• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatare under 10k sökes

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sinn 556. Blir det snyggare? Vet inte hur många gånger jag har haft fingret på köpknappen.
878588d1353149358-sinn-556-thread-image.jpg


Longines Hydroconquest känns också som ett bra val.
9034d1229098075-longines-hydroconquest-automatic-diver-l3-642-4-56-6-img_0523.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Som rubriken antyder är jag på jakt efter ett automatiskt ur. Alla tips mottages och skriv gärna om era egna automatiska klockor och upplevelser. Lägg helst upp bilder om ni kommenterar :)

Kriterier för mitt köp:
- 40-44 mm mellan ytterkanterna på boetten
- hyfsat "dressy" dykare eller flygare (men inte krav)
- under 10 tkr, gärna mellan 4-8 tkr och alltså inte över 10 tkr.
- helst ny men en riktigt fin beg. funkar (i intervallet)
- gärna färg i urtavlan men helst svart eller metallfärgad ring
- datum

Kom med era bästa förslag nu! :)

Mvh
Mangbang



Kolla Glycine Combat… Bra kvalitet, snygga och sportiga men inte så klossiga i boetten eftersom de är hyfsat tunna.

Kolla här: http://www.glycine-watch.ch/e/collection/detail.e.jsp?ID_Group=100003&ID_Display=10003F

Och här: http://www.glycine-watch.ch/e/collection/detail.e.jsp?ID_Group=100003&ID_Display=100029

:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beggad Oris-dykare ligger väl där omkring, om det är det stuket TS efterfrågar...
 

HolyCrap

Omega
Trevlig klocka, men "mycket urverk för pengarna"? Inte för att det är något fel på ett standard grade 2824-2, men det är ganska basic...

Haha, jo det är sant. Ville väl förtydliga att det är mer än bara stålet i klockan man ska vara nöjd med. Ett väl beprövat och pålitligt standard ETA-urverk som kan servas av de flesta urmakare och som det aldrig lär ta slut reservdelar till. ISO-6425 certifierad är den också.

/P
 
jävlar vad många klockmärken ni tipsar om som jag aldrig hört talas om? (Glycine, Damasko, Alpina, Squale) är det låg eller högstatusmärken liksom?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Stowa har många fina och i mitt tycke extremt prisvärda klockor. Det finns en Antea 390 till salu i K&S som bär större än sina 39mm antyder. Däremot är de dåliga på färg, förutom seatime, men då är det svart tavla och färgad vridring, inte tvärt om. Mycket anor, hög kvalitet. Inget trams.
Annars Seiko Spirit-serien.
 

malakim

Omega
jävlar vad många klockmärken ni tipsar om som jag aldrig hört talas om? (Glycine, Damasko, Alpina, Squale) är det låg eller högstatusmärken liksom?

Beror nog på vilka kretsar du rör dig i... :)

Damasko är relativt välkända i klocknördkretsar, framförallt för deras extremt hårda boetter. Skulle närmast jämföra dem med Sinn.

Glycine har ju Airman-serien som sin "claim to fame". Ganska liten fristående Schweizisk tillverkare.

Squale är ett klassiskt dykarmärke. Om jag inte minns helt galet tillverkade dom först boetter åt andra tillverkare, och gick sedan över mer och mer till att tillverka egna klockor. Har väl även levererat till italienska marinen, vill jag minnas.

Alpina har jag dålig koll på, faktiskt.

Ingen av dem kommer att ge dig någon cred bland "normalt" folk, då får du köpa Rolex eller någon av de andra stora "prestige"-drakarna.
 
Beror nog på vilka kretsar du rör dig i... :)

Damasko är relativt välkända i klocknördkretsar, framförallt för deras extremt hårda boetter. Skulle närmast jämföra dem med Sinn.

Glycine har ju Airman-serien som sin "claim to fame". Ganska liten fristående Schweizisk tillverkare.

Squale är ett klassiskt dykarmärke. Om jag inte minns helt galet tillverkade dom först boetter åt andra tillverkare, och gick sedan över mer och mer till att tillverka egna klockor. Har väl även levererat till italienska marinen, vill jag minnas.

Alpina har jag dålig koll på, faktiskt.

Ingen av dem kommer att ge dig någon cred bland "normalt" folk, då får du köpa Rolex eller någon av de andra stora "prestige"-drakarna.

kul med lite info! Tack! Flera av klockorna är riktigt snygga, Glycine airman var riktigt cool, fastän jag normalt sett inte gillar "flygare"
 

malakim

Omega
Glycine airman var riktigt cool, fastän jag normalt sett inte gillar "flygare"

Airman är fina grejer. Klassisk pilot, både civilt och användes även av USAF-piloter under Vietnamkriget - om jag inte minns helt galet.

Måste säga att jag är barnsligt förtjust i min SST12 pumpkin - även om den kostar (lite) mer än 10kkr.

vymeqe2e.jpg


Nu ska jag inte kapa denna tråden mer... ;)
 
Topp