• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att samla Breitling Fickur

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Såsom Breitlingfantast har jag, förutom att samla på något nyare klockor, även varit intresserad av tidiga fickur från Breitling.
Då intresset vaknade 2008 började jag även leta efter någon gammal rova. Från Ebay ropade jag hem ett gammalt guldur som beskrevs som ett Breitling ”hunter pocket watch” i 38 mm. Men det var inte en Leon Breitling klocka utan en Breitling-Laederich vilket troligen var en farbror till Leon vid namn Charles Auguste och som var verksam mellan 1840-1890. Den klockan kan dateras till 1860-talet. Efter lite service har den tjänat mig troget på många logeaftnar.

IMG_8007.png

IMG_8008.png

IMG_8009.png

Att få tag på ett riktigt fickur från Breitling visade sig svårare. Leon tillverkade ju främst stoppur och kronografer mellan 1884-1914 då sonen Gaston tog över och började tillverka armbandsur.
Nu helt plötsligt slumpade det sig så att @Nissestr hade ett jättefint exemplar från 1910-tal, eller möjligen 20-tal, i perfekt skick och fullt fungerande. Och han var villig att i dag låta mig köpa det. Fickuret är märkt med Montbrillant WM (Watch Manufactory) vilket var fabrikens namn i La Chaux-de-Fonds.
Bifogar också en annons på i princip samma klocka.

IMG_7952.jpeg

IMG_7955.jpeg

IMG_7953.jpeg

IMG_7954.jpeg

IMG_7956.jpeg

Senast ändrad:
Himla kul att den hamnade hos en som har ett hjärta som slår ett extra slag eller två för B. Den har mått bra hos mig och jag tror den mår minsta lika bra hos dig och i komplement till dina andra klockor och fickur!

Tillbaka
Topp