• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

Ja nu går jag och funderar som så många gånger förr. Att köpa en klocka gör ju ett stort hål i plånboken. Jag är ingen sån som kan slänga ut 20-40.000 på ett bräde utan att märka av det. Ska jag köpa en klocka måste jag spara en del pengar varje månad tills jag har råd att köpa en.

Det har jag gjort några gånger nu, men aldrig köpt en klocka. Jag sparade till en klocka. Sen hade jag lite renovering att göra, så jag köpte 6 lastbilar med grus till gården. Andra gånger har jag t.ex köpt en ytterdörr till huset.

Det jag menar är att, så fort jag har pengar får jag känslan "jag har andra hål att stoppa i". Det är inte så att jag sparar alla mina pengar på en klocka så att jag inte kan renovera ändå. Men med klockpengarna kan jag renovera mer. Det är det som är grejen.

Vi har mat på bordet och så, inte det som är problemet.

Kort och gott är problemet att jag vill ha en klocka för 30.000 men får alltid tankarna "då får jag så här mycket brädor, eller en ny snöslunga" och känner att jag prioriterar barnsligt om jag köper en klocka.

Samtidigt måste man väl få lägga av lite pengar varje månad och köpa en rolig grej också nån gång? Inte bara skjuta in allt i sitt bohag?

Det måste ju vara fler än mig som inte går och köper en klocka på sin månadslön?

Hjälp mig lite här!! ;)
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej du :)

Jo jag resonerar likadant egentligen.....

I mitt fall så har jag lyckats köpa 4 st klockor som är värda 15-40k styck.... Och om jag köper någon ny så får en gammal lämna, annars går inte min budget ihop riktigt..... Den skulle i teorin kunna göra det då jag faktiskt tjänar okej och har relativt lite utgifter, men man har ett liv vid sidan av klockor också, resor, flickvän, nöje osv osv osv....

Så min regel, köper jag något så får något lämna. och det håller jag... oftast ;-)

Med vänlig hälsning Robin
 

Edin

Panerai
Allt är ju en fråga om prioriteringar. Har man möjligheten att lägga 30-100k på en klocka utan att man står med ett halvfärdigt hus mitt i renovering skulle jag kunna tänka mig att göra detta. Men om jag står med ett hus, ett kök från 1970 och behöver en ny bil att ta mig till jobbet är det ju en annan sak.

För egen del la jag nyss 30k på en ny klocka istället för nya köksstolar till nya lyan. Dom gamla får helt enkelt hänga med ett tag till och sex Eames stolar är nog mer lyx än en ny klocka. även om de är närmast lika värdebeständiga..
 

svesam

Rolex
Ja nu går jag och funderar som så många gånger förr. Att köpa en klocka gör ju ett stort hål i plånboken. Jag är ingen sån som kan slänga ut 20-40.000 på ett bräde utan att märka av det. Ska jag köpa en klocka måste jag spara en del pengar varje månad tills jag har råd att köpa en.

Det har jag gjort några gånger nu, men aldrig köpt en klocka. Jag sparade till en klocka. Sen hade jag lite renovering att göra, så jag köpte 6 lastbilar med grus till gården. Andra gånger har jag t.ex köpt en ytterdörr till huset.

Det jag menar är att, så fort jag har pengar får jag känslan "jag har andra hål att stoppa i". Det är inte så att jag sparar alla mina pengar på en klocka så att jag inte kan renovera ändå. Men med klockpengarna kan jag renovera mer. Det är det som är grejen.

Vi har mat på bordet och så, inte det som är problemet.

Kort och gott är problemet att jag vill ha en klocka för 30.000 men får alltid tankarna "då får jag så här mycket brädor, eller en ny snöslunga" och känner att jag prioriterar barnsligt om jag köper en klocka.

Samtidigt måste man väl få lägga av lite pengar varje månad och köpa en rolig grej också nån gång? Inte bara skjuta in allt i sitt bohag?

Det måste ju vara fler än mig som inte går och köper en klocka på sin månadslön?

Hjälp mig lite här!! ;)

Hmm, undrar just vad du kommer att få för svar när du ställer en sådan fråga just här :)
Säg så här om du hade nöjt dig med att köpa bara gruslassen istället för alla 6 lastbilarna med grus så hade nog kunnat köpa en hel del klockor istället ;)

För att försöka ge ett seriöst svar däremot så är jag också en av dem som absolut inte kan bränna ett antal månadslöner på en klocka utan
att behöva prioritera bort annat. Du är därför inne på helt rätt spår, sätt undan lite pengar varje månad och köp dig en klocka när pengarna finns.
Det verkar du vara värd i och med att du renoverar och skottar och står i :)
Välkommen hit !
 
Haha tack för alla åsikter, fan vad skönt!
Jo jag kan ju säga att exakt alla pengar som livet blivit över under åren har jag plöjt ner i mitt bohag på olika renoveringar. Och banken undrar när jag är på möten "men har du inget sparande?"
Nä det har jag inte, för jag lägger alla pengar på renovering.
Dessutom tjänar vi så pass så att det är inte nåt problem att lägga av lite pengar till en klocka och ändå ha mat på bordet, renovering mm..
Problemet är mest när pengarna till klockan väl finns så kommer tankarna "snöslunga, eller kanske en resa till ett varmt land med familjen, fin resa för dom pengarna" och jag blir bara "aaaaargh!!!" och sliter mitt hår!

Men det var därför jag frågade här så jag skulle få lite partiska svar!! :D
 

Mr Chance

Kalmar
Dela på pengarna! Ett "eget" konto som du avsätter en del till och ett, gemensamt, renoveringskonto som du avsätter en annan del till. På det sätter "märker" du (psykologiskt) klockpengarna vilket gör det lättare att köpa klockor. Och du riskerar inte att äventyra standarden på boendet.
 

romanov

Cartier
Allt handlar om prioriteringar, man får lägga sina "hobbypengar" på det som får en att må bra. Mår du inte bra av att köpa en klocka för 30 k så hade jag köpt en billigare
 

Greven

Audemars
Ställ dig frågan varför du vill ha en klocka som måste kosta just 30 000 kr? Är det just vetskapen att den kostar den summan eller finns det andra egenskaper som du kan leta efter än just priset? Det kanske finns andra klockor som kan fylla en liknande känsla men som inte behöver kosta lika mycket pengar? Jag kan tycka att jakten på en perfekt vintage, som kanske man får leta reda på under lång tid kan ge samma tillfredställelse.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Man handlar väl efter sin förmåga? Jag skulle i alla fall inte "offra" något för att kunna köpa en klocka eller t.ex. åka på semester. Skulle ju inte säga till tjejen, nej du jag köpte precis en ny klocka det blev ingen solsemester i år :)

Behöver du en snöslunga? Köp den då. Köp klockan när du har 30k du inte behöver till något annat. Eller så köper du en klocka för 10k istället.
 
Brukar köra tvåstegsmetoden.......

Först
image.jpeg



Följt av
image.jpeg
 

MrPlow

Rolex
Eller så gör du något speciellt av det. Kanske firar du och din sambo/partner X antal år ihop, X antal år i huset eller så fyller du just X år. Köp en klocka nu! Fundera inte mer!

Snöslunga hur kul är det?
 
Jag tror de flesta kan säga att man kan lägga pengar på olika saker i sitt liv oavsett om de behövs eller inte.
Jag har gjort så att jag spar mina klockpengar på ett eget konto men lik förbannat känner jag att där finns mycket pengar som jag skulle kunna använda till något som är mer "familjärt korrekt" även om 2000kr per månad inte direkt märks att man lägger till klock-spar.
Jag skulle ju aldrig göra avkall på vår normala levnadsstandard. Men ibland ramlar det in pengar från övertid, bonus mm och då kan jag ju tycka att det är pengar som blir "över" och kan gå till nåt kul som en klocka. Men fortfarande, det känns konstigt när man tänker att man ska köpa en.

Klockan måste inte vara dyr för att vara dyr. Men det finns tre modeller jag är intresserad och det är Omega Seamaster, Speedmaster och Rolex Sub... det är ju en viss prisskillnad där.
Helst hade jag ju velat att en Rolex kostade 20 istället för 50 så det är inte priset som avgör :D
 

Gurgel

Cartier
Jag gör likadant, fast med andra saker. Sparar till en båt. Har ett separat båtkonto, båttypen jag vill ha ligger på ungefär 120tkr. Problemet är att så snart jag är uppe i 50-70tkr på det kontot så tycker jag att jag har så mycket pengar och så mycket annat som egentligen är viktigare än en båt (ex en ny klocka, en ny bil, ett nytt tak, några bättre champagner, en ny soffa etc etc). Egentligen är det väl helt enkelt så att jag inte tycker att det är värt 120tkr att köpa en båt, om jag hade gjort det hade jag väl sett till att spara ihop till det. Antar jag. Med samma logik tycker du egentligen inte att du bör köpa en klocka för 30tkr. Så köp en billigare klocka! Snabba dig innan du kommer på att bilen behöver nya sommardäck och sånt...eller så funkar logiken bara individuellt och är inte applicerbart på gemene man.
 
Jag gör likadant, fast med andra saker. Sparar till en båt. Har ett separat båtkonto, båttypen jag vill ha ligger på ungefär 120tkr. Problemet är att så snart jag är uppe i 50-70tkr på det kontot så tycker jag att jag har så mycket pengar och så mycket annat som egentligen är viktigare än en båt (ex en ny klocka, en ny bil, ett nytt tak, några bättre champagner, en ny soffa etc etc). Egentligen är det väl helt enkelt så att jag inte tycker att det är värt 120tkr att köpa en båt, om jag hade gjort det hade jag väl sett till att spara ihop till det. Antar jag. Med samma logik tycker du egentligen inte att du bör köpa en klocka för 30tkr. Så köp en billigare klocka! Snabba dig innan du kommer på att bilen behöver nya sommardäck och sånt...eller så funkar logiken bara individuellt och är inte applicerbart på gemene man.

Skönt att höra att andra har samma problem! Och du har så rätt, man kanske inte tycker att det är värt pengarna i slutändan så det kanske därför man resonerar sådär. :) värt att tänka på. Tack :)
 

wg11

Cartier
Som andra i tråden har jag själv också ett "klockkonto" där det går in ett antal tusenlappar varje månad. Dessa pengar är enbart för att finansiera klockköp och inget annat. Pengar till annat sparande så som semesterresor, boende, renovering etc. går in på annat konto/fonder för sparande. För min del hjälper det mig psykologiskt, annars hade jag haft svårt för mig själv att motivera ett klockköp på 60 tkr...även om det är samma pengar. Kanske kan tyckas konstigt, men det funkar för mig ;)
 

MrPlow

Rolex
Jag tror de flesta kan säga att man kan lägga pengar på olika saker i sitt liv oavsett om de behövs eller inte.
Jag har gjort så att jag spar mina klockpengar på ett eget konto men lik förbannat känner jag att där finns mycket pengar som jag skulle kunna använda till något som är mer "familjärt korrekt" även om 2000kr per månad inte direkt märks att man lägger till klock-spar.
Jag skulle ju aldrig göra avkall på vår normala levnadsstandard. Men ibland ramlar det in pengar från övertid, bonus mm och då kan jag ju tycka att det är pengar som blir "över" och kan gå till nåt kul som en klocka. Men fortfarande, det känns konstigt när man tänker att man ska köpa en.

Klockan måste inte vara dyr för att vara dyr. Men det finns tre modeller jag är intresserad och det är Omega Seamaster, Speedmaster och Rolex Sub... det är ju en viss prisskillnad där.
Helst hade jag ju velat att en Rolex kostade 20 istället för 50 så det är inte priset som avgör :D
Börja med en enklare klocka som du köper här på köp och sälj. Sen byter du upp dig allt eftersom. Då syns inte pengarna lika tydligt på kontot och går inte lika fort att omsätta till ett lass grus. Men när krisen kommer kan du ganska snabbt sälja den så länge du håller dig till populära modeller.

Du kan kliva in på en Seiko SKX007 för en tusing, en Sinn för kanske 10' eller varför inte en SMPc för 20?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Som andra i tråden har jag själv också ett "klockkonto" där det går in ett antal tusenlappar varje månad. Dessa pengar är enbart för att finansiera klockköp och inget annat. Pengar till annat sparande så som semesterresor, boende, renovering etc. läggs går in på annat konto/fonder för sparande. För min del hjälper det mig psykologiskt, annars hade jag haft svårt för mig själv att motivera ett klockköp på 60 tkr.. även om det är samma pengar. Kanske kan tyckas konstigt, men det funkar för mig ;)
+1 Detta är vägen att gå !
 

JohnDoe

Rolex
Så länge "hela familjen" ska bestämma får du ingen klocka. Det kommer alltid finns hål att stoppa pengarna i. Köp en klocka och fxa altanen eller vad det nu aktuella "hålet" är nästa år. Nu får forumets kvinnor ursäkta men min erfarenhet är att ingen kvinna skulle prioritera bort sina handväskor, skor, kläder, smink etc för grus. Kanske deras enskilda objekt inte är lika dyra som en rolex men räkna ihop dem... och ärligt, hur länge "håller" en handväska...den blir ju snabbt omodern och behöver ersättas med en ny.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu får forumets kvinnor ursäkta men min erfarenhet är att ingen kvinna skulle prioritera bort sina handväskor, skor, kläder, smink etc för grus.
Min gör det. Hon är helt ointresserad av sånt. Tacka gudarna!*

Generellt dock så tycker jag att om man måste välja mellan grus till huset och en klocka så är det nog inte rätt att köpa klockan. Det tycker jag tråkigt nog man gör först om man klarar båda.

*Nej, det gör henne inte till en ful träskpadda heller. Hon är väldigt träningsintresserad och går runt i den typen av kläder istället. Win-win.
 

Biffbert

Cartier
Bättre att skjuta upp en ytterdörr kan jag tycka (antar att den bara var sliten och inte oduglig), klockan höjer ju livsnjutningen, som måste gå före praktiska lösningar ibland :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag kränger mycket MC (lika onödigt som en klocka för 100K) till folk som prioriterar bort "allt" annat. Mestadels grabbar i 25-årsåldern som har ett bra kneg, sedan så de skaffat familj får intresset stryka på foten.
Blivit tråkiga? Hunsad av frun?
Oklart.
Det är väl lite så med klockor också, man har ju så mycket annat att spara till. Jag tror att jag blir lyckligare av tillfixad fasad nästa år än en Sub-c, men jag vet ju inte...
 

Fjmo

Omega
Köper du en så pass populär modell som speedmaster eller sub finns det egentligen ingen anledning att svettas för att du gjort av med pengar så länge du köper begagnat. Då är det ju en större förlustaffär att köpa t.ex. en snöslunga (kan inte tänka mig att snöslungor är lika värdebeständiga och lättsålda som en sub).
 

wg11

Cartier
Nu får forumets kvinnor ursäkta men min erfarenhet är att ingen kvinna skulle prioritera bort sina handväskor, skor, kläder, smink etc för grus. Kanske deras enskilda objekt inte är lika dyra som en rolex men räkna ihop dem...

+1 Denna liknelse brukar jag dra för min sambo för att få mer förståelse.
 
Topp