• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att tänka på vid köp av en begagnad Certina DS Action? Rimligt pris?

Roserud

Basic
Hej allesammans! Har kikat lite i de olika delarna av forumet och sökt lite men inte hittat svar på just det jag söker så hoppas att någon vänlig själ har lite tid och lust att hjälpa mig.

Har tidigare bara haft billigare klockor av sämre kvalité och ofta tillverkade av företag som tillverkar kläder i grund och botten, t.ex. Gant mm. där jag inte brytt mig om något mer än att det är en snygg klocka. Under den senare tiden har jag fattat ett stort intresse för klockor och börjat kolla på "riktiga" klockor. Ett mål är att köpa en fin Sjöö Sandström kronograf, och längre fram som många andra den klassiska dykarklockan Rolex Submariner av äldre modell.

Men nu till verkligheten, har kollat på flertalet Certina och Tissot klockor men har fastnat för Certina DS Action Diver serien. Har kikat på både de svarta och blå och olika modeller, men har bestämt mig för en Certina DS Action Diver i svart.

Har fått möjligheten att köpa en begagnad Certina DS Action Diver Automatic 20ATM (modell: C013407A), vad är viktigt att tänka på vid köp? Orginalkartong, kvitto och väderbevis finns. Har inte sett denna begagnade i verkligheten ännu utan bara nyare modell i butik, men skicket ska vara bra och enbart några hairlines.

Vad är er uppfattning av ett okej pris för denna? Vilket pris är rimligt att betala för en begagnad istället för att inte köpa den ny i butik?

Stort tack på förhand och trevlig helg!

Skärmavbild 2018-02-09 kl. 01.27.40.png

Hej, Certina DS är en bra klocka generellt sett. Sök på chrono24.com för att få en uppfattning om prisnivån. Var noga med vem du handlar av. Sök även här på forumet i säljdelen. Alla Klockor som sålts finns kvar så du kan se vad de begärt men inte vad de såldes för. Halva nypriset känns rimligt.

Hej allesammans! Har kikat lite i de olika delarna av forumet och sökt lite men inte hittat svar på just det jag söker så hoppas att någon vänlig själ har lite tid och lust att hjälpa mig.

Har tidigare bara haft billigare klockor av sämre kvalité och ofta tillverkade av företag som tillverkar kläder i grund och botten, t.ex. Gant mm. där jag inte brytt mig om något mer än att det är en snygg klocka. Under den senare tiden har jag fattat ett stort intresse för klockor och börjat kolla på "riktiga" klockor. Ett mål är att köpa en fin Sjöö Sandström kronograf, och längre fram som många andra den klassiska dykarklockan Rolex Submariner av äldre modell.

Men nu till verkligheten, har kollat på flertalet Certina och Tissot klockor men har fastnat för Certina DS Action Diver serien. Har kikat på både de svarta och blå och olika modeller, men har bestämt mig för en Certina DS Action Diver i svart.

Har fått möjligheten att köpa en begagnad Certina DS Action Diver Automatic 20ATM (modell: C013407A), vad är viktigt att tänka på vid köp? Orginalkartong, kvitto och väderbevis finns. Har inte sett denna begagnade i verkligheten ännu utan bara nyare modell i butik, men skicket ska vara bra och enbart några hairlines.

Vad är er uppfattning av ett okej pris för denna? Vilket pris är rimligt att betala för en begagnad istället för att inte köpa den ny i butik?

Håller med föregående talare. Kring halva nypriset. Finns box osv med är det såklart bra, men samtidigt är det inte en särskilt dyr klocka vi talar om, så det har ingen jättebetydelse egentligen skulle jag säga. Boxen är inte heller nåt man skriver hem om. Trist och billig, kan man väl säga.
Vad som däremot kan vara bra att känna till, är att det kan tillkomma behov av service. Har en likadan själv från 2014. Den var trög i uppdraget och ville inte gå i windern heller. Var även svår att få igång. Men efter en service är situationen en helt annan. Service kostar från ett par tusen kronor ungefär. Om man inte snokar upp någon som kan rengöra och smörja upp för en lägre peng.

Beroende på begagnatpriset, så kan det vara en bättre affär att köpa en ny från en internethandlare, chrono24 etc. Om man lägger till en servicekostnad på beg.alternativet så hamnar den totala kosrnaden ofta nära nypris.

Som sagt, tänk på servicekostnaden. En klocka i den "klassen" kanske inte känns så relevant att lägga ett gäng tusenlappar för AD-service på.
Men, ett bra tips kan vara att någon av hobbyskruvarna här servar den (kolla vilka som skruvar, och dra ett pm), och sedan trycktestar du den hos en "riktig" urmakare. Detta kostar lite mindre, men förutsätter ju ändå att du får den till ett bra pris.

Edit: Jäkla fina klockor det där! Har varit sugen på en länge, mest pga vridringen, men den skulle inte få någon handledstid, och då känns det onödigt.

Personligen hade jag sökt här på forumets köp & sälj del då det för mig många ggr varit "tryggare" än att leta på blocket.
Priset är ju olika beroende på skick / tillbehör men runt halva inköpspriset låter rimligt för en first generation Action Diver i gott skick.

Har själv haft en Action Diver och var väldigt nöjd med den överlag & kan varmt rekommendera den.

Lycka till !

Action diver är ett bra val och prisvärd.
Är den inte mer än något år gammal så behöver du inte tänka på service på ett bra tag. En i fint skick och hyfsat ny brukar ligga på ca 3500-4500kr.
Lycka till :).

Stort tack för er input, mycket nyttig information! Har kikat runt i både köp/sälj delen här på forumet och på chrono24.com mm. för att få en prisbild och jag verkar få ett bra pris.

Hur ofta behöver denna klocka service och vad är en ungefärlig kostnad för service? Förstår att det såklart beror på många olika aspekter, men stämmer det att en ungefärlig intervall är 3-4 år och pris 1500-2500 kr för service?

Ska kika på den ikväll och håller tummarna för att den är i lika fint skick som på bilderna, då blir det ett köp och självklart en bild här på forumet!

Stort tack för er input, mycket nyttig information! Har kikat runt i både köp/sälj delen här på forumet och på chrono24.com mm. för att få en prisbild och jag verkar få ett bra pris.

Hur ofta behöver denna klocka service och vad är en ungefärlig kostnad för service? Förstår att det såklart beror på många olika aspekter, men stämmer det att en ungefärlig intervall är 3-4 år och pris 1500-2500 kr för service?

Ska kika på den ikväll och håller tummarna för att den är i lika fint skick som på bilderna, då blir det ett köp och självklart en bild här på forumet!

Priset låter rimligt för en service. Dock när det är en lite billigare klocka tror (?) jag att man eventuellt kan gå upp emot 5-6 år utan att göra service beroende på hur mycket man använder klockan eller om den fortsätter gå utan större avvikelser. Dock är det kanske inte optimalt men det går.

Min var som sagt inte mer än drygt tre år och behövde servas. Men sen har jag andra klockor också som är bra mycket äldre där professionell uris säger att behov inte föreligger. Så renhet och ursprunglig kvalitetsnivå spelar stor roll i sammanhanget.
Det finns hobbyskruvare här på forumet som servar den för en dryg handfull hundralappar.

Prisintervallet nu nämner är rimligt. Däremot behöver man (ofta) inte serva så ofta. Fem år anges ibland, men jah skulle tro att många tänjer lite på det.

Hur gammal är klockan, samt vad är begärt pris?
Jag skulle vilja säga att 3000-3500kr är ett rimligt pris för en beggad Gen1 Action Diver!

Edit: Personligen hade jag hellre lagt till några kronor och köpt Gen2 :)
80h gångreserv samt ett mycket bättre och mer gediget lås väger upp en hel del, tycker dessutom bezeln är snyggare på den nya (högst subjektivt) vill du däremot ha en blå får du gå på gen1

Finns 2st gen2 här på K&S där den ena har riktigt bra pris imo!
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-action-diver-nya-modellen-med-grön-sekundvisare.86700/
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-action-diver-powermatic-80.87125/
OBS! känner ingen av säljarna så försöker inte göra reklam, endast tips ifall du vill spara några kronor..

Edit2: Såg nu att den första med grön visare hade den gamla länken, kanske därför den var lite billigare också så det är värt att ha med i kalkylen :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp