• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja en Rolex sub...

fredrikb

Cartier
Min fru har bestämt sig för att köpa en Rolex Sub till mig, och jag har inga avsikter att hindra henne.... :)

Återstår att bestämma sig för vad man ska ha. Jag vill inte ha en ny Sub-C då jag tycker att boetten är lite för kraftig och överlag tycker jag att den känns lite för modern. Skulle hellre ha någonting lite mer traditionellt eller kanske till och med vintage om jag nu skulle våga mig på det.

Hittills har jag pendlat mellan en 5513 eller en 14060(M). Har ni lust att hjälpa mig med lite input för respektive modell och kanske dela lite erfarenheter kring dessa klockor i praktiken? Jag har ingen Sub sedan tidigare, och jag ser inte framför mig att den här ska flippas iväg utan behållas över tid. Har sökt lite på utländska forum, men det blir ofta en anstormning av vintage-fantaster som säger att en 5513 från 60-talet är det enda man kan ha, och jag hoppades på lite mer balanserade råd här.

Och har jag kanske helt förbisett något annat alternativ?

Edit: Glömde skriva att jag inte vill ha datum, därav valen jag beskrivit ovan.
 

max

Dancing Queen
De är båda fina klockor, prova dem är nog den absolut bästa lösningen men annars så får du avgöra om du vill ha en gammal klocka med plexi och lägga ner lång tid på att hitta en fin.
Även om de oftast är täta så skulle jag ta det mer lugnt med en sådan än en 14060.
Vill du ha något till allt och inte har så mkt i samlingen att byta av med så är nog 14060 att föredra då jag personligen lämnar min 5513 hemma vid äventyr som kan repa eller förstöra den alltså typ snowboarding, klättra, träna, snickra osv.

Svårt, vad har du mer i klocklådan?

Gjorde en liten tråd om 5513 om du vill läsa lite http://www.klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/

Bilder från nätet
f9qtVQi.jpg


zhNg4D7.jpg



Lycka till!
 

n1tro

Panerai
Jag har en 114060 idag, men börjar fanemej inse storheten i 16610. Jag hade personligen idag inte ens tittat på något annat än en 16610 som är och kommer bli en klassiker. Beprövad, grymt andrahandsvärde. Kika lite på den och försök få tag i ett grymt exemplar. Finns många oslipade diamanter som säljs av folk som erhållit den utan att veta vad de är de fått.
 

fredrikb

Cartier
De är båda fina klockor, prova dem är nog den absolut bästa lösningen men annars så får du avgöra om du vill ha en gammal klocka med plexi och lägga ner lång tid på att hitta en fin.
Även om de oftast är täta så skulle jag ta det mer lugnt med en sådan än en 14060.
Vill du ha något till allt och inte har så mkt i samlingen att byta av med så är nog 14060 att föredra då jag personligen lämnar min 5513 hemma vid äventyr som kan repa eller förstöra den alltså typ snowboarding, klättra, träna, snickra osv.

Svårt, vad har du mer i klocklådan?

Gjorde en liten tråd om 5513 om du vill läsa lite http://www.klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/

Tack för bra tips! Har läst din tråd om 5513 och tyckte den var till stor hjälp.

Vill att klockan aska vara hyggligt allround även om jag kanske inte har den när jag ska renovera köket. Har sedan tidigare en Omega PO XL (som jag dock tycker är för stor så den ska säljas), en Anonimo 40mm, en IWC 5001 samt ett par mindre dressare från Longines och Fortis.

Känns som att detta skulle bli en riktig allroundare (allt från till kostym till på semesten), så kanske är det 14060 som gälle rdå.

Hur är länken till dessa?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kupat doomat plexi är den stora och bästa skillnaden. 5513 är väl tillräckligt toolig/tålig för att klara av att fungera som allroundur. Att kompromissa på skönhetsfronten, pga lite praktiska aspekter, går inte ihop. Typ... Visst jag har en väldigt praktisk och allround klocka, men den får inte hjärtat att slå volter. Hur kul är det att bära den ofta? Once you go vintage...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Jag tycker de estetiska skillnaderna är större än de praktiska även om dessa inte skall ignoreras.

En 5513 har för mig matt tavla och kupat plexi. En av Rolex mest ikoniska modeller. Användbarheten är fortfarande väldigt stor och det finns inget bortsett från vattenaktivitet som jag tycker 14060 klarar bättre. Bär en 1675 väldigt ofta i vardagen och dessa klockor är verkligen arbetshästar.

En 14060 är för mig en modern klocka oavsett om det är första eller sista generationen. Föredrar man moderna detaljer som safirglas, blank tavla och lysmassa utan patina samt en 100% täthet är det ett kanonval.

Jag föredrar det förstnämnda då jag med gott samvete kan bära en annan billigare klocka om jag skall plaska.

Jag kan även tycka att en 16800 med matt tavla och safir kan vara en snygg kompromiss. Inte samma plexicharm men vintagelook och modern funktionalitet.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

fredrikb

Cartier
Okej, ja en 5513 känns ju onekligen lockande, även om jag har förstått att det kan vara svårt att leta rätt på ett fint ex (och inte bli blåst på kuppen).

Hur är det med länken till dessa? Är den alls användbar och går den att justera till rätt storlek utan att bli förstörd (med de vikta länkarna, jag har ganska små handleder)? Eller ska man leta upp en nyare länk?

Vad ska man betala för ett fint ex? 35-40k?
 

fredrikb

Cartier
Kollade på den här men blev lite fundersam. Säljaren säger att den är från 1979 men kom inte vitguldsindex betydligt senare än så? Ser den OK ut i övrigt?

26021305[0].jpg
 
Just nu har en god vän outsourcat en 5513 till mig; gissar att det är för att dra ned mig i Sub-träsket.
Jag gillar den skarpt; känns som ett lite nättare alternativ till min 16600. Datum är bra att ha men datumbubblan delar nog världen i två lag...

Jag skulle gå på en välbevarad 5513 om det gällde mig...

//Pastorn
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur är det med länken till dessa? Är den alls användbar och går den att justera till rätt storlek utan att bli förstörd (med de vikta länkarna, jag har ganska små handleder)? Eller ska man leta upp en nyare länk?

Jag bär en vikt 9315-länk nästintill dagligen. Fungerar utmärkt. Jag tog dock hjälp att korta och justera den då jag inte ville orsaka några onödiga skador på den.

Jag har ingen jätteerfarenhet av oysterlänkar men jag skulle säga att den stora förbättringen kom iom glidelock, även om dom solida länkarna är lite mindre rassliga än dom vikta, och en sån länk vill man inte ha på en 5513 ändå.

Lycka till med jakten!
 

fredrikb

Cartier
Jag bär en vikt 9315-länk nästintill dagligen. Fungerar utmärkt. Jag tog dock hjälp att korta och justera den då jag inte ville orsaka några onödiga skador på den.

Jag har ingen jätteerfarenhet av oysterlänkar men jag skulle säga att den stora förbättringen kom iom glidelock, även om dom solida länkarna är lite mindre rassliga än dom vikta, och en sån länk vill man inte ha på en 5513 ändå.

Lycka till med jakten!

Tack för svaret!

Men vad menar du med "en sån länk vill man inte ha på en 5513 ändå"? Byttes inte den vikta länken till solida på 5513 runt mitten av 70-talet? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Pope

Cartier
Både 5513 och 14060 är ju fantastiska och jag kommer sitta i samma sits som du så småningom. Plexi är supersnyggt, safir mer praktiskt, 14060 är en modernare klocka, 5513 har mer charm.....

Usch vad jag inte har ett skit att tillägga i denna fråga..:dead:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
5513 är en perfekt allround-klocka. Bytte packningar på min -66a förra veckan så nu är den tät och får hänga med i plurret.
14060 är en fin klocka men rätt könlös och fast mellan vintage och nytt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för svaret!

Men vad menar du med "en sån länk vill man inte ha på en 5513 ändå"? Byttes inte den vikta länken till solida på 5513 runt mitten av 70-talet? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är jag som är otydlig - det jag menar är att du/man vill inte ha en så modern länk så att man får en med glidelock och för mig är det först där den 'verkliga' förbättringen inträffar.

För mig personligen finns det ingen praktisk nytta att byta till en solid länk jämfört med en vikt så länge den vikta är i okej skick.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det hela landar nog helt enkelt i att du får ta reda på om du är vintage eller modern.

Själv är jag företrädes "modern" och rekomenderat därför 114060 eller 116610LN. vintage maffian är stor och har mkt vikt att slänga runt, men nytt är nytt och nytt är bra :)
 

Sond

Patek
Jag är eller har varit i samma läge som dig. Ska troligen köpa en Sub och har velat fram och tillbaka. Jag har väl fortfarande inte landat i 14060(M) eller 16610 eller 16600. Men 5513 är bortförd. Och 5513 vs 14060M är/var huvudfrågan. Anledningen till att just jag går mot den nyare är att jag har en del vintage i lådan och att just denna klocka ska spela rollen av fritidsklocka. Då prioriterar jag funktion framför estetik och känsla.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag älskar vintage, t ex 5513 och 1675, men min keeper är en Gmt Master 16710 just för att jag har tänkt ha den livet ut, som Acce sa ovan. En 14060 är nog ett bra val.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Var länge inne på en 14060m och tycker du skall välja den om du vill ha en klocka att bära på år efter år och kanske låta gå i arv. Där har du en klocka som är klassisk och ändå modern. Du kan ha den till allt och den tål mkt.

Själv föll mitt val på en SD 16600 ist för 14060m, ville ha datum utan bubbla (är det dato eller bubblan som stör dig?)
nLeYoVr.jpg

Är det runt 40000kr som skall spenderas kan du m lite tur hitta en fin fullset av SDn, eller lägga på några tusenlappar;)

Du kan få fina fullset 14060m som är lite nyare för ca 35 och uppåt.
 

Sten

Cartier
Försök hitta en nos 14060m så får du en ny klocka du gott kan åldras med. 5513 är riktigt fin, själv föredrar jag dock nytt + att en sån bör ha längre livslängd.
 

max

Dancing Queen
Köp en 14060m och låt den bli vintage tillsammans med dig
Fast blir en 14060m nånsin vintage, de blir väl mest slitna och repiga?
Fortfarande en kanonbeater men att låta den åldras med en känns lika menlöst som att hoppas på att en Volvo V70 från 2000 ska bli lika kult som en amazon
 

Eric

Breitling
Kul jämförelse och förstår hur du tänker. Sen var ju kanske inte amazonen kult när den kom :) Jag tyckte personligen att det var väldigt kul att köpa den sista modellen med "original looken", dvs innan 114060. Men hur som helst, till TS, mitt råd är att köpa den som du tycker passar bäst på handleden.
 
Topp