• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktioner, Klockkvaliten - Kaplans, Auktionsverket, Bukowskis

Blue Note

Omega
Hej!
Som färsking inom denna spännande och esoteriska värld är det lätt att känna sig en smula vilsen. Jag är sugen på krångla till det och inleda mitt samlande med en gammal möglig Rolle från åren 1960-75.
Nu i höst kickar ett gäng kvalitetsauktioner i Stockholm igång. Jag tänkte försöka komma över något sportigare, modell äldre. Något jag oroar mig för är att köpa något som utger sig för att vara något det inte är.

Hostar man upp stora slantar (för mig) så vill man ju inte gå på, för andra, uppenbara minor. Retuscheringar, utbytta delar, ihopplock är sånt som skrämmer mig!
Kan man räkna med att personal på plats vid visningarna har den detaljkunskap som krävs för att avgöra ovan nämnda farhågor? Och brukar dom vilja stötta en entusiastisk men försiktig spekulant i djungeln, eller förväntas man stå på egna ben?
Tacksam för svar!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Du förväntas stå på egna ben och grundligt läsa in dig på den modell du söker samt undersöka den klocka du tänker buda på. Det händer att även auktionshus missar saker. De kommer ha visningar och du kommer säkert kunna ställa frågor direkt till deras experter. Ju bättre påläst och ju tydligare frågor du ställler desto bättre hjälp kommer du få. Intressanta Rolex från den tiden från auktioner brukar bli flitigt diskuterade här på ks så info kommer du säkert få. Lycka till och lägg undan lite av oktoberlönen;)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Lite OT kanske men ändå på samma spår: Jag tänkte själv gå på en Kaplans-auktion i höst och buda på vintage. Behöver man registrera något online eller räcker det bara att gå dit vid öppning den dagen? Kan vara värt att nämna att jag har inloggningsuppgifter till deras hemsida.
 
Topp