• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Auktionen av Paul Newmans, "Paul Newman Daytona" 6239.

tenor.gif

Mest fair borde ju vara att vinnaren på Gissningsleken här i tråden vinner en PN Daytona. Klocksnack står för den :)

I'd have to agree with Per, that whoever buys it won't be your typically watch enthusiest. And probably for them 10 m USD is like 10 SEK for us. Most likely it will end up in a home with a couple Andy Warhols on the wall. I'll take the over and guess $50,000,000

Jag tror också på @Per . Min fru är kanske minst intresserad av klockor i världen (men gillar antikviteter), och till och med hon blev lite entusiastisk då jag berättade att "The" PN skulle säljas. Vi är ju inte direkt i målgruppen, men jag tror att det här intresserar många samlare av diverse saker, på ett helt annat sätt är "vanliga" dyr-klockor.

Min gissning är lika bra/dålig som någon annans, men jag tror att det här kan balla ur helt. Som Per m.fl. skriver så är det troligen inte en "vanlig" klocksamlare som kommer att köpa den här klockan (även om det vore vackert) utan någon som har fattat att PN är coolt och som dessutom är beredd/rik nog att kunna kriga för att äga den unika PN som startade allting. Ser detta hända gång på gång inom konst, vintagebilar mm. inns det två pers därute med tillräckligt mycket pengar och ha-begär så landar det nog på en nivå där vi alla sitter med tappade hakor och undrar vad som hände. ...eller så blir det inte så. Krävs som sagt "two to tango".

Jag tar i från tårna och säger 16,3.

Funderar på vad en sådan klocka kommer att vara värd en generation framåt i tiden. Mina barn kommer inte att bry sig om nån gammal skådis från förra sekeln, hur många kommer att göra det? Värdet på klockan lär sjunka rejält, ingen bra investering.
Hade klockan burits av en fd amerikansk president eller annan historisk person vore det en annan femma.

Fruktansvärt spännande, känns helt omöjligt att gissa priset.. Men som redan sagts så är ju PN's väldigt heta senaste åren, och att få äga THE PN kommer nog trigga en del. Vi säger 10.3M dollares, men hoppas på minst det trippla för wow-effekten ;)

Senast ändrad:
Det finns massor med folk som har $10-15-50-100 mil att spendera men bara en kommer att äga en unik klocka. Det här är inget konstigt.
Däremot undrar jag om en riktig vintage aficionado skulle lägga mer vikt på proveniens än på skicket bortsett potentiell värdeökning.

I'd have to agree with Per, that whoever buys it won't be your typically watch enthusiest. And probably for them 10 m USD is like 10 SEK for us. Most likely it will end up in a home with a couple Andy Warhols on the wall. I'll take the over and guess $50,000,000

Nah. While I agree with you and Per on the whole 'who's going to buy it-thing', there's just no way that this is trumping the most expensive cars ever sold (which is still the uber rich's go-to place for spending their excess dollars).
My guess will be around $13,000,000

Vet inte hur insatta folk är i auktionsvärlden men det är sällsynt med att klockor säljer ens över en miljon dollar. Än mer ovanligt över fem. Det sagt så är denna klocka svårbedömd iom skicket är som det är. Proveniensen är cool men det är en väldigt vanlig modell i ett ganska så trött skick. Jämför man med de klockor som sålt över fem miljoner dollar så är de alla extremt ovanliga och i ett fantastiskt skick.

Logiskt sett så borde den inte slå 1518A men den borde kanske bli den dyraste rollen någonsin såld. Inte för att den är bättre än Bao Dai men därför att det är en bärbar och het modell med fantastisk proveniens.

Om den slår rekordet så tror jag inte att det blir med mycket. Även om de med mycket pengar kan betala så tror jag ändå inte att de går batshit crazy bara för att de kan.

Oavsett vad så lär detta öka intresset för klocksamlande och det lär förmodligen trycka upp priserna ytterligare. Handlarna och auktionshusen är skickliga. :)

Vet inte hur insatta folk är i auktionsvärlden men det är sällsynt med att klockor säljer ens över en miljon dollar. Än mer ovanligt över fem. Det sagt så är denna klocka svårbedömd iom skicket är som det är. Proveniensen är cool men det är en väldigt vanlig modell i ett ganska så trött skick. Jämför man med de klockor som sålt över fem miljoner dollar så är de alla extremt ovanliga och i ett fantastiskt skick.

Logiskt sett så borde den inte slå 1518A men den borde kanske bli den dyraste rollen någonsin såld. Inte för att den är bättre än Bao Dai men därför att det är en bärbar och het modell med fantastisk proveniens.

Om den slår rekordet så tror jag inte att det blir med mycket. Även om de med mycket pengar kan betala så tror jag ändå inte att de går batshit crazy bara för att de kan.

Oavsett vad så lär detta öka intresset för klocksamlande och det lär förmodligen trycka upp priserna ytterligare. Handlarna och auktionshusen är skickliga. :)

Frågan är om slitaget är negativt eller positivt - köparen köper klockan pga P.N , det är kanske coolare med en klocka som han använde flitigt jämfört med en som bara låg i en byrålåda ?

Frågan är om slitaget är negativt eller positivt - köparen köper klockan pga P.N , det är kanske coolare med en klocka som han använde flitigt jämfört med en som bara låg i en byrålåda ?
För priset är det självklart negativt. Inte som att någon bjuder högre bara för att något är i sämre skick och därmed mindre ömtåligt.

Dock är det självklart roligt att klockan är i orört originalskick. Hellre det än att den haft en massa servicedelar.

Tillbaka
Topp