• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att låta en klocka dö

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Eftersom det tydligen inte är någon som hänger i den stora storaservicetråden så tvingas jag helt enkelt skapa en ny tråd. :eek:

1. Hur länge går egentligen en automatisk klocka hyfsat utan någon service? Är det stor skillnad mellan olika märken, urverk och från exemplar till exemplar?
2. När den till slut stannar efter x antal år, är det bara att låta serva den så går den i lika många år till, eller har den då redan haft sin storhetstid? Det är kanske dyrare att serva en som man låtit gå längre än rekommenderat?

Jag är vanligtvis ingen klockplågare, men det känns ju surt att serva en klocka för mer deg än vad det hade kostat att köpa en ny. :oops:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Att låta en klocka dö

Bojke skrev:
Eftersom det tydligen inte är någon som hänger i den stora storaservicetråden så tvingas jag helt enkelt skapa en ny tråd. :eek:

1. Hur länge går egentligen en automatisk klocka hyfsat utan någon service? Är det stor skillnad mellan olika märken, urverk och från exemplar till exemplar?
2. När den till slut stannar efter x antal år, är det bara att låta serva den så går den i lika många år till, eller har den då redan haft sin storhetstid? Det är kanske dyrare att serva en som man låtit gå längre än rekommenderat?

Tror att Du får så få svar för att Du ställer så svåra frågor... :)

Jag är ingen expert men här är min uppfattning:

1. Ingen kan svara på det i förväg.
Ja.
2. Beror helt på vad som gör att den stannar. Klibbiga och smutsiga spiraler bör vara mindre allvarligt än utslitna infästningar, tex.
Det kan nog bli dyrare i längden, ja.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tackar för svar!

Första frågan är dock fortfarande obesvarad.
Är det någon som har en aning? Det måste väl finnas någon som låtit en klocka kämpa sig genom livet? Är det i så fall 5, 10, 20 eller 50 år man kan räkna med? :?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Att låta en klocka dö

Bojke skrev:
Tackar för svar!

Första frågan är dock fortfarande obesvarad.
Är det någon som har en aning? Det måste väl finnas någon som låtit en klocka kämpa sig genom livet? Är det i så fall 5, 10, 20 eller 50 år man kan räkna med? :?

Med "ingen kan svara på det" menar jag att det är för många variabler inblandade för att någon ska kunna förutse livslängden på ett enskilt exemplar. På "gruppnivå" är såklart vissa märken, urverk och modeller mer tåliga än andra, men det spelar mindre roll när det kommer till en enskild klocka. Kvalificerade gissningar kan Du få, men ingen garanterad, förutspådd livslängd!

Med det sagt tror jag att en försvinnande liten andel av alla äldre ur i omlopp är servade enligt föreskrifter eller ens alls! Generellt gäller nog att ju dyrare ur desto oftare servad, men det är inte alls säkert...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Ang oservad livstid.

Beror på vilket urverk, kvalitet och byggkvalitet, handhavande och yttre omständigheter mm.

Lite otur dör det efter 5 timmar, med de flesta andra faktorer på din sida så kanske 15-20 år.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
mannen som köpte den här klockan ny 1964 hade aldrig låten en urmakare röra skiten förrän förra året då den åkte på service. så klockor kan hålla jääävligt länge, men om något blir fel och du väntar kan skadan bli större. Så att ha en intervall på 5-10 år är bättre för att öka klockans livslängd.



B5007BF3-2AA9-46BF-BEC2-FC470C99CEA5-20705-00000638A875C346_zps5f1f55b5.jpg
 
Topp