• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att sälja som privat på Chrono24 från Sverige

Hittade inga trådar om att sälja på Chronos24, bara köpa, så here goes:

1. Vilka leveransfirmor kan ni rekommendera att skicka med från Sverige? De ska kunna försäkra fulla värdet så klart.

2. Vad är fällorna som privatsäljare där? Kan man bli blåst? Vad händer tex om köparen hävdar att klockan är trasig eller repig för att luras? (den är i princip fabriksny)

3. Jag antar att jag som privat säljare kommer att behöva lägga mig lite under de priser jag ser för min klocka, från handlare, för att vara mer attraktiv. Tänker jag rätt?

4. Andra tips? Eller är det straight forward?

Tack!

Följer gärna tråden :)

Relaterat men inte svar:
När jag klurade på att sälja privat på C24 (blev inte så) tänkte jag hänvisa till min referenstråd här på KS. Tänkte att jag i PM skulle ha bett intresserade köpare att uppge en valfri "kod" som jag sedan skulle ha lagt in i första inlägget i referenstråden, med syftet att något sånär bevisa att jag som C24-säljare äger KS-kontot som jag hänvisar till.

(Köparen kan använda google translate för att läsa referenstråden)

Inga svar här, men jag bumpar tråden så kanske vi kan få del av lite erfarenhet från någon som sålt på C24?
Jag har lite tillbehör jag funderar på att försöka sälja på C24. Mer bestämt en tavla och visare till Rolex DD. Det är ju inte så stora värden så det kanske skulle kunna funkar hyggligt säkert?
Nån som har lite tips på vad man ska tänka på?

Tack på förhand!
/Öbo

Hittade inga trådar om att sälja på Chronos24, bara köpa, så here goes:

1. Vilka leveransfirmor kan ni rekommendera att skicka med från Sverige? De ska kunna försäkra fulla värdet så klart.

2. Vad är fällorna som privatsäljare där? Kan man bli blåst? Vad händer tex om köparen hävdar att klockan är trasig eller repig för att luras? (den är i princip fabriksny)

3. Jag antar att jag som privat säljare kommer att behöva lägga mig lite under de priser jag ser för min klocka, från handlare, för att vara mer attraktiv. Tänker jag rätt?

4. Andra tips? Eller är det straight forward?

Tack!
Jag har sålt på c24. Det är några år sen och affären var på ca 35k.

1. Då gick det att skicka försäkrat med UPS när man skickade utanför Sveriges men det där har blivit värre vet jag. Jag vet ingen som försäkrar just klockor (undantaget hos de flesta) när det gäller högre värden. Kolla upp det noga.

2. Jag krävde banköverföring/paypal innan jag skickade. Dessutom tog jag ett telefonsamtal med köparen innan överföring. Dessutom filmade jag när jag packade och skickade. Inga garantier och visst kunde väl köparen klagat via paypal osv men jag köpte köparen så att säga.

3. Jag lade mig då lägst och sålde utan prut.

4. Det kostar huggorm. C24 tar 6.5%, frakten kostade då 2000 och paypal tar 2% plus usel växelkurs. Så av priset på 35k försvann runt 5k i utgifter för mig. Tänk bort minst 10% i kostnader. Förmodligen mer allt inräknat.

DB Schenker har en tjänst som heter Skicka Enkelt som har varuförsäkring och inte är allt för dyr. Bara inom EU dock men funkat fint för mig. Utom EU är det nog DHL Express eller FedEx som gäller, och kostar oftast runt 2 lax försäkrat.

Bra tips! Helt 100% att de uttryckligen godkänner klockor i den?
Jag skulle gissa att de skulle hävda "värdeföremål" om något händer. Smycken omfattas under "till exempel"... Luddiga vilkor minst sagt.
1000010111.jpg

Angående försäkring finns t.ex
Enligt deras kundtjänst täcks klockor upp till en miljon

Jag har själv köpt frakt och försäkring genom fraktjakt vid försäljning genom c24. Paketet försvann innan det kom till terminalen och jag fick ut fulla försäkringsvärdet utan några större problem.

Jag skulle gissa att de skulle hävda "värdeföremål" om något händer. Smycken omfattas under "till exempel"... Luddiga vilkor minst sagt.
Hittade faktiskt villkoren för varuförsäkring, och där lämnas mindre utrymme för tvivel.. Glöm Schenker om målet var att försäkra. Med det sagt har dom skött sig fint när jag skickat. Jag är kanske lite frikostig med att chansa dock.

1709540148329.png

Angående försäkring finns t.ex
Enligt deras kundtjänst täcks klockor upp till en miljon

Jag har själv köpt frakt och försäkring genom fraktjakt vid försäljning genom c24. Paketet försvann innan det kom till terminalen och jag fick ut fulla försäkringsvärdet utan några större problem.
Ser inte ut att täcka klockor
1709547359740.png

Edit: eller så går det fortfarande men man måste gå via kundtjänst?
Jag skulle utgå mycket mer från skrivna villkor än vad kundtjänst säger. Man kan aldrig hänvisa till ett samtal med kundtjänst vid en skadereglering, däremot går det bra att hänvisa till skrivna villkor. Akta dig jättenoga för att lita på vad som sägs i telefon, man har ingenting beständigt att visa upp efteråt till skadereglerarna.

Jag skulle utgå mycket mer från skrivna villkor än vad kundtjänst säger. Man kan aldrig hänvisa till ett samtal med kundtjänst vid en skadereglering, däremot går det bra att hänvisa till skrivna villkor. Akta dig jättenoga för att lita på vad som sägs i telefon, man har ingenting beständigt att visa upp efteråt till skadereglerarna.
Sådana samtal spelar jag som regel in om jag inte kan få det i skrift - men givetvi viktigt!

Sådana samtal spelar jag som regel in om jag inte kan få det i skrift - men givetvi viktigt!
Tips från coachen (som jobbat lite i branschen): Det spelar ingen roll vad kundtjänsten säger till dig. Skaderegleringen är en helt annan enhet och de utgår 100% från villkoren och inget annat. "Oj förlåt, de sade fel men som du ser tydligt i villkoren här så täcks inte armbandsur av försäkringen" kommer skaderegleraren säga till dig ;)

Jag har oftast landat i att en flygbiljett inom EU är billigare än frakt plus en extern fullvärdesförsäkring. Åtminstone om det handlar om större värden +50k. Vid lägre värde har jag ibland chansat och skickat med DHL.

Utan för EU när det skall fyllas i en CN22 blanket så drar det ju minst sagt ögonen till sig om man fyller i den sanningsenligt. Skicka en klocka till Australien den försvann spårlöst efter att ha scannats på postens terminal i Solna. Efterföljande ärende med PostNord är en annan historia…

Har valt att hålla mina affärer innanför EU gränsen efter det och uteslutande F2F efter erlagd betalning via banköverföring.

Tillbaka
Topp