• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa en Rolex som investering

alexrohlin

Breitling
Jag har en tanke som jag gärna skulle vilja få lite perspektiv på från kunniga människor. Tanken lyder såhär: Jag har fått en möjlighet att köpa en Rolex GMT-Master II 16710 Pepsi. Tror ni att den skulle kunna vara en bra investering med tanke på att Pepsi-modellen inte finns längre förutom i vitt guld vilket gör mer otillgänglig för folk och att intresset av just Pepsi-modellen skulle öka om ett antal år?
 

Wiliamo

Panerai
Mitt spontana svar är ja. Marknaden för begagnade rollar har skjutit starkt uppåt i prisutvecklingen bara över de senaste åren, verkar inte vara många faktorer som pekar på att det ska vända just nu iaf... Om ens någonsin.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Samtidigt så finns det aldrig garantier. Sen kan ju rolex presentera BLRO GMTC på basel vilket år som...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Beror nog på vad du betalar för klockan, som för övrigt måste vara i riktigt bra skick. Får du ett exceptionellt bra pris nu, finns säkert viss möjlighet att få igen pengarna, och kanske tjäna lite framöver.
Modellen i sig är dock inte speciellt ovanlig i dagslägets, men priser på "vanliga" safir-Rolex har ju gått upp relativt kraftigt under de senaste åren.
 

Bane

Omega
Jag har en tanke som jag gärna skulle vilja få lite perspektiv på från kunniga människor. Tanken lyder såhär: Jag har fått en möjlighet att köpa en Rolex GMT-Master II 16710 Pepsi. Tror ni att den skulle kunna vara en bra investering med tanke på att Pepsi-modellen inte finns längre förutom i vitt guld vilket gör mer otillgänglig för folk och att intresset av just Pepsi-modellen skulle öka om ett antal år?
Självklart att det är en investering bara att satsa, inget tvekande. Snygg och en bra rolla, sitter gott på handleden :)
 
Är det enbart för en investering så finns det bättre alternativ (Långsiktigt sparande på börsen tex)
Men då har du inte nöjet av att äga en fantastisk klocka under alla åren ;)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Samtidigt finns det fler gmt referenser du kan sätta på pepsi bezel på. Av alla klockor man kan köpa för investering så tror jag inte det är generellt en modell som kommer sticka iväg. Det är isf om du hittat en fullset som är oanvänd eller liknande :)
 

Malte

Omega
Jag har köpt en enda Rolex som jag förlorat pengar på, snarare har jag fått rejält mkt mer för dem. Det är väl mkt därför jag fastnat för Rolex och det gör dem "prisvärda" för mig, ganska ointresserad att köpa en klocka jag förlorar 10-15k på.

Men samtidigt köper jag inte klockor för investering utan för att använda dem, men vist är det trevligt att få bättre ränta för dem än på banken :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är åtminstone ingen dålig investering och kommer garanterat inte... Eller iaf troligtvis inte sjunka i värde.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Svar JA! Men inte av den anledningen du tar upp, inserten går ju och byta, du kan gå till vilken återförsäljare som helst säkert och köpa ett nytt insert, så att någon skulle betala premium för att det sitter pepsi insert på klockan har jag svårt att tro. Däremot så är nog köpet av en 16710 inte helt fel, var inte länge sedan 1-1,5 år sedan man bara behövde slanta upp 38-39k för ett exemplar med box, papper osv, idag så snackar vi 45-50k utan box, cert etc, på lång sikt så kommer du göra lite mer på klockan, på kort sikt så får du tillbaka pengarna + någon krona till. En bra investering skulle jag säga att ett köp av en 16570 är, dom kommer sticka iväg när som helst, idag så kan du få en riktigt fin fullsettare för 35k.
 

Wiliamo

Panerai
Svar JA! Men inte av den anledningen du tar upp, inserten går ju och byta, du kan gå till vilken återförsäljare som helst säkert och köpa ett nytt insert, så att någon skulle betala premium för att det sitter pepsi insert på klockan har jag svårt att tro. Däremot så är nog köpet av en 16710 inte helt fel, var inte länge sedan 1-1,5 år sedan man bara behövde slanta upp 38-39k för ett exemplar med box, papper osv, idag så snackar vi 45-50k utan box, cert etc, på lång sikt så kommer du göra lite mer på klockan, på kort sikt så får du tillbaka pengarna + någon krona till. En bra investering skulle jag säga att ett köp av en 16570 är, dom kommer sticka iväg när som helst, idag så kan du få en riktigt fin fullsettare för 35k.
The king has spoken :D
 

Rivalen

Rolex
Köp en klocka i fint skick som sagts, helst fullset. Att sedan lägga undan den eller knappt använda den låter för trist. Använd den och låt den få sina spår av att ha levat, men polera inte. Opolerat med trovärdig patina attraherar mig mest och jag tror inte jag är ensam om det nu eller framledes.

Investera: Jag minns när Ericssonaktien köptes av alla i eufori och stod i över 900:-. Sedan vände det och nyemissionen zom räddade bolaget var på drygt 3:-, dock efter nån split. Hur som - mer än 90% av värdet försvann för dom som åkte med neri tron att "det går upp och ner" eller "sitt still i båten".

Motsvarande tror jag inte kommer att drabba din investering i en Rolex. :)
 
Senast ändrad:
Topp