag personligen tycker om men är lite feg inför att köpa är Chopards LUC. För Rolex stål DJ pengar kan man få en riktigt fin guldklocka:

3149011_xxl.jpg
3149011f_xxl.jpg

3149011e_xxl.jpg



Här kan man läsa om att Cartier, som väl som märke har ungefär samma posotion som Chopard, röner visst intresse på forumet:
https://klocksnack.se/threads/cartier-passaround.51573/


Vad hindrar dig & vad är du sugen på? Jag har här främst tänkt på "övriga" europeiska märken, men sedan finns det ju mycket fint att hitta i tex Asien också.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Går man utanför de mest etablerade märkena som Rolex och Patek etc kan man få riktigt fin valuta för pengarna, vad gäller teknik och hantverk. Det som personligen hindrar mig är att jag tror / tror mig veta att
1) det är svårt att få tillbaka sina pengar
2) en vidareförsäljning till rimligt pris kan ta lång tid, ur rent statistiskt perspektiv, då färre intressenter leder till längre matchningstid
3) märkessnobberi (delvis) - även om jag även gillar Casio etc

Ett märke / modell som jag personligen tycker om men är lite feg inför att köpa är Chopards LUC. För Rolex stål DJ pengar kan man få en riktigt fin guldklocka:

3149011_xxl.jpg
3149011f_xxl.jpg

3149011e_xxl.jpg



Här kan man läsa om att Cartier, som väl som märke har ungefär samma posotion som Chopard, röner visst intresse på forumet:
https://klocksnack.se/threads/cartier-passaround.51573/


Vad hindrar dig & vad är du sugen på? Jag har här främst tänkt på "övriga" europeiska märken, men sedan finns det ju mycket fint att hitta i tex Asien också.

En LUC är precis under Patek så jag förstår nog inte frågan..
 

Amund

Omega
Jag tvekade länge innan jag köpte min Mille Miglia och anledningen var väl egentligen rent ekonomisk.
Det var min första "riktiga" klocka, priserna varierade med upp till 10k beroende på handlare och andrahandsvärdet verkade tveksamt. Så jag förstår precis vad du menar. Med till slut så bestämde jag mig bara för att köra på och gå på känsla och har verkligen inte ångrat mig :)


Mille Miglia 168511-3036
3036 Barcelona.jpg
 
En LUC kostar mer och en PP mycket mer.
Som sagt finns Choparden på annons till det priset jag angivet ovan, 55 000 SEK. Vid närmare surf uppkommer dock vissa tveksamheter kring annonsen ... Här skulle jag vara mkt försiktig...

Finns dock i vitguld för 71 000 SEK också... Men inte lika kul pris... Fortfarande en väldigt fin klocka.
 
Senast ändrad:

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Som sagt finns Choparden på annons till det priset jag angivet ovan, 55 000 SEK. Vid närmare surf uppkommer dock vissa tveksamheter kring annonsen ...

Finns dock i vitguld för 71 000 SEK också... Men inte lika kul pris... Fortfarande en väldigt fin klocka.

Helt klart riktigt bra pris om den i Bukarest är ok.
 
Jag tvekade länge innan jag köpte min Mille Miglia och anledningen var väl egentligen rent ekonomisk.
Det var min första "riktiga" klocka, priserna varierade med upp till 10k beroende på handlare och andrahandsvärdet verkade tveksamt. Så jag förstår precis vad du menar. Med till slut så bestämde jag mig bara för att köra på och gå på känsla och har verkligen inte ångrat mig :)
Mille Miglia 168511-3036
3036 Barcelona.jpg
Verkligen snygg Chopard! Köper man och vet att man vill behålla behöver man ju inte bry sig om återförsäljningspriset.
 
Trodde det skulle vara någon Sinn, Oris, Longines eller whatever det handlade om :D
Chopard låg väl före t.ex. Rolex i Timetowatch's ranking, inte för att det säger så mkt men de känns ändå jävligt high-end.
 
Chopards LUC serie är sjukt hög kvalité. Inte alls långt bakom Pateks standard på sina verk för att vara helt ärlig, men den filantropisk fördel med Chopard är att de kör med Fairmined Gold och certifikat på det. (Guldbranschen är rätt smutsig den också, men har inte hamnat i ljuset för utredning på samma vis som diamantbranschen.)
 
Chopards LUC serie är sjukt hög kvalité. Inte alls långt bakom Pateks standard på sina verk för att vara helt ärlig, men den filantropisk fördel med Chopard är att de kör med Fairmined Gold och certifikat på det. (Guldbranschen är rätt smutsig den också, men har inte hamnat i ljuset för utredning på samma vis som diamantbranschen.)
Intressant!
 

Oew

Rolex
Håller med om att människor snöar in sig på de vanligaste märken som rolex, omega, pp etc. Men tror mycket beror på andrahandsvärde och även status som du talar om. Många här på forumet är ivriga flippare och andrahandsvärdet är då oerhört viktigt. Tror att få vågar köpa helt med hjärtat. De flesta av mina klockor har urusla andrahandspriser och tappar mer än 50% så fort man lämnat ad men det spelar mindre roll för mig då jag aldrig tänkt göra mig av med någon av mina klockor.
Sedan vill många också att andra ska känna igen deras klockor och det spelar självklart in också.
Här är en av mina med dåligt andrahandsvärde, dålig igenkänning men en helt fantastisk klocka!
image.jpeg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Har inte kommit så långt in i klockträsket än så jag vet att de klockor jag köper med stor sannolikhet kommer att flippas. Det gör att jag tänker på den ekonomiska faktorn hyfsat mycket nu när jag planerar inköp. Det är tråkigt att torska 20k på en klocka som man vet eller i vart fall anar kommer att flippas. Om några år när man har prövat runt lite mer och fått känna och klämma samt byggt upp en samling man är nöjd med kanske jag kommer att resonera annorlunda. Men avstått med en hel del köp med anledning av värdeförlust eller att jag tror att dom blir svåra att bli av med.
 

watchdreamer

Panerai
Chopards LUC serie är sjukt hög kvalité. Inte alls långt bakom Pateks standard på sina verk för att vara helt ärlig, men den filantropisk fördel med Chopard är att de kör med Fairmined Gold och certifikat på det. (Guldbranschen är rätt smutsig den också, men har inte hamnat i ljuset för utredning på samma vis som diamantbranschen.)

Jag vet att Patek uttalat sig om just Chopard och deras LUC verk och gett dem mycket cred......säger en hel del!
 
Trodde det skulle vara någon Sinn, Oris, Longines eller whatever det handlade om :D
Chopard låg väl före t.ex. Rolex i Timetowatch's ranking, inte för att det säger så mkt men de känns ändå jävligt high-end.

Det är rätt relevant för mig iaf. Jag har svårt att motivera ett köp av en sinn (som jag diggar) just för att jag inte kan motivera för mig själv varför jag ska betala så mycket för ett okänt märke. Detta trots att jag gillar ubåtsstål, tegimentering å annan cool skit de sysslar med.
 
Kikar man på independenturmakarna så håller många av den en standard som är avsevärt högre än samtliga etablerade och större företag, PPoch Lange inräknade...
Några av dessa är Roger W Smith (Att få köpa en sådan så är bars pengarna halva problemet, han själv måste godkänna varje kund själv.) Urban Jürgensen, Philippe Dufour, Kari Voutilainen, Laurent Ferrier, Mauritz Grossman, Lang & Heyne m.fl.
Samtliga komponenter av alla dessa ovanstående är handgjorda och sjukt hög kvalité.
Ta en titt om ni är intresserade!
Hade utan tvekan köpt från alla dessa om man hade den ekonomin.
 
Det är rätt relevant för mig iaf. Jag har svårt att motivera ett köp av en sinn (som jag diggar) just för att jag inte kan motivera för mig själv varför jag ska betala så mycket för ett okänt märke. Detta trots att jag gillar ubåtsstål, tegimentering å annan cool skit de sysslar med.
Ja, det var nåt sånt jag trodde tråden handlade om när jag såg titeln. Ubåtsstål hade räckt för mig. :D
 
Kikar man på independenturmakarna så håller många av den en standard som är avsevärt högre än samtliga etablerade och större företag, PPoch Lange inräknade...
Några av dessa är Roger W Smith (Att få köpa en sådan så är bars pengarna halva problemet, han själv måste godkänna varje kund själv.) Urban Jürgensen, Philippe Dufour, Kari Voutilainen, Laurent Ferrier, Mauritz Grossman, Lang & Heyne m.fl.
Samtliga komponenter av alla dessa ovanstående är handgjorda och sjukt hög kvalité.
Ta en titt om ni är intresserade!
Hade utan tvekan köpt från alla dessa om man hade den ekonomin.
Voutilainen Vingt-8 i platina hade inte varit helt fel.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kikar man på independenturmakarna så håller många av den en standard som är avsevärt högre än samtliga etablerade och större företag, PPoch Lange inräknade...
Några av dessa är Roger W Smith (Att få köpa en sådan så är bars pengarna halva problemet, han själv måste godkänna varje kund själv.) Urban Jürgensen, Philippe Dufour, Kari Voutilainen, Laurent Ferrier, Mauritz Grossman, Lang & Heyne m.fl.
Samtliga komponenter av alla dessa ovanstående är handgjorda och sjukt hög kvalité.
Ta en titt om ni är intresserade!
Hade utan tvekan köpt från alla dessa om man hade den ekonomin.
Ahhh, Laurent Ferrier. Kanske klockvärldens snyggaste visare...

DSC_9029.jpg


Det som avskräcker mig lite är min oro att servicekostnaden kostar multipla skjortor. Men det kanske bara är en villfarelse.
 
Topp