• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktionshus - måste de inte garantera äkthet?

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Som titeln säger, har läst på lite på lite olika auktionssidor, och det verkar som om många försöker avskriva sig ansvaret att de varor de säljer är äkta? Är det verkligen möjligt att göra? Är det inte olagligt(minst inom EU) att sälja oäkta märkesvaror och således bör en oäkta vara kunna returneras?
Man blir ju lite mörkrädd, spec. vad gäller vintage-klockor...
 

Hynchen

Omega
Hej! Jag ställde exakt den frågan till ett auktionsbolag och fick följande skrämmande svar...
image.jpg
 

Hynchen

Omega
jag har hittat minst 3 auktioner som ligger ute just nu med fejk klockor hos "seriösa" auktionsfirmor.
image.jpg
 

Oew

Rolex
Mailade kaplans ang ett förfalskat fickur och fick som svar att de enbart sålde den pga att den var väldigt gammal och kunde vara intressant ändå.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här är svaret jag fick och bild på klockan i fråga, har inte länken till auktionen nu men går att leta upp. Vet att den beskrevs som "Breguet A Paris"
Screen Shot 2016-03-14 at 14.40.53.png
0.jpeg
Här är det väl dock inte tydligt att det är en avsiktlig kopia? Kan ju vara att hänvisa till att urverket har en "breguet hairspring" eller breguet spiral på samma sätt som flera 50-tals klockor har incabloc utskrivet på tavlan? Om man tittar i locken på flera äldre fickur står där ofta breguet, ancre, 7 rubis, paris grand prix etc.

Tycker nog faktiskt inte att det där uret är lika illa som nyare rolex "kvartsare" i double.
 

Oew

Rolex
Här är det väl dock inte tydligt att det är en avsiktlig kopia? Kan ju vara att hänvisa till att urverket har en "breguet hairspring" eller breguet spiral på samma sätt som flera 50-tals klockor har incabloc utskrivet på tavlan? Om man tittar i locken på flera äldre fickur står där ofta breguet, ancre, 7 rubis, paris grand prix etc.

Tycker nog faktiskt inte att det där uret är lika illa som nyare rolex "kvartsare" i double.
Nja den beskrevs med "Breguet a paris" som namn, men håller med om att detta inte är lika illa. Blev bara förvånad att de ens sålde dem! Men säkert någon som är intresserad utav en 200 år gammal klocka och även en 200 år gammal kopia.
 

Oew

Rolex
Här är det väl dock inte tydligt att det är en avsiktlig kopia? Kan ju vara att hänvisa till att urverket har en "breguet hairspring" eller breguet spiral på samma sätt som flera 50-tals klockor har incabloc utskrivet på tavlan? Om man tittar i locken på flera äldre fickur står där ofta breguet, ancre, 7 rubis, paris grand prix etc.

Tycker nog faktiskt inte att det där uret är lika illa som nyare rolex "kvartsare" i double.
Tycker framförallt de borde vara mer tydliga i beskrivningen att det rör sig om en kopia i det här fallet och även i fallet av Wallerius i Norrköping som de beskriver, men antar att de inte uttryckligen får säga att de säljer kopior enligt lag oavsett hur gamla dessa är.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Viss konst är väl ändå värd en hel del trots att det är kopior av originalet, om det nu är äldre kopior dvs.
Sedan om den är rumsren vet jag inte, men har sett den del sådant på auktionsprogram.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nån som vet varför det falska fickuret har en skada vid tvåan (hahaha, jag antar att det inte är ringmuskeln som släppt) ?
Mitt fickur har nämligen en exakt likadan skada...

image.jpg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Skandal. Kan tänka mig att det är mycket franken på auktionshus också att de inte har kunskapen att veta vad som är bytt eller inte osv.
 

Mattias79

Cartier
Jag tror att det är omöjligt för små och medelstora auktionshus att verifiera klockor, mattor, möbler, konst, väskor etc. I synnerhet när det gäller utbytta delar eller Frankengrejer. Min erfarenhet är att marknaden, inte minst tack vare internet, reglerar detta hyfsat bra. Men rent principiellt är det ju fel att sälja varumärkesförfalskningar. Inget snack om det. Det vanligaste sättet att friskriva sig på är ju att ange en vara som "märkt Chanel" eller "Signierad Liljefors".
 

Camo00

Patek
Men för helvete vilka nonsenssvar!!
Kaplans snackar ju dynga; att hitta på namnet på en fiktiv urmakare är väl inte samma sak som att kalla sin klocka för BREGUET??
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Bumpar denna då jag undrar om det ändå inte är olagligt för auktionsverk att sälja fake-artiklar?

Finns det någon jurist på forumet som har lite koll på ämnet, och kanske hur det ser ut i världen? De flesta verkar(i alla fall försöka) avskriva sig allt ansvar vad gäller äktheten, men det känns ju rätt sjukt om det var så enkelt för ett auktionsverk att sälja fejk, och i många fall plocka hem stora provisioner?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna då jag undrar om det ändå inte är olagligt för auktionsverk att sälja fake-artiklar?

Finns det någon jurist på forumet som har lite koll på ämnet, och kanske hur det ser ut i världen? De flesta verkar(i alla fall försöka) avskriva sig allt ansvar vad gäller äktheten, men det känns ju rätt sjukt om det var så enkelt för ett auktionsverk att sälja fejk, och i många fall plocka hem stora provisioner?
Om de påstår att något är äkta och det visar sig inte vara det så borde dem väl åka på det som en vanlig Svensson?
 
Topp