• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

...

Kom in en äldre man idag som hade en Rolex gmt coke. Jag kommenterade den och han blev stolt och berättade att han köpte den på Dubais flygplats för 23 år sedan för 20 tusen. Sedan sa han att han skulle få 20.000:- om han sålde den idag (med box och cert). Jag gissar på att beggade går på runt 50-52k annars va? Han undrade om jag var intresserad av att köpa den, men det är nu mitt förnuft börjar spöka. Antingen "lurar" jag honom som får den för 20k eller så måste den vara fake. Vad tror ni och vad hade ni gjort?
Screenshot_2016-02-17-13-53-43-1.png

Bilden är riktigt stulen från internet.
 
Senast ändrad:

Zalath

Panerai
Kan ju vara bra att skriva det under bilden för att undvika analyser om huruvida den är fake, etc.

Jag hade nog sagt att klockan var värd betydligt mer om den var äkta. Hade inte köpt den heller. För stor risk att bli blåst, samtidigt som det skulle kännas fel att lura någon eller bidra till att någon bli lurad (genom att inte berätta).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kom in en äldre man idag som hade en Rolex gmt coke. Jag kommenterade den och han blev stolt och berättade att han köpte den på Dubais flygplats för 23 år sedan för 20 tusen. Sedan sa han att han skulle få 20.000:- om han sålde den idag (med box och cert). Jag gissar på att beggade går på runt 50-52k annars va? Han undrade om jag var intresserad av att köpa den, men det är nu mitt förnuft börjar spöka. Antingen "lurar" jag honom som får den för 20k eller så måste den vara fake. Vad tror ni och vad hade ni gjort?
Screenshot_2016-02-17-13-53-43-1.png

Bilden är riktigt stulen från internet.
Ta den till en AD och verifiera äktheten, och köp den för 30k :)
 
Det känns liksom fel vilket som. På den affären blir antingen jag eller han blåst. Jag känner mig lite mer utsatt pga att han kom in till mig, började pratade om pris och eventuell försäljning. Dock sade jag att klockan är nog värd mer än så.
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Ja det beror u lite på vad ditt samvete säger, jag hade inte gjort det, det biter en bara i arslet tillslut.
Berätta istället för honom att du vet att han kan få mer för den och är du intresserad kan du ju lägga ett skambud då är de ju upp till honom om han vill sälja den billigt eller om han vill kolla vidare. är du osäker så säg att du vill kolla om den är äkta innan du köper!
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Lite beroende på vad som menas med "kom in". Jobbar du i klockbutik så är det logiskt att prata klockor. Säljer du strumpbyxor och han tar upp ämnet så är det lite lurigt. Finns andra mer logiska ställen för honom att sälja på.
 

pederr

Cartier
Om ni undanröjer den assymetriska informationen, d v s om den är äkta och i s f vad den skulle kunna gå för på öppna marknaden, är det ju sedan inte förbjudet att göra en bra deal. Det kan ju också bero på om ni kommer att träffas igen eller inte. Träffas kontinuerligt är det ju en fördel om båda blir nöjda - vi hade tidigare en stuggranne som hade ett finsnickeri och jag beställde en gång en dubbelport till ett förråd av honom. När jag frågade vad han ville ha för dem sade ha att vi skulle hitta ett pris som gjorde att vi kunde titta varandra i ögonen då vi träffades.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ta en diskussion med honom, säg att klockan är värd mer än han tror.
Ge honom ett juste erbjudande om han säljer direkt till dig, men kanske även nämna att man kanske kan få mer om han sätter ut den på öppna marknaden.
Vill han ha snabba, säkra, pengar säljer han till dig ändå.
 

MånsT

Rolex
Är detta en sån etikfråga man diskuterade i skolan? :D Allvarligt talat så hade jag inte tackat nej till en GMT för 20k men det hade förmodligen inte känts särskilt bra i kroppen efteråt. Föreslå att köpa den för 45-50k istället om du vill ha klockan.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Ja det beror u lite på vad ditt samvete säger, jag hade inte gjort det, det biter en bara i arslet tillslut.
Berätta istället för honom att du vet att han kan få mer för den och är du intresserad kan du ju lägga ett skambud då är de ju upp till honom om han vill sälja den billigt eller om han vill kolla vidare. är du osäker så säg att du vill kolla om den är äkta innan du köper!

+1. Karma is a bitch.
 

hollow123

Rolex
Om det är HAN som börjar prata om värde och ev försäljning ser jag inga problem i det hela.

Hade det däremot varit som så att du lowballar honom med ett bud i hopp om att han är helt okunnig och ska se dollartecken, är det en annan femma.
 

MånsT

Rolex
Hur gör ni när ni går på Loppis, och ni ser att något är fel prissatt?

Kanske inte riktigt samma sak, men kul att få höra hur ni andra tänker.
Bra jämförelse. Jag skulle inte gå på loppis och berätta vad sakerna egentligen är värda utan istället knipa allt "bra". Skillnaden är kanske att på loppis utgår man från att mycket är billigt. I TS:s fall handlar det bara om ett objekt, det står ett välkänt varumärke på exemplaret och det uppskattade värdet (20k) är rätt mycket pengar från början.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bra jämförelse. Jag skulle inte gå på loppis och berätta vad sakerna egentligen är värda utan istället knipa allt "bra". Skillnaden är kanske att på loppis utgår man från att mycket är billigt. I TS:s fall handlar det bara om ett objekt, det står ett välkänt varumärke på exemplaret och det uppskattade värdet (20k) är rätt mycket pengar från början.
Säg att klockan låg på ett loppisbord, med en prislapp på 20k... skulle folk protestera, eller skulle folk köpa den? hm :)
 

MånsT

Rolex
Säg att klockan låg på ett loppisbord, med en prislapp på 20k... skulle folk protestera, eller skulle folk köpa den? hm :)

Fråga mig inte varför jag känner så här, men det känns mer ok på något sätt! :oops:

Fattar inte heller det men det känns faktiskt mer OK... Håller fast att det kanske är mer OK när där är många saker på bordet istället för bara en enda. Låter så sjukt men ja...
 
Topp