• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auto-Quartz?

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Satt och funderade lite på automatiska och manuella urverk och snubblade på något helt nytt för mig, dvs auto-Quartz! Kanske bara jag som är novis men har aldrig hört och sett en klocka med sådant urverk. Någon här inne som vet något mer om detta och kanske rentav äger en?
Bild snodd från internet:
image.jpg


Edit: hittade denna tråd om Seiko's svar på detta dvs. Kinetic.
http://www.klocksnack.se/threads/seiko-kinetic.25991/#post-544267
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Seiko Kinetic är en ganska stor serie med denna teknik och har nog funnits i handeln minst sedan mitten på nittiotalet vad jag kan minnas.

Dock har jag själv aldrig noterat några andra tillverkare med denna typ av teknik.

Och nej, visaren sveper inte fram det är ett vanligt kvartsurverk i den ;)
 

Randel

Cartier
Borde väl inte vara omöjligt.
Tror iofs marknaden är begränsad, men går gör det.
Bulova har ju ett kvartsverk som sveper.


Lustigt, jag har alltid hört att man inte tillverkar svepande quartz-klockor eftersom batteriet skulle ta slut så väldigt snabbt, men jag har aldrig grävt vidare i det så det var intressant info.
 

reffen

Omega
Ägde en Tissot pr100 Autoquartz förut, köptes begagnad med dåligt batteriet och var väldigt knepigt att byta då det satt under rotor mm och var tvungen o monteras ner =S
så eftersom batteribytet kosta lika mycket som klockan så sålde ja den ist..
HWgPNfT.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Citizens version heter väl Eco drive?

För övrigt tillverkade Seiko kvartsverk med svepande sekundvisare för länge sedan, men skrotade det projektet. Urverket satt i billiga klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
My bad. Har för mig att de har en version som funkar som kinetic i alla fall, men jag kan ha fel.
 

barnefko

Omega
ngn som vet vårt man kan hitta en översikt av spring-drive modeller?
Har ingen aning om vilka som är fina/fula eller vilka modeller som finns överhuvudtaget med spring drive - enlighten me!
 
Topp