• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Sjukt bra post. Du lyckades att besvara mina hundra frågor med en kort summering. Har funderat om jag ska starta en tråd "lär mig panerai", men vill inte posta för mycket.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Masterkiller. Din Hydrokopter i Paneraiträsket

Suverän köpguide. Har aldrig lyckats få någon överblick över deras produktkarta tidigare.

JoberMan
 

PierreS

Cartier
Mycket bra post. Har funderat både en o två gånger på skillnader mellan de olika Luminorvarianterna....easy peasy efter denna post, tack :)
 

David

Bödeln
Men Spencer, jag hittar inte någon like-knapp, finns det verkligen en sådan?

Bra guide, kan inte minnas att jag kunde hitta någon liknande sammanfattning på något språk när jag skulle försöka lista ut vilken modell det var jag hade provat i butik. Det var ren tur att jag råkade se en bild något år senare och genast kände igen den, ytterligare ett halvår senare satt den på handleden.

Det enda jag saknar är några ord om strukturen, eller snarare bristen därav, gällande modellnumrering.

110911-WRUW.jpg


110529-311.jpg


111023-WRUW.jpg


110601-311-1.jpg


För den som är nyfiken:

Luminor
44 mm
1950
Titan
Sandwich
Tobaksbrun
Alligator
P.2004 (manuell, kolumnhjul-kronograf, GMT-visare, sekundnollställning, 8 dagar gångreserv med indikator, 24h-visare)

Modellen heter PAM311.
 
Kul att ni gillar guiden, kan ju uppdatera den med lite mer info 'as we go' och med det nya forumplattformen så är den ju alltid aktuell...

Kanske skulle kunna döpa om recensioner till 'Recensioner och guider' så kan ju andra göra andra guider som vi kan samla där, bara en tanke!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bra genomgång av något som många fungerar kring men inte vågar fråga om, eftersom paneristi kanske inte främst brukar vara kända för sin ödmjukhet... En grej bara, vad är egentligen skillnaden mellan de båda luminor-boetterna? Tycker att de ser i princip identiska ut på dina bilder.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanonbra!!

Jättebra post även om undertecknad inte behöver gå längre än kasskåpet för att hitta mitt ex.:)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Kan bara instämma i kören, sjukt bra post. Jag som hade släppt tankarna på att köpa en Panerai...hmm :mrgreen:


Din panna är så sjukt fin
110529-311.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi flyttar denna helgrymma post till Kategorin Recensioner och Köpguider.

Grymt jobbat Masterkiller!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
It's shit like this...

Jag vill att forumet ska definiera sig själv, växa av sig själv och skaffa en personlighet.
Det är trådar som den här (och ett gäng till som postats innan, måste jag tillägga) som gör att man sitter och refreshar sidan.

Den här tråden kommer ändra lite form på en redan befintlig kategori. Vi försöker vara lyhörda på vad som gillas, sedan anpassa forumet för det.

Jag och teamet kommer antagligen aldrig hugga forumets struktur i sten. Det finns en ram, men inom den lär det ändras en hel del efter behov och medlemmars förslag.

Tack, masterkiller.
 
papadok skrev:
Bra genomgång av något som många fungerar kring men inte vågar fråga om, eftersom paneristi kanske inte främst brukar vara kända för sin ödmjukhet... En grej bara, vad är egentligen skillnaden mellan de båda luminor-boetterna? Tycker att de ser i princip identiska ut på dina bilder.

Kort sagt kan man säga att Bettarini boetten är lite mer slimmad och lite kantigare och helt polerad medans 1950's varianten är lite 'bulligare' med mjukare former och både borstad och polerad, finns lite bilder man kan kolla på men det bästa är att testa själv, jag personligen tycker att 1950's varianten sitter lite för mycket 'ovanpå' armen men det är bara min personliga åsikt....

Här är lite bilder på båda, 1950's varianten är den med datum och både borstad och polerad boett, men den största skillnaden är hur dom sitter tycker jag...

00016259.jpg


00016256.jpg


00016258.jpg


00016257.jpg


00016255.jpg


00016254.jpg


00016253.jpg


00016252.jpg


Det är inte mina bilder, dom kommer ifrån http://www.wristwatchphoto.com/2009/05/panerai-1950s-style-luminor-case.html
 
Heja, heja, heja

Man kan tycka vad man vill om Panerai, men en sådan här post är helt enkelt guld. Stort tack. Tänk om fler kunde sprida lite ljus på sina specialområden på detta sätt. Hurra!
 

F-L-P

Panerai
Synd bara att de är så jävla stora...

Får se om jag springer in i en 40mms luminor så jag kan prova en sån. men provade en radomir i somras och den kändes väldigt fin på armen...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Lustigt att originalstorleken är på hela 47mm. Måste sett ut som ett monster bland övriga klockor på 50-talet.
 

F-L-P

Panerai
masterkiller skrev:
Rossi skrev:
Lustigt att originalstorleken är på hela 47mm. Måste sett ut som ett monster bland övriga klockor på 50-talet.


Jo, men då var det ett redskap och inte något man bar till vardags :) Dessa bars utanpå dykardräkter osv...

Jag har tänkt lite på sekundplacering kl 9 på marina versionen, kom denna från att man använde fickurverk där sekund subdial satt kl 6 och monterat in på snedden för bättre åtkomlighet av kronan på armen. eller har det någon annan bakgrund?

/F-L-P
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Har verkligen noll koll på Panerai. Tycker dock att de är riktigt snygga och börjar planera vad jag ska köpa i julklapp till mig själv. :mrgreen:

Några frågor:
Automat kontra handjagare? Visst finns det både och?
Vad gör den lilla hävstången?
Vilken bör man välja som första-Panerai? Är inne på Luminor Base och sugen på den med infasade siffror osv.

Har som sagt noll koll. :roll:
 
Fryken skrev:
Några frågor:
Automat kontra handjagare? Visst finns det både och?
Vad gör den lilla hävstången?
Vilken bör man välja som första-Panerai? Är inne på Luminor Base och sugen på den med infasade siffror osv.

1. Ja, det finns både och men manuella är mycket mer populära och lättsålda vid ev flipp...
2. Den pressar in kronan och tätar så att den klarar 300m samt hindrar så att kronan inte kan dras ut av misstag..
3. Mitt tips är då nån av dessa

PAM112 mellan 25-30 lax begagnad rätt svår att nosa reda på men med den har den renaste tavlan (host host, den jag har...)
PAM176 mellan 30-35 lax begagnad, likadan som PAM112 men i titan...

Om du kan leva med målad tavla så har du:

PAM000 mellan 20-25 lax begagnad och rätt vanlig, kallas ofta för 'Zero' och har loggan på tavlan men ingen glasbaksida
 
Topp