• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Quartz

alfons

Cartier
Hej,

jag har en väldig förkärlek för AP och deras Royal Oak, jag tycker de är riktigt läckra. Det har dykt upp en AP Royal Oak 34,5mm hos Kaplans med utgång på 15tkr.

Jag förstår självklart att detta är en sneakvariant men designen tilltalar mig och budgeten räcker inte riktigt hela vägen till en automatare.

Jag har ingen aning om hur man ska bedömma skicket på denna klockan baserat på annonsen. Är det någon på formumet som har erfarenhet av storlek, AP quartz eller kanske till och med har en de vill sälja?

Summan av kardemumman, är detta bra eller anus? Coolt, eller bara försöka ha något man inte har råd med?

ZaeU32F.jpg


http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2624/vara/1001552
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Ascool! Också spanat på den. Skulle dock föredra den utan sekundvisare. Känns lite mindre quartz då.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Vänder mig mer mot storleken än drivlinan. :)
Designen kräver lite större diameter, tycker jag. Det här känns damur.
Men smaken är...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Rent estetiskt så tycker jag att den är riktigt fin... men jag skulle aldrig kara av att ha en klocka på 35mm, skulle kännas för liten :)

Gillar du den så säger jag kör, kan vara kul att bära den medans du sparar ihop till "the real deal" ;)
 

max

Dancing Queen
Är det inte damversionen?

hehe jo lite litet är det, men är ju en smaksak på just dessa som ser lika dana ut. De hade ju även en 28mm damvariant :)

Åk dit och prova vettja, personligen skulle jag nog spara till en 15300 men åk dit och prova så märker du ju fort om det är något för dig. Finns ju några på chrono också.
Glöm inte att det tillkommer 20% på kaplans auktionspris.
 

16610

Patek
2-Faktor
Den är fin men om du vill ha automat är det nog bäst att du sparar lite till och köper en annars tror jag inte du blir nöjd
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ser ju riktigt fin ut på bild! Frågan är om du blir nöjd om du egentligen vill ha automatare. Hade åkt in och provat och kännt på den!
 
Dessutom är tavlan skadad, syns på dom stora bilderna hos kaplans, den är fläckig, om man får den för utropspris så är det väl en kul klocka för dom pengarna om man pallar med storleken, blir ju rätt mycket deg upp till en 15300 (typ 50-60 papp till)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den är i fint skick. Onekligen en väldigt snygg klocka, jag är dock partisk i ämnet då jag själv har en 5402 :happyhappy:. För de pengarna är det väldigt mycket klocka och känsla, trots kvarts. Men som MK sade är tavlan skadad (färgen försvunnit och mässingen tittar fram) och man kan undra varför, fukt? Jag skulle ta ett snack med killarna på Kaplans om det.

Angående storleken så visste jag inte att de kom i denna mellanformat. Original herrstorlek var och är 39mm, sedan kom 36mm och nu även 41 med ref 15400. Det man bör ha i åtanke är att Royal Oak:en bär stort. Min Jumbo som är 39 mm känns stor och bär större än tex en submariner pga av den integrerade länken och att den är så platt iförhållande till storleken, därav namnet Jumbo som den fick i början på 70-talet. Så jag måste gå emot det allmänna opinionen och säga att storleken faktiskt kan fungera riktigt bra beroende på person. Dessutom tror jag denna på en tuff tjej hade varit outstanding!
Jag är en ganska stor kille och tycker tex denna Connie på modiga 34mm fungerar.
qxuskvB.jpg

Här min 5402
WEHBmSE.jpg
 
Den är i fint skick. Onekligen en väldigt snygg klocka, jag är dock partisk i ämnet då jag själv har en 5402 :happyhappy:. För de pengarna är det väldigt mycket klocka och känsla, trots kvarts. Men som MK sade är tavlan skadad (färgen försvunnit och mässingen tittar fram) och man kan undra varför, fukt? Jag skulle ta ett snack med killarna på Kaplans om det.

Angående storleken så visste jag inte att de kom i denna mellanformat. Original herrstorlek var och är 39mm, sedan kom 36mm och nu även 41 med ref 15400. Det man bör ha i åtanke är att Royal Oak:en bär stort. Min Jumbo som är 39 mm känns stor och bär större än tex en submariner pga av den integrerade länken och att den är så platt iförhållande till storleken, därav namnet Jumbo som den fick i början på 70-talet. Så jag måste gå emot det allmänna opinionen och säga att storleken faktiskt kan fungera riktigt bra beroende på person. Dessutom tror jag denna på en tuff tjej hade varit outstanding!
Jag är en ganska stor kille och tycker tex denna Connie på modiga 34mm fungerar.
qxuskvB.jpg

Här min 5402
WEHBmSE.jpg

Älskar dina bilder....riktigt snyggt och båda dinkorna står på vill ha listan...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Till alla tuffa manliga gubbar kan jag upplysa om att RO bär tokstort och det är få människor en 39 mm RO sitter bra på då den oftast blir för stor. Gå in till finbutiken och sätt den på handleden, är vinkeln mellan boetten och första länkbiten den samma som mellan första och andra länkbiten? RO är en av få vintagedinkor som gjordes lite för stor.

Sedan till det aktuella exemplaret, vad jag vet brukar quartzmodellerna vara 33 mm och ibland även 36 mm så jag hade nog tagit med mig skjutmåttet vid kaplansbesöket.
 

Camo00

Patek
Jag tycker också att denna typ av klockor funkar alldeles utmärkt i 35mm medan en dykare med bred ring och smal länk ser förjävligt ut i 35... Att den är quartz gör väl inget?! Det är ju ändå mindre av "andrahandsvalet" än att köpa en liknande modell av någon annan tillverkare för att Du är sugen på en RO... Jag säger kör, förutsatt att den inte kostar mer än inköpspris i service...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Till alla tuffa manliga gubbar kan jag upplysa om att RO bär tokstort och det är få människor en 39 mm RO sitter bra på då den oftast blir för stor. Gå in till finbutiken och sätt den på handleden, är vinkeln mellan boetten och första länkbiten den samma som mellan första och andra länkbiten? RO är en av få vintagedinkor som gjordes lite för stor.

Sedan till det aktuella exemplaret, vad jag vet brukar quartzmodellerna vara 33 mm och ibland även 36 mm så jag hade nog tagit med mig skjutmåttet vid kaplansbesöket.
Amen på det Aurum.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Till alla tuffa manliga gubbar kan jag upplysa om att RO bär tokstort och det är få människor en 39 mm RO sitter bra på då den oftast blir för stor. Gå in till finbutiken och sätt den på handleden, är vinkeln mellan boetten och första länkbiten den samma som mellan första och andra länkbiten? RO är en av få vintagedinkor som gjordes lite för stor.

Sedan till det aktuella exemplaret, vad jag vet brukar quartzmodellerna vara 33 mm och ibland även 36 mm så jag hade nog tagit med mig skjutmåttet vid kaplansbesöket.

Otroligt, jag håller med Aurum:).
Dock behöver ni ej medtaga skjutmått, de finns nämligen på kaplans ;)

Intressant är dock att många tycker en rolex på 36mm e kanon...skiljer inte så fasligt mkt till denna som de flesta anser är såååå sjukt för liten ...;)

Go 4 it, if you like it:)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas du får den billigt. Oddsen har nog dessvärre blivit sådär sedan du la ut den på Sveriges snabbast växande klockforum :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skippa den. Du säger ju till och med själv att det är en automatare du vill ha egentligen. Du kommer vara nöjd i två dagar sen kommer du att börja förakta klockan. Sedan kommer du börja förakta dig själv. Sen kommer du att börja förakta KS för att vi inte stoppade dig från detta knasiga substitutköp. Det är ett sluttande plan och det kan sluta hur illa som helst. ;)

Spara (eller hur du nu gör) till den klocka du helst vill ha istället. På vägen dit är mitt tips att testa massor av helt andra klockor på vägen.

Var vild men köp ALDRIG nåt som substitut! :)

Om detta däremot är den modell som rockar din kanot så ska du slå till direkt!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om man han en jättegrop? Tycker mest att OQ är topptung jämfört med APn. På vilket sätt tycker du att den sitter bättre?

Gillar inte för platta klockor som gräver sig ner i handleden/handen. OQ sitter lite högre, och kronan kommer upp från handleden, vilket jag tycker är skönare helt enkelt
 
Topp