• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Auktionen av Paul Newmans, "Paul Newman Daytona" 6239.

willbur

Silver
2-Faktor
Om en vecka så går Paul Newmans Daytona på auktion i New York. Estimate är $1,000,000.

Vad tror ni att den kommer gå för? Vad är era tankar och åsikter?

Bilder snodda från Hodinkee.
Screen Shot 2017-10-19 at 13.45.37.png

paulnewman_07.jpg

paulnewman_05.jpg

Svårt men gissar på 10 millar. Hade jag haft så mycket pengar skulle jag inte köpt den, om man säger så :)

Någonstans mellan 5-15 miljoner dollar. Gissar på 8.5 men det är ganska så öppet och handlar nog mest bara om hur många stora egon som prompt vill ha den. Omöjligt att sätta ett värde på en sån klocka.

Estimate in excess of $1,000,000
Tror du att det är någon som kan väldigt mycket om klockor som också har kapital som kommer vinna auktionen eller någon med tillräckligt mycket pengar som bara köper i rent investeringssyfte?

Tror du att det är någon som kan väldigt mycket om klockor som också har kapital som kommer vinna auktionen eller någon med tillräckligt mycket pengar som bara köper i rent investeringssyfte?
Jag tror inte att den köps av någon traditionell klocksamlare. Snarare av någon med väldigt mycket pengar. Oklart exakt vad syftet är men mer status att ha just den klockan snarare än som investering. Bara gissningar så klart men jag tror att få klocksamlare kan motivera priset sett till klockan i sig. Även med den roliga proveniensen.

Jag tror inte att den köps av någon traditionell klocksamlare. Snarare av någon med väldigt mycket pengar. Oklart exakt vad syftet är men mer status att ha just den klockan snarare än som investering. Bara gissningar så klart men jag tror att få klocksamlare kan motivera priset sett till klockan i sig. Även med den roliga proveniensen.
Fast rätt kool när alla ens oljescheikpolare glider runt med vanliga PN och man själv drar fram en dubbel-PN.

Fast rätt kool när alla ens oljescheikpolare glider runt med vanliga PN och man själv drar fram en dubbel-PN.
Jo. Det är väl ungefär det jag syftar på. Inte någon samlare med otroliga klockor i fantastiskt skick som tar fram dem då och då för att nörda med sina fellow peers. Detta blir mer en conversation piece för de ultrarika.

Med tanke på att den där RCO PN Daytonan kammade hem typ $0.8m här i Sverige så vore allt under 5x det orimligt för denna.
Dock så kan vad som helst hända.

Med tanke på att den där RCO PN Daytonan kammade hem typ $1.7m (var det inte 13m SEK?) här i Sverige så vore allt under 5x det orimligt för denna.
Dock så kan vad som helst hända.
Helt annan nivå. Är egentligen inte klockan i sig som säljer. En 6239 i det skicket är i sig kanske värd 7-800k svenska.

Här är Kaplans 6263 RCO. Den var både mint och jäkligt rare om än utan kultproveniens. Självfallet en bra deal för handlaren som köpte den. Kanske värd uppemot det dubbla idag.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1070464

Läser man den fördjupade informationen från Kaplans auktion så ser man också hur fel de hade i sin beskrivning. :)

Helt annan nivå. Är egentligen inte klockan i sig som säljer. En 6239 i det skicket är i sig kanske värd 7-800k svenska.

Här är Kaplans 6263 RCO. Den var både mint och jäkligt rare om än utan kultproveniens. Självfallet en bra deal för handlaren som köpte den. Kanske värd uppemot det dubbla idag.

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1070464

Läser man den fördjupade informationen från Kaplans auktion så ser man också hur fel de hade i sin beskrivning. :)
Den gick väl till Ryssland

Utan att ha någon koll på vintage Rolex borde väl ändå en Paul Newman som burits av Paul Newman gå för åtminstone dubbla marknadsvärdet en vanlig, eller?

Senast ändrad:
Har någon koll på vad den dyraste klockan i världen gick för? Kan det gå för en ännu högre summa än så tror ni?

Har någon koll på vad den dyraste klockan i världen gick för? Kan det gå för en ännu högre summa än så tror ni?
Patek 1518 i stål är det dyraste armbandsuret sålt på auktion. Gick för dryga elva miljoner schweizerfranc. Typ 102m svenska.

Rent kvalitetsmässigt borde den inte gå över men med tanke på att det är helt andra köpare så kan den ev passera det. Jag tror personligen att den stannar något under men samtidigt så kan väl någon tok tycka att den förtjänar ett rekordpris. Handlarna och auktionshusen brukar också kunna var duktiga att få det pris de vill så fullt möjligt att den går för mer...

Med tanke på att Bao Dai:s yellow gold triple calender gick för 45 miljoner kronor och att denna PN är "The PN personifierad" "graalernas graal" etc

så....jag blir inte förvånad om den sticker till bra mycket högre belopp (som andra i tråden redan gissat på). Min egen gissning blir 10 000 000 dollar (+- 500 000). Alltså en 10-dubbling av utgångspriset.

Sedan ska jag noga påpeka att jag själv (om jag haft dessa pengar) aldrig skulle betalt detta belopp som jag själv gissar på.

Senast ändrad:
Med tanke på att yellow gold triple calender gick för 45 miljoner kronor och att denna PN är "The PN personifierad" "graalernas graal" etc

så....jag blir inte förvånad om den sticker till bra mycket högre belopp (som andra i tråden redan gissat på). Min egen gissning blir 10 000 000 dollar (+- 500 000). Alltså en 10-dubbling av utgångspriset.

Sedan ska jag noga påpeka att jag själv (om jag haft dessa pengar) aldrig skulle betalt detta belopp som jag själv gissar på.
Bao Dai var en fantastisk klocka i fint skick med en otrolig proveniens. Denna är bara mer popkultur. Klockorna lockar helt andra köpare. Det skulle dock förvåna om denna inte går över fastän skicket är dåligt och klockan är en vanlig modell.

Bao Dai var en fantastisk klocka i fint skick med en otrolig proveniens. Denna är bara mer popkultur. Klockorna lockar helt andra köpare.

Du har säkert rätt, att jag tog den som referensklocka var för att den just tillhörde Bao Dai. Rätt ägare på klockan så sticker det iväg. Nu väntar vi med spänning på om Vietnamesiska kejsare är mer värda än popkultur :)

Senast ändrad:
Du har säkert rätt, att jag tog den som referensklocka var för att den just tillhörde Bao Dai. Rätt ägare på klockan så sticker det iväg. Nu väntar vi med spänning på om Vietnamesiska kejsare är mer värda än "popkultur" :)
Den klockan var också unik (med 5 diamanter) samt var det värsta man kunde köpa nytt på den tiden. Annorlunda på så många sätt jämfört med Newmans PN.

Det som dock talar för denna är förutom proveniensen så är Daytonor och speciellt PN extremt heta just nu. En 40-tals gulddressare är fin men det är en helt annan klocka som i princip enbart lockade entusiaster. Få rockstjärnor eller rikemanskids som drömde om den på armen. :)

Det visade också resultatet av The Legend som gick för 3.7m chf. Den är egentligen inte unik och den hade lite frågetecken. Ändå gick den nästan lika högt som Bao Dai.

Senast ändrad:
Den klockan var också unik samt var det värsta man kunde köpa nytt på den tiden. Annorlunda på så många sätt jämfört med Newmans PN.

Jag menar mer att en "vanlig" (kan man skriva så ?) yellow gold triple calender inte går för dessa belopp, proveniensen är überviktig. Här är en auktion på en likadan och den är estimerad att gå till en ny lycklig ägare för 250-500 k dollar https://www.phillips.com/detail/ROLEX/NY080117/43

OT: Vad hände här med citeringen av ett oredigerat inlägg?

Screenshot_20171019-191508.png

OnT: Jag har ingen susning vad den kommer gå för. För mycket skulle jag tro. Men jag undrar hur det känns att köpa något för dessa pengar. Är pengar ingen trång sektor så måste man väl ändå göra vissa avvägningar? En legendarisk PN eller en ny yacht. Typ så.

OnT: Jag har ingen susning vad den kommer gå för. För mycket skulle jag tro. Men jag undrar hur det känns att köpa något för dessa pengar. Är pengar ingen trång sektor så måste man väl ändå göra vissa avvägningar? En legendarisk PN eller en ny yacht. Typ så.
Om du editerar de första minuterna så står det inte redigerat.

Vad får dig att tro att den som köper en klocka för 50-100 millar inte har en yacht om denne så önskar? :)

Finns få klockor i världen som kan mäta sig med denna. Kan tänka mig att Buzz Aldrins Speedy skulle bli en sjukt stor grej om den dök upp.

Kan tänka mig att den går för mer än Claptons 2499 i platina (3,65 M$), trots att 2499P bara existerar i 2 exemplar och tillhört en av de största musikerna någonsin.

Patek 1518 i stål är det dyraste armbandsuret sålt på auktion. Gick för dryga elva miljoner schweizerfranc. Typ 102m svenska.

Rent kvalitetsmässigt borde den inte gå över men med tanke på att det är helt andra köpare så kan den ev passera det. Jag tror personligen att den stannar något under men samtidigt så kan väl någon tok tycka att den förtjänar ett rekordpris. Handlarna och auktionshusen brukar också kunna var duktiga att få det pris de vill så fullt möjligt att den går för mer...

Tack! Folk har för mycket pengar helt enkelt ;)

Jag tror att @Per citerade mig innan jag hade redigerat :)

Hajpen kring den här auktionen är väldigt stor och det är en enorm prestige inblandad. Gissar på 25-30 miljoner dollar som slutpris.

Om du editerar de första minuterna så står det inte redigerat.

Vad får dig att tro att den som köper en klocka för 50-100 millar inte har en yacht om denne så önskar? :)
Ah, ok. Det är så forumet fungerar... Det syns ibland i fredagstråden också :)

Jo, vad jag egentligen skulle ha sagt är att valet står mellan en PN eller ytterligare en yacht...

Tillbaka
Topp