• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att polera plast-glas med Autosol

differo

Cartier
Först sökte jag själv i forumet om folk har provat polera 'plast-glas' ed autosol och fick inte riktigt någon bra uppfattning om det skulle funka. Hexan nämndes och dessa klock-specifika produkter såsom polywatch och dyl. Eftersom jag använder autosol till allt som som behöver poleras så tänkte jag prova. På en sliten omega quartz:are som har dessutom sprucket glas, tänkte jag prova (kommer ändå byta glaset såsmåningom). Resultatet blev bra i mitt ytterst novice-tycke. Det blev sandpapper först i olika omgångar och olika grovlekar. Arbetade mig 'uppåt' i grovlek och slutligen autosol i några omgångar tills jag tyckte att det var tillräckligt 'shiny' :)
Lite bilder (före/efter) på det:
 

Bilagor

  • 2017-07-27 21.24.08.jpg
    2017-07-27 21.24.08.jpg
    80.2 KB · Visningar: 384
  • 2017-07-27 21.23.58.jpg
    2017-07-27 21.23.58.jpg
    99.1 KB · Visningar: 363
  • 2017-07-27 21.30.41.jpg
    2017-07-27 21.30.41.jpg
    89.3 KB · Visningar: 347
  • 2017-07-27 21.37.15.jpg
    2017-07-27 21.37.15.jpg
    79.1 KB · Visningar: 373
  • 2017-07-27 21.39.41.jpg
    2017-07-27 21.39.41.jpg
    88.9 KB · Visningar: 362
  • 2017-07-27 21.45.03.jpg
    2017-07-27 21.45.03.jpg
    95.6 KB · Visningar: 381
  • 2017-07-27 21.52.56.jpg
    2017-07-27 21.52.56.jpg
    85.4 KB · Visningar: 338
  • omega_before_after.jpg
    omega_before_after.jpg
    114 KB · Visningar: 394
  • omega_before_after_2.jpg
    omega_before_after_2.jpg
    140.7 KB · Visningar: 552

Psykel

Patek
Jag har tidigare kört Polywatch men kör nu Autosol med samma resultat. Man får dessutom en tub Autosol för halva priset mot en tub Polywatch, fast säkert 10ggr mer.
 

differo

Cartier
@Psykel körde du någon jäförelse mellan dessa två? läste någonstans att (någon tyckte) att man kan få bättre resultat med polywatch. undrar om jag skulle se skillnaden ens. med autosol får jag så polerad yta som jag kan tänka mig att det går. inga 'smudges' som ögat kan se, även med förstoringsglas ser det rent o fint ut. jag minns inte ens när jag köpte denna tub jag har:) extremt prisvärt m.a.o.
 

jabla

Sarlacc
Har alltid använt Autosol eftersom det funnits till hands i garaget, onödigt att köpa nåt annat.
 

Psykel

Patek
@Psykel körde du någon jäförelse mellan dessa två? läste någonstans att (någon tyckte) att man kan få bättre resultat med polywatch. undrar om jag skulle se skillnaden ens. med autosol får jag så polerad yta som jag kan tänka mig att det går. inga 'smudges' som ögat kan se, även med förstoringsglas ser det rent o fint ut. jag minns inte ens när jag köpte denna tub jag har:) extremt prisvärt m.a.o.
Nä, ingen jämförelse. Jag kör dock endast med polermedel och sandpapprar inte innan. Enda fördelen jag märkt med Polywatch är tubens utformning. Det är lätt att det blir för mycket medel med Autosol pga större öppning på tuben.
Edit: Och det luktar inte lika starkt som Autosol.
 

differo

Cartier
Jag har använt tandkräm för rengöring (eller så skulle man kunna säga lättare polering) av annat men inte klockor/glas. Funkat bra till det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Autosol är bland det bästa (till att polera plastglas) men bryts inte ner och blir finkornigare så mycket efter hand man polerar så är man noga kan man få ta till finare saker som slutfinish. Tandkräm har jag aldrig lyckats nåt vidare med utom till tandborstning.

Polermedel till billack i olika grader funkar bra och blir ofta finkornigare när man polerar ett tag men tar i regel mindre än Autosol. Tyngsta grejerna förutom slippapper är nog gammaldags rubbing i hård form. Hade en burk men slarvade bort den :/ Finns inte att få tag på mer. Bäst allroundmedel jag vet är nog ändå Autosol.

Vintage plastglas/akryl eller vad man vill kalla det, är väldigt olika eftersom det ofta blir hårdare när det åldras. Vissa gamla plastglas kan kännas nästan hårt som ett mineralglas att polera och risk finns för det spricker vid hårt tryck.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med tanke på att Polywatch funkar fint och en tub går på 40kr inkl frakt på ebay så vet jag inte om det är så mycket att fundera på. Tandkräm gör sig som sagt bäst i munnen och Autosol funkar för all del men känns som tidigare nämnt lite grovkornig. Vet inte om det är inbillning men jag tycker det slipar klart mer av glaset och då föredrar jag Polywatch som känns försiktigare.

Just nu är jag mer i en fas där jag bara gnuggar till stora repor. Med mitt våldsamma kontorsliv så lyckas jag få små repor ändå så jag låter dem bara vara.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med tanke på att Polywatch funkar fint och en tub går på 40kr inkl frakt på ebay så vet jag inte om det är så mycket att fundera på. Tandkräm gör sig som sagt bäst i munnen och Autosol funkar för all del men känns som tidigare nämnt lite grovkornig. Vet inte om det är inbillning men jag tycker det slipar klart mer av glaset och då föredrar jag Polywatch som känns försiktigare.

Just nu är jag mer i en fas där jag bara gnuggar till stora repor. Med mitt våldsamma kontorsliv så lyckas jag få små repor ändå så jag låter dem bara vara.
Hör att du inte är beroende, jag hade isf fått lägga ut runt 8000 på polermedel?
 
  • Like
Reactions: Per

differo

Cartier
Sandpapper, autosol, polywatch/displex. I den ordningen kör jag...
märker du någon skillnad efter autosol, när du kör med polywatch? Är det mer en känsla du har att det faktiskt blir bättre eller är det synligt? jag 'torkar av' all autosol med mjuk bomullsduk tills jag inte kan se något ens med en lupp. men möjligtvis blir ytan lite 'klarare' då, med tex polywatch?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
märker du någon skillnad efter autosol, när du kör med polywatch? Är det mer en känsla du har att det faktiskt blir bättre eller är det synligt? jag 'torkar av' all autosol med mjuk bomullsduk tills jag inte kan se något ens med en lupp. men möjligtvis blir ytan lite 'klarare' då, med tex polywatch?
Jag tycker att även om autosol når nästan hela vägen, så ger displex/polywatch den där sista glansen.
 
Topp