• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktionsfirmor!!? Vilken ska man välja som säljare?

Cliff

Panerai
2-Faktor
Upplever att floran av auktionsfirmor ökar och många vill hjälpa klockor att byta ägare. För några år sedan kunde jag bara namnet på Kaplans men är det flera som gör anspråk på att ha kunder och kunnande. Är på gång att sälja min första klocka på auktion (vintage IWC) och funderar på vart, och varför och varför inte. :)
Ordet är fritt, säg vad ni tycker och tänker. (Käbbel och resonabelt OT är okej.)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Efter att ha haft förmånen att få se Bukowskis utbud inför deras första kvalitetsauktion så hade jag satsat på dem. De kommer att ha en klart bättre katalog än Kaplans nu i november så jag hade skyndat mig dit innan fredag som är sista dagen för inlämning.

De kommer att nå minst lika många köpare som Kaplans och jag tror att de skulle ge dig bästa slutpriset här i Sverige.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Efter att ha haft förmånen att få se Bukowskis utbud inför deras första kvalitetsauktion så hade jag satsat på dem. De kommer att ha en klart bättre katalog än Kaplans nu i november så jag hade skyndat mig dit innan fredag som är sista dagen för inlämning.

De kommer att nå minst lika många köpare som Kaplans och jag tror att de skulle ge dig bästa slutpriset här i Sverige.
Tack för input. Vad tror du om "småauktionerna" (dvs inte kvalitetsauktionerna), samma slutsats?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för input. Vad tror du om "småauktionerna" (dvs inte kvalitetsauktionerna), samma slutsats?
Efter att ha hälsat på Stockholms Auktionsverk så hade jag undvikit de mindre om du har något av värde. De kan säkert funka om du bara vill sälja men jag tror inte att de har reachen att nå seriösa köpare. De är ett bra alternativ om Bukowskis/Kaplans inte tar in ditt objekt.
 

poormans

Rolex
Se bara till att pruta på provisionen om du har ngt kul

Ska bli kul och se utvecklingen nu när alla helt plötsligt ska ha kvalitetsauktioner

Stockholms auktionsverk hade riktigt bra klockauktioner förr med bla riktiga pre comex och fina fullset drsd's
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tänk på att det är rätt saftiga avgifter....
10-15% av säljare och 20-25% av köpare... Således kommer du få 30-40% under marknadspris(i en perfekt värld)....
Visst men man når en internationell målgrupp via Kaplans och Bukowskis, därmed är sannolikheten stor att man får väldigt bra betalt för rätt objekt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad stödjer du det påståendet på? Gäller detta enligt dig samtliga klockmodeller?
Utifrån hur deras utbud ser ut så är jag övertygad om att man får tillräcklig publicitet för att man ska locka minst lika stark köparsida.

Sedan kan det väl säkert ge bättre och sämre resultat på enskilda klockor men jag imponerades av Bukowskis och vad de lyckats sätta ihop.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kaplans eller Buckan pga deras rekryteringar från Kaplans (Wallhagen, Tony Frank, m fl.) Sen måste jag ju säga att deras värderingar i många fall är riktiga helgarderingar med spreadar på 50 %. De vill gärna att man ska lägga sig lågt i utrop, men många säljare verkar uppenbarligen få upp utgångspriset på höga nivåer. Det blir en väldigt lustig spridning av utropspriserna när man tittar på deras kataloger.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Skulle vara för en PN Daytona, rödsub, Khanjar-DD eller patrizzi-daytona då...
Eller för en sån här kanske.
0.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kaplans eller Buckan pga deras rekryteringar från Kaplans (Wallhagen, Tony Frank, m fl.) Sen måste jag ju säga att deras värderingar i många fall är riktiga helgarderingar med spreadar på 50 %. De vill gärna att man ska lägga sig lågt i utrop, men många säljare verkar uppenbarligen få upp utgångspriset på höga nivåer. Det blir en väldigt lustig spridning av utropspriserna när man tittar på deras kataloger.
Jo. Blir mest bara olyckligt när auktionshusen vill ha låga utrop för att säkerställa en försäljning och säljarna vill gardera sig mot för låga priser. Det rimliga hade för mig varit att man oberoende haft ett low/high estimate för att ge potentiella köpare en humm. Sedan kan säljarna ha ett reservationspris om de nu så önskar. Att ha utropspris säger i princip ingenting tycker jag.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Utifrån hur deras utbud ser ut så är jag övertygad om att man får tillräcklig publicitet för att man ska locka minst lika stark köparsida.

Sedan kan det väl säkert ge bättre och sämre resultat på enskilda klockor men jag imponerades av Bukowskis och vad de lyckats sätta ihop.
Kaplans har kanske inte riktigt samma bredd som Bukowskis inför höstens kvalitesauktioner men med tanke på Kaplans Ronnieklockor så har dom en riktigt vass headline:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kaplans har kanske inte riktigt samma bredd som Bukowskis inför höstens kvalitesauktioner men med tanke på Kaplans Ronnieklockor så har dom en riktigt vass headline:)
Är väl framförallt väldigt nischade klockor. Inte direkt några eftertraktade modeller men proveniensen är spännande om man går igång på sånt.

Vad som är roligast är upp till var och en. Jag tror att bägge auktionshusen är lite avis på den andra för vad de samlat ihop. Jag tycker mest bara att det är roligt att vi har ett så spännande utbud av klockor i lilla Stockholm under en auktionshelg.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Visst men man når en internationell målgrupp via Kaplans och Bukowskis, därmed är sannolikheten stor att man får väldigt bra betalt för rätt objekt.

Tror du att Kaplans/Bukoswkis kan nå ut till lika stor målgrupp som Phillips med tanke på att tex Kaplans ändå levererat en hel del spännande klockor på deras större auktioner? Eller är "vi" fortfarande lilla Sverige?


image.jpeg
image.jpeg


Har inga planer på att sälja min röding men det är rätt komiskt att det gick en röd för 100k förra året, trots att de fortfarande gick att beställa och köpa med listpriset på 76k. Officiellt discontinued sedan 2014 dock...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Är väl framförallt väldigt nischade klockor. Inte direkt några eftertraktade modeller men proveniensen är spännande om man går igång på sånt.

Vad som är roligast är upp till var och en. Jag tror att bägge auktionshusen är lite avis på den andra för vad de samlat ihop. Jag tycker mest bara att det är roligt att vi har ett så spännande utbud av klockor i lilla Stockholm under en auktionshelg.
Vintagenördarna kommer garanterat att ha fokus inställt mot Stockholm den helgen.
 

Kamelen

Cartier
För att besvara frågan vilket auktionshus som är lämpligast för försäljning så behöver man mer info om objektet.
Generelt så kan man väl säga att vintage IWC ej skall säljas i Sverige om man önskar maximal utdelning.

Den stora skillnaden i dag är att tillgången till kunskap och marknadsplatser har ökat samtidigt som objekten blivit färre då
klocksamlandet har fått finansiella intressen.

Både auktion och ur är ganska populärt för tillfället hos gemene man och ett standardur 2-20 tusen i hyfsat skick blir ganska ofta dyrare på de mindre auktionshusen.

Kaplans eller Bukowskis skulle jag säga är same same om du har ett eftertraktat sportur, men med tekniska och antika ur skulle jag gå någon annanstans.

Skulle tro att minst 65% av de exklusiva vintageuren säljs till handlare och har man något speciellt så är hajarna där oberoende vilken auktion det är,
Craffords patekförsäljning för något år sedan i Lund är ett gott exempel.

Angående utropspriser så är väl Sverige en styggelse vore det fastighets mäklare så blev det av med licensen.

Jag är ganska övertygad om att det ej spelar någon större roll om det pågår andra Europeiska auktioner denna helg då handlarna är ganska organiserade då det är jobb, finns en anledning varför Crott auktioner hålls på en flygplats.
Vågar även påstå att de privatkunder som handlar på Phillips aldrig skulle ta sig tid att snegla på varken Bukowskis eller Kaplans.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vågar även påstå att de privatkunder som handlar på Phillips aldrig skulle ta sig tid att snegla på varken Bukowskis eller Kaplans.
Finns knappt längre privatkunder alls på auktioner. Iaf inte på de dyrare objekten. Snudd på uteslutande handlare som köper. Både på Phillips och Christies som på Kaplans. Rätt snurrigt hur det blivit..

Kollar vi de senaste årens klockor jag kan minnas så ploppade RCOn upp i Italien, vit PN i New York, senaste GMTn i Frankrike och till och med den bruna Tg195an i Italien. Alla hos handlare. Finns fler exempel men det är de jag kan dra fram ur huvet på sekunden.

Handlarna har det överlag tufft just nu och när priserna inte fortsätter upp som de gör så kommer många att få problem. Inte sunt när de enbart överlever på objektens värdeökning snarare än på sitt köp/sälj. Läskigt med spekulationseran vi är i nu.
 

Kamelen

Cartier
Phillips auktioner har lyckats med konststycket att bli ett fint namn i de förmögnaste hemmen och man kan väl säga att deras kundregister är ett av världens bästa.
Om du tittar på deras Skandinaviska designauktion och prisbilden där sedan jämför det med Svenska prisbilder så får man en ide.
På bara tre år har man med hjälp av Christies gamla personal och Phillips kundregister samt hårt arbete lyckats med att skapa den störst hypade urauktionen i världen vill jag påstå.
En del handlare agerar på Phillips då det har lyckats med att få fram lite objekt från stora kända samlingar men dessa är lätträknade.
Min personliga åsikt är att Phillips lyckats med vad de flesta hus drömmer om, att få värdens förmögna människor att tycka det är fint att handla där samt att alltid kunna erbjuda något av det bästa marknaden har att erbjuda.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Phillips auktioner har lyckats med konststycket att bli ett fint namn i de förmögnaste hemmen och man kan väl säga att deras kundregister är ett av världens bästa.
Om du tittar på deras Skandinaviska designauktion och prisbilden där sedan jämför det med Svenska prisbilder så får man en ide.
På bara tre år har man med hjälp av Christies gamla personal och Phillips kundregister samt hårt arbete lyckats med att skapa den störst hypade urauktionen i världen vill jag påstå.
En del handlare agerar på Phillips då det har lyckats med att få fram lite objekt från stora kända samlingar men dessa är lätträknade.
Min personliga åsikt är att Phillips lyckats med vad de flesta hus drömmer om, att få värdens förmögna människor att tycka det är fint att handla där samt att alltid kunna erbjuda något av det bästa marknaden har att erbjuda.
Yes. En ganska fascinerande historia för övrigt. Visar att kunnigt folk är guld värd. Literally.. :)

http://www.bloomberg.com/news/artic...s-at-phillips-are-revamping-the-auction-house
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag inser att vi i Sverige lirar i gärdsgårdsserien vad gäller vintageur, men visst är det väl kul att vi har två hus som levererar intressanta ur samma helg.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Varför har alla auktionshus sina important watches auktioner samma helg?
Gissningsvis för att man ska förenkla för köpare som ska kunna vara på plats och kika och buda. Om du kollar de stora auktionshusen så brukar de köra sina klockauktioner i maj/november samma vecka i Geneve varje år. Andra auktionshus/locations kör andra datum.

Att det blivit att Kaplans kör samma helg var nog mest bara för att man kopierade konceptet med två kvalitetsauktioner per år. När nu Bukowskis också kör kvalitetsauktioner så kör man på samma sätt så att man har visning och auktion på samma vecka. Det krockar aldrig med varandra utan är tänkt till att köpare ska hinna på alla event.

Krocken mot Geneve gör nog varken till eller från för Kaplans/Bukowskis.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Gissningsvis för att man ska förenkla för köpare som ska kunna vara på plats och kika och buda. Om du kollar de stora auktionshusen så brukar de köra sina klockauktioner i maj/november samma vecka i Geneve varje år. Andra auktionshus/locations kör andra datum.

Att det blivit att Kaplans kör samma helg var nog mest bara för att man kopierade konceptet med två kvalitetsauktioner per år. När nu Bukowskis också kör kvalitetsauktioner så kör man på samma sätt så att man har visning och auktion på samma vecka. Det krockar aldrig med varandra utan är tänkt till att köpare ska hinna på alla event.

Krocken mot Geneve gör nog varken till eller från för Kaplans/Bukowskis.
Det låter ju klokt att de är under samma helg om de är i samma stad förutsatt att de inte är under samma tid:) Vet du när bukowskis katalog blir tillgänglig? Ska bli spännande att se deras utbud:)
 
Topp