• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja surfplatta

zeke_varg

Omega
Tjena,

Har länge haft iPad (5år) men ska nu testa Samsung galaxy tab. Våra iPad minis börjar ge upp och krånglar och är rätt sega. Priset var för lågt på Samsung för att inte testa.

Jag föredrar mindre enheter men testar en något större Samsung så får vi se. Jag har gömt den i väntan på ett rejält skydd ska komma med posten. Kändes som bättre utbud för iPad? Hittade inget bra från targus..

Hur ser det ut hemma i soffan? Vilka plattor har ni och kör ni clean platta även om ni har kids?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har fortfarande inte testat en android enhet som är i närheten av iPad. Sega, dålig touch, krångliga operativ.
 
  • Like
Reactions: par
Pixel C här och är väldigt nöjda hela familjen. Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av olika plattor men helt klart bästa jag använt.
 

bluetrain

Cartier
Har sedan farfars tid kört ipad (mini). fick förra året för mig att jag skulle ge android en chans och köpte en samsung tab s2 mini samma storlek 8" som skulle vara på ungefär samma nivå som ipad, sades det. Vad jag kan konstatera är ungefär följande. Väldigt mycket möjligheter att ändra alla möjliga inställningar och utseende, "dra över filmer", lägga in program osv och det är ju bra men överlag tyckte jag den ärligt talat var rätt mkt sämre än ipaden. Eller säg så här: är man van med ipad och att citat "allt bara funkar. och funkar bra" tror jag det nödvändigtvis inte är helt lätt att gå över till android eftersom det citat "nödvändigtvis inte funkar så bra alla gånger. inte från början iallafall. eller så måste du testa femhundra olika appar för att få det att fungera någotsånär bra med vad det nu är du vill göra. eller så bara bygg appen själv så får du det som du vill" typ så :)
 

Mr.Chang

Audemars
Finns bara en som heter duga.:D;)
Bättre platta finns inte.
71AD0F58-CD90-4F48-B8D8-EE2626E1E76A.jpeg
33C476E9-7189-48D7-8039-40C4CF11DFCC.jpeg
 
  • Like
Reactions: par

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har ingen platta, känns lite som att jag är en uddafågel där. Kör apple på allt annat.
Har dock en input, angående billig platta: Min 10-åring ledsnade på att jag inte ville köpa en åt "familjen" (=henne), så hon sålde jultidningar för att få en.
Billigast möjliga android, och den funkar faktiskt hyfsat att se film på.
Dock inte lika coolt som ipad.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har sedan ett par år helt slutat använda min ipad (mini). Innan jag skaffade en var användningsområdet helt obefintligt men jag tycktes lyckas skapa ett. Därefter var den det bästa som hänt mig efter snus och whisky. Efterföljande period upphörde all form av behov och jag gav den till dottern.
Sedan dess kan jag inte förmå mig att köpa en ny. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska ha den till.
 

zeke_varg

Omega
Har sedan ett par år helt slutat använda min ipad (mini). Innan jag skaffade en var användningsområdet helt obefintligt men jag tycktes lyckas skapa ett. Därefter var den det bästa som hänt mig efter snus och whisky. Efterföljande period upphörde all form av behov och jag gav den till dottern.
Sedan dess kan jag inte förmå mig att köpa en ny. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska ha den till.
Primärt är det faktiskt till kidsen. Film spel och lite hjärnträning. Sen lånar jag till att titta på film i perioder till/från jobbet. El vid jobbresor. Orkar inte släpa två datorer..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

16610

Patek
2-Faktor
Jag har provat både och och säger IPad. Köpte den ”vanliga” IPad med ett wi-fi och ett Andersson skal. Gick på 3985 på Netonnet har jag för mig. Android gick sönder och strula så iPad funkar fint med både barn och vuxna. Enkelt att använda och inga konstigheter.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Slår ett slag för Win10-plattorna då! :D Kör två st, dels min gamla Toshiba 8" som numera är reseplatta och min nuvarande arbetshäst som är HP:s Surfaceutmanare. Kommer nog aldrig att ledsna på allt-i-ett-lösningen som är att ha en "riktig" windowsdator och platta i ett.

Grabben kör en enkel Android på 7" som funkar helt ok till Netflix och liknande.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Lånar tråden, brukar få bra svar på KS om det mesta. Använder min mobil mycket hemma. Har slutat använda min PC. Vill ha någon surfplatta med riktigt bra skärm, det är nästan det viktigaste.

Köpte en Huawei P20 pro men tycker inte skärmen håller för vad jag är ute efter. Har därför med största sannolikhet sålt den imorgon (har bud från en användare här bl.a.)

Så funderar på att fortsätta ha en lite äldre smartphone då jag mest castar med den, använder knappt sociala medier ute, jag gillar att... prata med folk. Men har ingen bra TV. Så skulle vara kul med en störte surfplatta som man kan kolla bilder och videor på i hög kvalitét (4K?)

Tips upp till 4000kr?

Har aldrig ägt en platta så har noll koll. Äpplemos undanbedes.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Lånar tråden, brukar få bra svar på KS om det mesta. Använder min mobil mycket hemma. Har slutat använda min PC. Vill ha någon surfplatta med riktigt bra skärm, det är nästan det viktigaste.

Köpte en Huawei P20 pro men tycker inte skärmen håller för vad jag är ute efter. Har därför med största sannolikhet sålt den imorgon (har bud från en användare här bl.a.)

Så funderar på att fortsätta ha en lite äldre smartphone då jag mest castar med den, använder knappt sociala medier ute, jag gillar att... prata med folk. Men har ingen bra TV. Så skulle vara kul med en störte surfplatta som man kan kolla bilder och videor på i hög kvalitét (4K?)

Tips upp till 4000kr?

Har aldrig ägt en platta så har noll koll. Äpplemos undanbedes.
Skulle rekommendera en Huawei Mediapad M5, har en kollega som har den och han är grymt nöjd. Själv kör jag en 3 år gammal Samsung Galaxy Tab S2 som fungerar förvånansvärt bra för sin ålder!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Skulle rekommendera en Huawei Mediapad M5, har en kollega som har den och han är grymt nöjd. Själv kör jag en 3 år gammal Samsung Galaxy Tab S2 som fungerar förvånansvärt bra för sin ålder!
Hur är skärmen på din tab? Är sugen på en 4K TV men har nästan hellre en platta med 4K, UHD och allt vad det heter. Behåller nog mobilen så får bli nåt billigare än det jag först skrev som budget
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hur är skärmen på din tab? Är sugen på en 4K TV men har nästan hellre en platta med 4K, UHD och allt vad det heter. Behåller nog mobilen så får bli nåt billigare än det jag först skrev som budget
Samsungs skärmar är riktigt bra. Gick precis från en Tab Pro till en Huawei mediapad m5 (8.4"). Samsungskärmen spöar Huawein enkelt, trots att den är 2 år äldre.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Mjo så är det med mobiler också :/ Beror ju också på att Huawein är större. Tycker ipad har bra bild men vill inte ha äpple.
Mina båda plattor är dock samma storlek. Vill man ha bra skärm på androidplatta är det Samsung som gäller imo. Har testat några andra också (Lenovo, Nvidia) och de är inte i samma liga.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Hur är skärmen på din tab? Är sugen på en 4K TV men har nästan hellre en platta med 4K, UHD och allt vad det heter. Behåller nog mobilen så får bli nåt billigare än det jag först skrev som budget
Det är en 3 åt gammal platta men med tanke på åldern tycker jag att skärmen är bra (kollar ganska mycket Netflix på den).
Är dock övertygad om att M5:an har en bättre skärm.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kör en iPad modell äldre från 2013. Köpte en med 64Gb och har inte skyfflat in jättemycket appar hela tiden. Fungerar fortfarande väldigt bra!
 

TLalle

Omega
Mjo så är det med mobiler också :/ Beror ju också på att Huawein är större. Tycker ipad har bra bild men vill inte ha äpple.
Förstår att du inte vill ha ipad, men måste bara säga att om bra skärm är det viktiga så finns det ingenting som slår retina skärmen på ipads. Speciellt inte i den prisklassen, tycker annars att pixel är the next best thing. Jag har haft pixel och innan det en nexus, men för surfplattor så är ipads i en egen liga. Min ipad pro tycker jag är bättre än min macbook, hade gärna gått över helt till den om den hade haft stöd till alla mina behov.
 
Topp