• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att Skicka sin Ögonsten till USA för Renovering

Jag vill skicka min gamla 1680 för en total renovering hos Rolliworks i USA. Rolliworks vill att jag ska ha ett "ATA Carnet" men Tullverket säger att jag ska göra ett "Passiv Export". UPS, som jag skickar med, vet inte vad en "Passiv Export" är och jobbar inte med ATA Carnet och menar att jag ska ha en "Export Invoice". Jag fattar ingenting!!! Är det någon har som har erfarenhet av att skicka sin klocka till USA för lite spabehandling?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara att ringa till DHL och säga att du vill skicka klockan för reparation. Då får du ett exportnummer som du sedan kan ange när klockan kommer i retur.
 
Kanske en dum fråga, men varför inte lämna klockan hos en svensk AD som kan göra service för dig?
Är det billigare i USA även med så svag krona som nu och när moms tillkommer?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Har nyligen skickat en klocka för renovering till Grays & sons i Florida . Felet var skadad balans ( plus vanlig service )
, ingen i EU kunde få fram delar utom AD och AD tänkte skicka till fabrik, antagligen för ” överrenovering till nyskick” vilket inte var önskvärt.
Det var första gången jag anlitat någon utanför EU så DHL om hjälp för att få rätt ”produkt” för endast reparation,inte export bland deras stora utbud men de gjorde något fel så jag åkte på exporttull i allafall ( dhl håller på och försöker lösa det med USA tullen )
Reparationen gick jättebra och fort ,
Frakten tillbaka gick på under 48 Tim från butik till mig , fullt försäkrad förstås.
Är mycket nöjd med Pedro på Grays & Sons . Mycket bra utfört arbete och rapporter hela tiden om hur reparationen fortlöpte
Så kan rekommendera Grays och DHL men kolla noggrant så klockan registreras som reparation och inte export..
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Var beredd på lite längre leveranstider just nu. Långt ifrån allt kommer gå via flyg.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
ParcelPro, Centinel mfl flaggar för att försäkring inte gäller om inte paketet skickas med ikryssat "Hold at Station/Pick-up Point" då chafförer ej kräver signatur och helt sonika lämnar paket utanför dörren.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Varför skulle det inte gå med flyg? Deras egna flyg lär gå som vanligt? Lite längre tid får man däremot vara beredd på.

Det kan absolut vara så med vissa företag. Men beroende på vilken kurir man anlitar kan det se olika ut. Var bara en heads up i all välmening, föränderliga tider. Från postnords hemsida t ex: ”Transporterna av post och paket kommer i många fall att ske till lands eller sjöss och kan komma att ta längre tid än vanligt.”
 

Esquared

Cartier
IMG_8088.jpeg

Lämnade in två urverks-serviceärenden hos Rolliworks igår samt en tilltajtning av länk och kan verkligen rekommendera Mike för just service (för exteriören finns det dock andra som är vassare)..

Lite kul är att Rollie sitter i en kontorsfastighet, så det känns lite skumt när man knallar in..
 

Bilagor

  • IMG_8094.jpeg
    IMG_8094.jpeg
    460.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_8095.jpeg
    IMG_8095.jpeg
    605.2 KB · Visningar: 5
Topp