• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att låta en mekanisk klocka dö

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,

Ska köpa min första automatare som jag tänker ha på mig vid finare situationer. Alltså ingen daily. Är det en bra idé att låta den dö, alltså pga att man inte bär den för att sedan winda upp den när man väl behöver använda den? Kommer kanske använda den 1 gång i månaden.

Eller borde man införskaffa en uppdragare?

Personligen har jag inga problem med att låta mina automatare "dö" :) Det råder nog delade uppfattningar om vad som är bäst för urverket. Förvarar min klockor i bankfack så det blir svår med winder :D

Jag är av åsikten att period av inaktivitet inte spelar någon större roll.
Som extrem referens; Farfars Lagonda låg 20 år utan att dras upp. När det väl gjordes hade den en fin gång och skaplig amplitud.

Jag är av åsikten att period av inaktivitet inte spelar någon större roll.
Som extrem referens; Farfars Lagonda låg 20 år utan att dras upp. När det väl gjordes hade den en fin gång och skaplig amplitud.
Okej, det låter som om det inte skulle vara några problem att låte en automatisk klocka ligga. Tack för alla svar :)

Skröna el. inte, men läste någonstans att winders inte är "naturligt" för en automatare utan riskerar öka slitaget och därmed livslängden!? Är nog också pro att låta den dö för att sedan dra upp den. Men å andra sidan mår nog en automatare bäst på handleden som den är konstruerad för ;)
Lagom är bäst!

Skröna el. inte, men läste någonstans att winders inte är "naturligt" för en automatare utan riskerar öka slitaget och därmed livslängden!? Är nog också pro att låta den dö för att sedan dra upp den. Men å andra sidan mår nog en automatare bäst på handleden som den är konstruerad för ;)
Lagom är bäst!
Min nya daily kommer givetvis också vara en automatare! Beställde en Longines Conquest 43mm Automatic i Silver! Den kommer må bra på handleden ;)

Tjena,

Ska köpa min första automatare som jag tänker ha på mig vid finare situationer. Alltså ingen daily. Är det en bra idé att låta den dö, alltså pga att man inte bär den för att sedan winda upp den när man väl behöver använda den? Kommer kanske använda den 1 gång i månaden.

Eller borde man införskaffa en uppdragare?
Enligt urmakare så kan den mycket väl vara stilla. De moderna oljorna beckar sig tydligen inte, så inhen fara med det

Jag hade nog köpt en quartz eller manuell om det ska vara något dressat eller något man använder lite. Ser ingen vits med den extra tjockleken för automat.

Som sagt, ser inga problem med en klocka som kommer att vara igång någon gång varje månad. Klockor kan ju ligga stilla, osålda i ett par år eller mer i affärer. Ingen har ju påvisat att detta skulle ha orsakat några problem.
Winders är bortslösade klockpengar:D. Det är ju inte jättejobbigt att dra upp eller skaka igång klockan då och då.
Har en Omega med GMT och datum som jag vill ha tillhands närhelst jag skall bada eller andra beateraktiviteter. Den är faktiskt like bökig att ställa. Det är därför jag skaffade winder. Min manuella Speedy som stannar regelbundet ställer man ju på nolltid.

Har du inte vart inne i ett bankfacks valv tidigare ? Om inte så kan jag bara berätta att det finns olika storlekar på facken och vart vi har våra valv kan jag inte tala om.
Men allt går vet ett fack som har foto cell moddat Dvs om det kommer in ljus så triggar denna en sms modul som skickar ett sms till in progat mobil nr, och denna har en backupp batt som håller minst 6 mån.

//Simon

Jo, att det går att få till egna önskemål förstår jag. Tänkte just på det specifika fallet med en winder.

Tillbaka
Topp