• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja rätt läder (?)

Koppe

Cartier
Hej alla glada!

Jag har så smått kommit igång med läderslöjd och har nu stött på ett problem som grundar sig i kunskapsbrist.

Min ambition är att göra egna band till mina dinkor!

Jag har relativt god koll på vilka verktyg som behövs för detta men sämre koll på själva råvaran.

Jag klickade hem vegetabiliskt garvat läder från Slöjd-detaljer och blev rätt besviken. Kvalitén är väl vad man kan förvänta sig men tjocklecken är alldeles för... tjock helt enkelt.

Samtidigt slank ett get-läder med som hade rätt tjocklek men av mycket dålig kvalité.

Ni som kan, snälla dirigera mig till en hemsida där jag kan köpa läder i rätt tjocklek, och vad är ens rätt tjocklek?

(Jag ställde denna frågan i en tråd utan svar, därför fick det nu bli en egen tråd )
 
Panduro säljer läderremmar i alla dess färger som är 2mm tjocka. Hur tjockt det ska vara är väl en smaksak men enligt mig är det lagom!
Kvalitémässigt vet jag inte men panduros butiker finns ju lite här och där så gå och kika :)
 
Topp