• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Där har du fjädern jag menade..!
Mina sitter i boetten som det verkar...finns sår i botten som den ska sticka ut i om jag minns rätt?!
Den syns kl 3 i bilden ovan, är inte det samma fjäder som din i locket?
img_5527-jpg.1571147
Ah! Det börjar klarna känns det som. Kan det vara så att fjädern ska placeras under de spår du visar (kl 3) för att skapa ett motstånd, om jag tolkar dig rätt? Jag har likadana i min boett men tror inte det ligger något under dem. Får undersöka :)
 

Exxet

Rolex
Hm, ligger någon slags ring som verkar levt ett liv. Kan det vara boven i dramat? Den ligger för tillfället i botten av locket
IMG_1058.jpeg
Om jag inte är helt ute och cyklar så är den ringen en verkringsfjäder som trycks emot verkringen som sitter runt verket för att trycka ner det mot boetten, om packningen är för tunn så bottnar nog bakboetten, med en fräsch tjockare packning hamnar ju bakboetten lite högre upp, hoppas ni inte får huvudverk av detta, men som sagt kanske ute o cyklar :eek:.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Om jag inte är helt ute och cyklar så är den ringen en verkringsfjäder som trycks emot verkringen som sitter runt verket för att trycka ner det mot boetten, om packningen är för tunn så bottnar nog bakboetten, med en fräsch tjockare packning hamnar ju bakboetten lite högre upp, hoppas ni inte får huvudverk av detta, men som sagt kanske ute o cyklar :eek:.
Låter troligt det med....jag killgissar bara utifrån hur det ser ut! :p
Man är ju ingen uris direkt....:oops:

Edit: Jävla autocorrect i ajjfån och ajjpäd!
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag inte är helt ute och cyklar så är den ringen en verkringsfjäder som trycks emot verkringen som sitter runt verket för att trycka ner det mot boetten, om packningen är för tunn så bottnar nog bakboetten, med en fräsch tjockare packning hamnar ju bakboetten lite högre upp, hoppas ni inte får huvudverk av detta, men som sagt kanske ute o cyklar :eek:.
Vet inte om jag riktigt är med på banan här men.. :D Är alltså min fjäderring trasig eller har den bara lyckats flytta sig, och bör klockan få gå igenom en mindre operation hos urmakare för att bli återställd? Verket i sig går över förväntan och ingenting är löst inuti boetten
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vet inte om jag riktigt är med på banan här men.. :D Är alltså min fjäderring trasig eller har den bara lyckats flytta sig, och bör klockan få gå igenom en mindre operation hos urmakare för att bli återställd? Verket i sig går över förväntan och ingenting är löst inuti boetten
Din fjäderring ska INTE sitta i locket, så långt är vi nog alla överens! :D
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Då blir min fråga: Var ska ringen sitta/vara nånstans?
Bild tagen SCUBAWATCH.ORG visserligen från en Zodiac. Försöker inte vara någon "messerschmidt" här :) är nog ingen dum idé att lägga frågan i https://klocksnack.se/forums/hemslöjd-modd-och-fix.12/
epsa.jpg

epsa 2.jpg
Exakt, och den fjäderringen sitter väl inte i locket va?
Har kikat i alla mina lock och det sitter inga fjäderringar där och har nog aldrig suttit några heller...? :bookworm:
Har vi ingen duktig uris som kan svara på detta tro, nu måste vi ju gå till boetten(!) med det här! :D
@UrmakarPerka vad tror du?
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Exakt, och den fjäderringen sitter väl inte i locket va?
Har kikat i alla mina lock och det sitter inga fjäderringar där och har nog aldrig suttit några heller...? :bookworm:
Har vi ingen duktig uris som kan svara på detta tro, nu måste vi ju gå till boetten(!) med det här! :D
@Urmakarperka vad tror du?
Och vad är det på bilden då, om inte ett lock? har själv två st Enicar med likadana boetter där det finns en fjäderring.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Och vad är det på bilden då, om inte ett lock? har själv två st Enicar med likadana boetter där det finns en fjäderring.
Vi kanske missuppfattar varandra men så här ser min Enicar Sherpa Date från runt 1965 ut inuti och här det ingen tvekan var det jag kallar fjäderring sitter sitter!
Syns som tre utstickande delar inte i boetten som bajonetten i locket låser mot:
IMG_5577.jpg
IMG_5579.jpg


Men det kan vara så att min Sherpa Date saknar den tätningsring du beskriver som i så fall ska sitta i locket??
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Öppnade upp min Enicar Super-DIVETTE och den ser lite annorlunda ut i fjäderlåsningen i boetten men även här saknas i så fall en fjäder i locket...
IMG_5580.jpg
IMG_5581.jpg
IMG_5582.jpg


Står lite mer här nedan om Super Compressorer men ingen visar en fjäder i locket så det kanske finns flera varianter som inte alla känner till?
Enicar sticker ju också ut med sina bajonett-skruvade lock men likt förbaskat har ni ju fjädrar i locket så...:bookworm: :eek:
http://www.scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Vi kanske missuppfattar varandra men så här ser min Enicar Sherpa Date från runt 1965 ut inuti och här det ingen tvekan var det jag kallar fjäderring sitter sitter!
Syns som tre utstickande delar inte i boetten som bajonetten i locket låser mot:
IMG_5577.jpg
IMG_5579.jpg


Men det kan vara så att min Sherpa Date saknar den tätningsring du beskriver som i så fall ska sitta i locket??
Ha ha, var det den du menade, då är det inte så konstigt att vi inte är inne på samma spår, men har @North visat nån sån på bild med den fjädern? går efter den här bilden: https://klocksnack.se/attachments/img_1058-jpeg.1573926/
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ha ha, var det den du menade, då är det inte så konstigt att vi inte är inne på samma spår, men har @North visat nån sån på bild med den fjädern? går efter den här bilden: https://klocksnack.se/attachments/img_1058-jpeg.1573926/
Det är den fjädern jag inte sett förut och vi trodde att den kanske skulle sitta i boetten i stället....
Men jag har aldrig sett en sån i ett lock förut men det kanske ska vara såna där och att alla saknas i mina klockor...? :rolleyes:
Det finns inga ringar i locken i min länk ovan om Super Compressorer heller så vad är rätt..?
@North största problem var ju att locket sitter löst om jag förstod rätt?
 

Exxet

Rolex
Det är den fjädern jag inte sett förut och vi trodde att den kanske skulle sitta i boetten i stället....
Men jag har aldrig sett en sån i ett lock förut men det kanske ska vara såna där och att alla saknas i mina klockor...? :rolleyes:
Det finns inga ringar i locken i min länk ovan om Super Compressorer heller så vad är rätt..?
@North största problem var ju att locket sitter löst om jag förstod rätt?
Ingen aning vad som är rätt, men det står ju som på bilden här:
epsa.jpg

Så dom kan visst ha och inte ha.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hm, ligger någon slags ring som verkar levt ett liv. Kan det vara boven i dramat? Den ligger för tillfället i botten av locket
IMG_1058.jpeg
Fan, nu när jag grottat lite i detta och kikade på mina bilder igen så ser jag att även min Sherpa Date har en liknande fjäderring som din i locket!!
Kika noga i min bild, eler nedan, ovan så ser du den....pinsamt att inte jag såg den då! :sorry:
IMG_5527.jpg


Därmed har vi kanske rett ut den frågan så långt att det både finns och inte finns Enicar Super Compressors med en ring på insidan av locket.
Den bidar helt klart till låsningen men i ditt fall @North så har du nog bekymmer med den låsningen av locket som sitter i boetten, som jag pratat om tidigare?! Mina lock kräver definitivt ett verktyg för att både stänga och öppna, så trögt går det.
Alternativt är din packning väck eller platt...
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fan, nu när jag grottat lite i detta och kikade på mina bilder igen så ser jag att även min Sherpa Date har en liknande fjäderring som din i locket!!
Kika noga i min bild, eler nedan, ovan så ser du den....pinsamt att inte jag såg den då! :sorry:
IMG_5527.jpg


Därmed har vi kanske rett ut den frågan så långt att det både finns och inte finns Enicar Super Compressors med en ring på insidan av locket.
Den bidar helt klart till låsningen men i ditt fall @North så har du nog bekymmer med den låsningen av locket som sitter i boetten, som jag pratat om tidigare?! Mina lock kräver definitivt ett verktyg för att både stänga och öppna, så trögt går det.
Alternativt är din packning väck eller platt...
Haha, gillar verkligen hur detta bara blir till ett större mysterium :D Jag kan filma ett kortare klipp imorgon och lägga upp här så får ni se vad jag menar med locket
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Haha, gillar verkligen hur detta bara blir till ett större mysterium :D Jag kan filma ett kortare klipp imorgon och lägga upp här så får ni se vad jag menar med locket
Eller hur! :woot:
Jag har engagerat fler.....

Men jag tror ändå att din fjäder i locket inte påverkar att ditt lock är lite glappt.... problemet sitter antingen tätningen eller bajonettlåsningen!
 

Sebastard

Vacheron
Länge velat ge min dotter en riktig klocka och då mitt intresse för Enicar har hållit i sig var det inget snack om saken vad jag var ute efter. För några dagar sen dök denna oanvända Mini Dive med tillhörande box upp och jag var bara tvungen att slå till. 28mm exkl krona blev helt perfekt på henne. Någon vardagsbeater blir det inte men något extra fint hon kan få bära till lite festligare tillfällen :)

Förväntansfull tjej innan hennes premiär unboxing.
FC51FD17-4C3D-4086-BD4C-6922953DA2E2.jpeg

E12630F2-8404-4930-945F-4539B175E249.jpeg

543AAB6C-8FA9-4867-BE73-B6EC2533B5A0.jpeg
58A0AD0E-F439-4566-B663-55A9CF108030.jpeg
E18F4D00-D13E-4B98-81B8-CDA8C17C0162.jpeg
BADE3430-9F90-4B82-ADC4-D8DF0EF29935.jpeg
34E8D4F5-AA9E-465E-8462-04B8037A8F19.jpeg

liten jämförelse..
71B1D01E-094D-475B-A040-4BF6986F4FCC.jpeg

FEA50659-7BAD-4D16-9888-D72C155CDE14.jpeg
A569DD02-4807-4689-8601-CA1FE26FD1DE.jpeg

Min Graph satt rätt gött i boxen den med :)
6C2ACDF5-F87C-4BDB-ADB7-0CF69AD94C90.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fick även jag ett paket häromdagen från Ebay och Tyskland...
Två härliga klockor i NOS-skick och damvarianterna av Sherpa Star som ska de bli gåvor för att blidka gudarna, dvs fru och dotter! :p
IMG_5600.JPG
IMG_5605.jpg
IMG_5606.JPG
IMG_5608.JPG
IMG_5616.jpg
IMG_5617.jpg
IMG_5619.jpg
IMG_5622.jpg
IMG_5631.jpg
IMG_5632.jpg


Kul att se skillnaden i storlek mellan tvillingarna och en normalstor pappa Sherpa Star, som även den är en ganska modest klocka på 36 mm:
IMG_5633.jpg
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen aning vad som är rätt, men det står ju som på bilden här:
epsa.jpg

Så dom kan visst ha och inte ha.

Eller hur! :woot:
Jag har engagerat fler.....

Men jag tror ändå att din fjäder i locket inte påverkar att ditt lock är lite glappt.... problemet sitter antingen tätningen eller bajonettlåsningen!
Äntligen fått tummen ur och knåpade ihop en snabb sekvens. Ursäkta om jag hanterar klockan sisådär men blev lite hastigt. Här kan ni iallafall se ringfjädern samt locket och har enkelt det öppnas.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Så där enkelt ska det inte öppnas helt klart! 🤔
Det mått ha att göra med hur bajonettfattningen funkar...tror på att kika på de där tre stålvinklarna i botten som locket ska låsa mot, kika i mina bilder ovan!
 

Exxet

Rolex
Äntligen fått tummen ur och knåpade ihop en snabb sekvens. Ursäkta om jag hanterar klockan sisådär men blev lite hastigt. Här kan ni iallafall se ringfjädern samt locket och har enkelt det öppnas.
Näe, så där lätt ska den inte gå att öppna, det jag kallar verkringsfjäder ska sitta fast med lite friktion, i a f på dom två jag har, det jag skulle prova med är att byta packning, om jag resonerar rätt så borde bakboetten inte hamna så djupt i boetten och där med bli trögare att låsa, låsringen som sitter fast i boetten borde rimligen inte bli sliten, är förmodligen av något fjäderstål, man öppnar ju inte bakboetten speciellt ofta i vardagligt bruk.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Enicar Star Jewels dök upp häromdagen efter köp på Tratten!
Tycker verkligen de förtjänar en mer framträdande plats bland vardagsuren med sina välgjorda inhouse AR-verk och gedigna uppbyggnad.
Att dessutom få tag i ett NOS-ur om legat osåld hos en svensk urmakare känns extra roligt tycker jag! :)
IMG_5687.jpg
IMG_5688.jpg
IMG_5689.jpg
IMG_5690.jpg


...och naturligtvis en öppen 6:a! :p
IMG_5691.JPG
IMG_5693.JPG



Star Jewels var ingen egen modellserie utan mer en beteckning på den egna metod som Enicar använde kring rengöring och permanentsmörjning av delarna i verket, tidigare kallat Ultrasonic. Fins mer at läsa här för den intresserade: Ultrasonic and Star Jewels: model line or not?
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Enicar Star Jewels dök upp häromdagen efter köp på Tratten!
Tycker verkligen de förtjänar en mer framträdande plats bland vardagsuren med sina välgjorda inhouse AR-verk och gedigna uppbyggnad.
Att dessutom få tag i ett NOS-ur om legat osåld hos en svensk urmakare läns extra roligt tycker jag! :)
IMG_5687.jpg
IMG_5688.jpg
IMG_5689.jpg
IMG_5690.jpg


...och naturligtvis en öppen 6:a! :p
IMG_5691.JPG
IMG_5693.JPG



Star Jewels var ingen egen modellserie utan mer en beteckning på den egna metod som Enicar använde kring rengöring och permanentsmörjning av delarna i verket, tidigare kallat Ultrasonic. Fins mer at läsa här för den intresserade: Ultrasonic and Star Jewels: model line or not?
 

Exxet

Rolex
Någon Enicarexpert som kan säga vad den här tavlan har huserat i? ganska stor tavla, 30,5 mm, verket är ett 1002.

Enicar 17j.jpg
 
Topp