• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Auktionen av Paul Newmans, "Paul Newman Daytona" 6239.

Hodinkee har lagt upp ett filmklipp där Ben, Cara och en kille från auktionshuset pratar om några av klockorna som kommer gå men även PN. Sjukt kul att se dem här människorna glittra och sitter mer eller mindre och är nervösa. Det här har varit deras dröm och nu är den uppfylld. Ben säger själv att det är den viktigaste vintage klockan någonsin och stämmer det så kommer den ju slå alla rekord den här gången och nästa gång den säljs med.

Hoppas den inte hamnar hos någon som kommer låsa in den i ett bankfack, eller hos någon snuskigt rik utan klockintresse som bara vill äga världens dyraste klocka.

Rolex borde köpa klockan!

Funderar på vad en sådan klocka kommer att vara värd en generation framåt i tiden. Mina barn kommer inte att bry sig om nån gammal skådis från förra sekeln, hur många kommer att göra det? Värdet på klockan lär sjunka rejält, ingen bra investering.
Hade klockan burits av en fd amerikansk president eller annan historisk person vore det en annan femma.

Tror som du. Paul Newman var en föredetting redan när han levde och man har sett det förut, priset på Elvis gamla prylar t ex har börjat sjunka. Hans Rolex Midas borde vara värd betydligt mer än Newmans trötta dussinkronograf också...

Tror den som köper den köper för "bragging rights" så priset kan nog dra iväg en bit men, jag har en känsla av att den ändå inte kommer gå så högt som folk tror. 1.79m$ gissar jag

Tror som du. Paul Newman var en föredetting redan när han levde och man har sett det förut, priset på Elvis gamla prylar t ex har börjat sjunka. Hans Rolex Midas borde vara värd betydligt mer än Newmans trötta dussinkronograf också...

Tror den som köper den köper för "bragging rights" så priset kan nog dra iväg en bit men, jag har en känsla av att den ändå inte kommer gå så högt som folk tror. 1.79m$ gissar jag
Han må vara en föredetting i vissas ögon men du kommer inte ifrån att han namngett de mest eftertraktade daytonorna. Det betyder fortfarande att detta är klockan som startade det hela för dessa vintagekronografer. Så länge som daytonor med exotic dial är populära så lär denna klocka vara fortsatt viktig.

Han må vara en föredetting i vissas ögon men du kommer inte ifrån att han namngett de mest eftertraktade daytonorna. Det betyder fortfarande att detta är klockan som startade det hela för dessa vintagekronografer. Så länge som daytonor med exotic dial är populära så lär denna klocka vara fortsatt viktig.

Blev panda-daytonor populära eftersom PN hade en sådan eller är han den största kändisen som bar på en? Varför kallar man dem för Paul Newman Daytona egentligen?

Blev panda-daytonor populära eftersom PN hade en sådan eller är han den största kändisen som bar på en?
Paul Newman hade ingen panda. Panda syftar oftast på 6263 med exotisk tavla alternativ helt vanliga vita tavlor med svarta subdials. Paul Newmans PN är en trefärgad vit exotic dial. Alla daytonor med exotic dial kallas idag Paul Newman.

Exotic dials var extremt opopulära fram till 80-talet när italienska samlare började hoarda dem. Varför vet väl ingen men först då började samlare uppskatta designen. Själva designen som sådan är rätt typisk 70-tal och många andra märken hade liknande kronografer med små lollipops i subdialsen och småspexiga färgkombinationer. Allt som allt så är de inte så våldsamt ovanliga men uppenbart så föredrog kunderna den mer stilrena designen i traditionella tavlor. PNs kunde ofta ligga kvar hos återförsäljare långt in på 80-talet bara för att ingen ville ha dem.

Kopplingen till Newman har kommit efter de blev populära men iom han ofta fotades med sin på armen så myntades begreppet snabbt. Det lär inte förändras även om dagens kids knappt vet vem han var. Därför lär inte denna klocka glömmas så länge som alla daytonor med exotic dial kallas just Paul Newman.

Senast ändrad:
Rivstart på objekten? Inte följt dessa auktioner tidigare men allt går över uppskattade priser på bara några bud...

Fråga till de som brukar följa liknande auktioner. Brukar man lägga den mest åtråvärda klockan tidigt? Tänker att den borde gå sist, men samtidigt så om den klaras av tidigt så kanske de som missade tröstköper på sig på resten. Eller? :)

Ingen aning, detta är den första jag följer. Tänkte precis i samma banor som du.

Tillbaka
Topp