• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att tappa förtroende för en marknadsplats, ebay edition

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Jag har använt ebay i säkert 20 år och har 180 positiva omdömen och inga negativa i min profil där. Det mesta är sånt jag köpt, men några försäljningar finns också. Det mesta har funkat bra, en gång för sex år sen strulade ett paket där jag köpte en kamera och säljaren hade helt enkelt packat den otroligt dåligt så den var trasig när den kom fram - ebay var då väldigt köparvänliga och tvingade säljaren att ge mig återbetalning snabbt. Nästan väl hårt, säljarens paypal-konto låstes och han kunde inte göra nånting innan han löst det hela.

Där nånstans lärde jag mig att jag nog inte ville sälja via ebay som amatör och att sluta köpa från amatörmässiga säljare. Sen har jag köpt lite prylar stärkt i övertygelsen att det är en rätt köparvänlig marknad.

I slutet av förra året köpte jag sen ett par prylar av en säljare i USA som packades i ett paket, med frakten gick det på $ 330. FIck ett spårningsnummer och efter den vanliga frakttiden snabbt över atlanten och sen försvunnet ett par veckor i paketens svarta hål - UPK Malmö - så hittade paketet så småningom fram till mitt postombud i en Hemköpsbutik. Och återvände till sorteringsterminalen snabbt med söktermen "felsorterat". Efter några timmar i postkundtjänsttelefonköer kom det fram att paketet förvisso i de elektroniska systemen var addresserat till mig, men på paketet stod det att det var till nån annan så det skickades dit. OK, så långt allt .. om inte bra, så i alla fall inte formellt fel. Säljaren kunde väl ha blandat ihop etiketter på paketen?

Jag kontaktade säljaren som tyckte "jag har inte gjort nåt fel" och slutade vara hjälpsam. Trist, men kanske inte formellt fel.

Långt intro, men här börjar det som fick mig att skriva inlägget. Eftersom jag vid detta lag hade skriftliga bevis från Postnord på att paketet med det aktuella kollinumret inte skulle lämnas ut till mig eftersom det stod en annans namn och adress på lådan så inledde jag en dispyt via ebay.

Som stängdes inom minuter eftersom säljaren kunde visa ett kollinummer. Jag fick aldrig chansen att visa den info jag hade, och ebay hade uppenbarligen ignorerat kommunikationen mellan mig och säljaren via deras plattform. "Final judgement" stod det.

Man kunde visst överklaga, men länken till överklagan sade "ring oss" men alla försökt att hitta telefonnummer gick i cirklar. Till slut hittade jag ett mailformulär där jag formulerade mitt missnöje med både beslut och att deras överklagan inte funkade. (Som lök på laxen fick jag direkt därefter en undersökningsfråga som frågade om jag var nöjd med kundtjänstkontakten. :) )

Efter tio timmar fick jag ett nytt mail som sade att de tittat på fallet igen och sade att "eftersom säljaren erbjudit en återbetalning så har vi bestämt att den ska ske". Öhm, hallå - säljaren har inte alls erbjudit återbetalning.. men OK då, jag tar väl emot pengarna. Återbetalningen visade sig vara $ 118, dvs c:a en tredjedel av det jag betalt. Jag misstänker starkt att dessa pengar togs från säljaren.

Nånstans här känner jag att ebay är bra så länge det funkar, men deras "konfliktlösning" är helt slumpmässig. Kombinera med omöjligheten att komma i kontakt med nåt som liknar en människa där. Det kommer nog dröja innan jag vågar köpa nåt där för annat än småpengar.

Och det där paketet som var ett par gånger och studsade på mitt ombud ligger nu och är inte uthämtat i Örebro. Stackars lilla paket.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har precis samma erfarenhet.

Jag returnerade ett paket som kom bort, eftersom spårnummer visat att det aldrig kom fram till säljaren fick jag aldrig pengar i retur. Postnord kan inte göra något eftersom det "försvann utanför Sverige" och jag är den som förlorade i slutändan.

Jag tycker dessutom det är riktigt kass att man inte kan prata med någon på ebay kundtjänst eller ens skriva och förklara/fråga/bevisa utan allt är färdiga drop down menyer på befintliga köp. Finns inget utrymme för att förklara, delge bevisning annat än det som är automatiskt uppladdat via ebays sida.

Dessutom tycker jag det är fel att så mycket tvingas gå via PayPal då de tar oskäligt mycket i avgifter och även indirekt genom mycket dåliga växlingskurser.
 
  • Like
Reactions: par

Chad

Rolex
Ni kan ringa till ebay. Googla ebay UK phone number. Går även ringa USA om ni går via contact us osv och ber om att bli uppringd.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har precis samma erfarenhet.

Jag returnerade ett paket som kom bort, eftersom spårnummer visat att det aldrig kom fram till säljaren fick jag aldrig pengar i retur. Postnord kan inte göra något eftersom det "försvann utanför Sverige" och jag är den som förlorade i slutändan.

Jag tycker dessutom det är riktigt kass att man inte kan prata med någon på ebay kundtjänst eller ens skriva och förklara/fråga/bevisa utan allt är färdiga drop down menyer på befintliga köp. Finns inget utrymme för att förklara, delge bevisning annat än det som är automatiskt uppladdat via ebays sida.

Dessutom tycker jag det är fel att så mycket tvingas gå via PayPal då de tar oskäligt mycket i avgifter och även indirekt genom mycket dåliga växlingskurser.
Ebay äger väl numera PayPal så att de vill att man använder det är i och för sig inte särskilt konstigt oavsett vad man själv tycker om tjänsten.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ebay äger väl numera PayPal så att de vill att man använder det är i och för sig inte särskilt konstigt oavsett vad man själv tycker om tjänsten.

Ebay och Paypal gick skilda vägar år 2017. Fun fact: Tradera köptes av eBay för länge sen men det fick följa med i Paypal-delen när Ebay och Paypal separerades. :)
 
Topp