• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att resa med klockor utanför EU?

Arcticreef

Silver
Nån som vet om det kan ställa till med problem? Jag är i processen att flytta från EU till USA och har ingen lust att skicka mina klockor som flyttgods utan vill helst bära dem på mig. Kommer inte att ta med några förpackningar/lådor utan bara klockorna och det är uppenbart att de är långt ifrån nya. Värdet är inte tokhögt men det handlar om några Rolex, Breguet, Panerai. Det handlar om kanske ett tiotal.
Nån därute med kunskap om detta?

Ar bara att resa.
Jag tog med mig mina personliga tillhorigheter nar jag flyttade. Fick inte ens en forfragan av CBP trots 5 resvaskor pa min karra...

När jag flyttade från Sverige till USA för ett par år sedan la jag ner klockor och övriga värdesaker i handbagaget. Var inga som helst konstigheter.

När jag reser hem till Sverige på semester brukar jag ha 5 till 15 klockor i handbagaget.
Är aldrig problem Arlanda, Helsingfors, Köpenhamn eller Frankfurt.
Men en gång hade jag biljett med mellanlandning i Zürich och det gör jag aldrig om.
Både dit och hem upptäcktes klockorna i säkerhetskontrollen och dom vill veta värdet och se kvitton.
Jag sa att kvitton har jag inte för det är billiga loppisklockor som jag tycker det är kul att samla på och med marginellt värde.
Efter en hel del dividerande med flera så fick jag åka vidare.
Hjälpte nog även att dom låg i en enkel, billig och hemmagjord förvaring och att tjänstemännen inte hade koll på japanska ur.
Lite förvånad blev jag för jag skulle ju inte in eller ut ur Schweiz utan bara byta flyg.
In och ut ur US har jag bara haft några klockor i handbagaget och ingen har undrat.

När jag reser hem till Sverige på semester brukar jag ha 5 till 15 klockor i handbagaget.
Är aldrig problem Arlanda, Helsingfors, Köpenhamn eller Frankfurt.
Men en gång hade jag biljett med mellanlandning i Zürich och det gör jag aldrig om.
Både dit och hem upptäcktes klockorna i säkerhetskontrollen och dom vill veta värdet och se kvitton.
Jag sa att kvitton har jag inte för det är billiga loppisklockor som jag tycker det är kul att samla på och med marginellt värde.
Efter en hel del dividerande med flera så fick jag åka vidare.
Hjälpte nog även att dom låg i en enkel, billig och hemmagjord förvaring och att tjänstemännen inte hade koll på japanska ur.
Lite förvånad blev jag för jag skulle ju inte in eller ut ur Schweiz utan bara byta flyg.
In och ut ur US har jag bara haft några klockor i handbagaget och ingen har undrat.
Hade det kunnat bli ett problem om det var dyrare ur då? Eftersom du bara bytte flyg där så borde det ju inte räknas som någon form av införsel?

Hade det kunnat bli ett problem om det var dyrare ur då? Eftersom du bara bytte flyg där så borde det ju inte räknas som någon form av införsel?

Lite konstigt tycker jag ochså och vet inte vad som hänt om dom bedömt klockorna som dyrare.
Det var mycket tittande och dom tillkallade även andra som kom.
Det var mycket frågande om värdet och om kvitton.
Jag hävdade artigt att det bara var mina egna klockor och värdet var marginellt och till slut släppte dom det.
Men samma sak hände i båda riktningarna så det har inte blivit Swissair efter det.
Trots mycket resande med en hel del klockor i bagaget genom åren har det varit i Zürich det har visats intresse.
Har t.o.m kört en JLC Atmos genom säkerhetskontrollen på Narita utan en endaste fråga på vad som var i bagaget.

Kan inte kommentera på om inflytt skulle vara annorlunda, men aldrig haft problem att resa med mer än en klocka in/ut ur USA. Säkert annorlunda (i.e. högre risk) om man har med sig boxar och grejer, som du säger.

Lite konstigt tycker jag ochså och vet inte vad som hänt om dom bedömt klockorna som dyrare.
Det var mycket tittande och dom tillkallade även andra som kom.
Det var mycket frågande om värdet och om kvitton.
Jag hävdade artigt att det bara var mina egna klockor och värdet var marginellt och till slut släppte dom det.
Men samma sak hände i båda riktningarna så det har inte blivit Swissair efter det.
Trots mycket resande med en hel del klockor i bagaget genom åren har det varit i Zürich det har visats intresse.
Har t.o.m kört en JLC Atmos genom säkerhetskontrollen på Narita utan en endaste fråga på vad som var i bagaget.
Läser man Hodinkee artikeln så kan det ju sluta rätt så olyckligt/dyrt. Och helt godtyckligt också verkar det som.

Det mest spännande jag varit med om klockrelaterat på en flygplats var i Sundsvall där personalen blev väldigt fascinerad av en winder jag hade med mig i handbagage :D

Nån som vet om det kan ställa till med problem? Jag är i processen att flytta från EU till USA och har ingen lust att skicka mina klockor som flyttgods utan vill helst bära dem på mig. Kommer inte att ta med några förpackningar/lådor utan bara klockorna och det är uppenbart att de är långt ifrån nya. Värdet är inte tokhögt men det handlar om några Rolex, Breguet, Panerai. Det handlar om kanske ett tiotal.
När jag flyttade använde jag mig av ett flyttbolag som deklarerade allt som fraktades. Värdesakerna (AP, Rolex mm) tog jag själv i handbagaget men det var inga konstigheter.

Senast ändrad:

Nej du behöver inte betala importmoms på klockor du äger sen tidigare så länge du kan uppvisa att det inte är för kommersiellt bruk.
Jag hade skickat lådor med flyttgods och tagit klockorna och handlingar i handbage.
Kan vara en ide att tala med din tull broker och be han rita upp ett dokument där det är fastställt att det är dina privata klockor.
Vill du tulla in dina klockor är det inte mer än 1-1,5% på värdet i importmoms med rätt breakdown.

Tog du upp klockorna i flyttgodset som deklarerardes?
Flyttgodset som gick med båt och mitt bagage deklarerades var för sig. Gav Declaration for free entry of unaccompanied goods till flyttfirman ihop med Power of attorney mm och deklarerade själv bagaget som vanligt i tullen på flygplatsen. För säkerhets skull hade jag med mig kvitton men tullen på flygplatsen brydde sig inte alls utan utgick från att allt var flyttgods utan vidare frågor

Senast ändrad:
Om du ska gå det helt "lagliga regelrätta" så tror jag man ska deklarera vid tullen vid gods över 10.000 USD om jag inte missminner mig

Allt beror lite på vem du springer på i tullen. Det är inte en rolig upplevelse om de börjar ställa frågor och eventuellt konfiskerar dina klockor.

Det blev inga problem alls. Folktomt i immigration på JFK och ingen tullkontroll förutom att man frågade i immigration hur mycket snus jag hade.
Lite off topic nu men ett tips: det är väldigt billigt att beställa hit snus från Sverige. Nu vet jag inte var i USA du ska bo men NYC har en skatt på $16 per dosa vilket gör att en enstaka dosa kostar ca $25. Ja, ni läste rätt. En dosa. $25. I andra städer kostar de typ $6-8 per dosa vilket också är dyrt jämfört med Sverige. Att importera kostar typ $2-3 per dosa ink tull. PMa för tips om sidor.

Lite off topic nu men ett tips: det är väldigt billigt att beställa hit snus från Sverige. Nu vet jag inte var i USA du ska bo men NYC har en skatt på $16 per dosa vilket gör att en enstaka dosa kostar ca $25. Ja, ni läste rätt. En dosa. $25. I andra städer kostar de typ $6-8 per dosa vilket också är dyrt jämfört med Sverige. Att importera kostar typ $2-3 per dosa ink tull. PMa för tips om sidor.
Yup. Att importera hit är billigare än att köpa i Sverige

Tillbaka
Topp