• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Auktionen av Paul Newmans, "Paul Newman Daytona" 6239.

Min gissning är att Rolex själva köpte tillbaka den.
Det var två budgivare per telefon som drog ifrån alla som var fysiskt närvarande.

Galna priser i varje fall.

Min gissning är att Rolex själva köpte tillbaka den.
Det var två budgivare per telefon som drog ifrån alla som var fysiskt närvarande.

Galna priser i varje fall.

Den tanken slog mej också, dels pga det Mr Bacs sa mot slutet av auktionen, nåt i stil med ”I know where this watch is going, it’s not comming up for sale again”. Eller så var det bara en taktik för att locka fram ett till bud...

Den vinnande budgivaren verkade iaf vara bestämd över att de sku ha klockan

Den tanken slog mej också, dels pga det Mr Bacs sa mot slutet av auktionen, nåt i stil med ”I know where this watch is going, it’s not comming up for sale again”.

Jag hoppas att den gör det faktiskt. Då får man verkligen se vad den är värd. Innan denna gång visste ingen riktigt vad den kan dra för pris. Men nu finns det en milsten.

Finns väl egentligen bara tre kategorier av köpare här.
1. Rolex.
2. Någon i Saudifamiljen som vill vara värst.
3. Någon ryss som vill vara värst.

Fast, visst vore det kul om det var Mr Biver som shoppade loss? Han har ju sagt att han är ute efter unika klockor.
Pengarna finns där iaf. God för ~170 miljoner CHF.

1. Rolex.

Fast, visst vore det kul om det var Mr Biver som shoppade loss? Han har ju sagt att han är ute efter unika klockor.
4. Någon kines som vill vara värst?

Men var det inte helt galna priser överlag? Jag menar, titta vad de andra klockorna gick för. En Monaco för 400k, IWC Aquatimer 250k, sliten Royal Oak 0,5milj etc etc.
Var folk fartblinda och nödvändigtvis ville ropa in något från denna auktion, för så speciella var väl inte objekten vid sidan av PN?

Senast ändrad:
1. Rolex.

Jag tror det var Kamprad. "Nu har jag fått nog med det här snålandet, nu köper jag mig en klockjävel"

Den tanken slog mej också, dels pga det Mr Bacs sa mot slutet av auktionen, nåt i stil med ”I know where this watch is going, it’s not comming up for sale again”. Eller så var det bara en taktik för att locka fram ett till bud...

Den vinnande budgivaren verkade iaf vara bestämd över att de sku ha klockan
Det var väl ändå inte på Lot 8?

Verkar överlag vara en helt annan prisnivå på de internationella auktionerna. Sverige kommer väl bli dammsuget på våra fina objekt, trist om skillnaderna är så stora att de finaste försvinner utomlands. Samma sak var det när jag var inne i träbåtssvängen för 20 år sedan, många gick till holland, sen avtog den trenden och idag har priserna legat relativt still och kulturklenoderna stannar för det mesta i Sverige.

Det var Rolex, Philipp Stahl bekräftade det. Stämmer bra med Aurels kommentar.
Oj. Oväntat. Var står det att han bekräftar det? Om du syftar på att han skriver ”belongs to @rolex” så syftar det snarare på att rekordet för världens dyraste klocka tillhör dem och inte Patek längre.

Stämmer det mot förmodan så kommer det snart ett gäng trötta PN re-editions... :) :)

Oj. Oväntat. Var står det att han bekräftar det? Om du syftar på att han skriver ”belongs to @rolex” så syftar det snarare på att rekordet för världens dyraste klocka tillhör dem och inte Patek längre.

Stämmer det mot förmodan så kommer det snart ett gäng trötta PN re-editions... :) :)
Nja, det skrevs i feeden att PS visste vem Nathalie talade med i telefon och att han då berättat att denne varit ombud för Rolex tidigare.

Om rolex själva köpte - extremt smart. Bara PR-värdet av att Bloomberg skriver "dyraste klockan" är ovärderligt. Sedan hajpen som följer... Jobbar själv med PR, detta är närmast porr för oss i branschen.
Det är oavsett det dyraste armbandsuret sålt på auktion. Torde väl betyda än mer om det inte är Rolex själva som budat upp till rekordnivån? Men det är absolut ett prestigefyllt rekord. Speciellt som Rolex alltid varit den lille tvåan mot Patek i auktionsvärlden. Det är dock något som svängt de senaste åren men detta är ett viktigt steg för samlandet av vintagerollar.

Jag har fortfarande svårt att se att Rolex själva köpt. De har historiskt visat noll intresse av vintage.

Tillbaka
Topp