• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatic diver 39-41mm för 4-8000kr, tips?

Hej forumet, jag är ny. Jag är på jakt efter en tålig automatisk dykarklocka som man kan ha i regn och rusk (vattentät minst 200m) och som är mellanstor (39-41mm) och som kostar mellan 4000 och 8000kr ungefär. Jag har sett att det finns en del under 4000kr (t ex Seiko SKX, som dock bara verkar finnas i 37mm och 42,5mm) och så finns det en maaassa dyra över 8000kr. Om jag tittar i butiker i Stockholm ser jag mest billiga quartz-ur eller jättedyra automatiska, inte så många i mellanprisklassen som jag söker. Jag har inget emot lågt pris, men jag har möjlighet att lägga några tusen mer än 2-3000 och vill tro att det lönar sig kvalitétsmässigt. Vad gäller funktioner så räcker det med att den är automatisk, men det är ett plus om den även har hand winding och hacking.

Nån som har nåt tips? Vet nån dessutom en lämplig klockaffär i Stockholmsregionen som har såna här klockor blir jag extra glad.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Steinhart Ocean 39. 39mm, 300m WR, ETA2824-2 elabore automatiskt med hack&handwind, safirglas, vridring, solid länk, AR, Swiss Made för 4500kr. Kanske funkar, tickar ju alla dina boxar iallafall :)
95D28C07-526E-4953-89C4-399F96394405.jpeg
 
C7EC4504-51D9-48B5-9FFE-FDE230F6BF79.jpeg

Jag tycker Squale Atmos 20 är kanon i denna kategori! Finns i olika färger och varianter.. själv sugen på en. Jag har inte järnkoll men tror tyvärr de är svåra att känna på i Sverige... bild snodd härifrån:
www.gnomonwatches.com/20-atmos-maxi-ceramic-1545-sel-bracelet
Om du köper därifrån, kolla upp vad tull och sånt kostar bara. Jag har inte testat själv men finns garanterat information att söka fram här på forumet.
 

Bilagor

  • 84840E13-063E-42A8-8C2E-E0AF789D114B.jpeg
    84840E13-063E-42A8-8C2E-E0AF789D114B.jpeg
    81.1 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
c032.407.11.051.00.jpg

Stirra dig inte blind på diametern. Hur stor klockan uppleves styrs av bandhornens vinkel och storlek. Tycker knappt jag ser någon skillnad mellan denna och min 16570. Sanslöst prisvärd är den iaf: https://www.klockia.se/certina-ds-action-diver-c032.407.11.051.00

Fast den där är STOR på armen... jag har 18.5 cm handled som tar stora klockor generellt, men certina 43mm divern ser klumpig ut.

41mm precidrive är ett bättre val, men den har väl utgått?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om du inte har någonting emot att lägga lite till så tycker jag denna ser riktigt trevlig ut i bra size (39mm)
Screenshot_20190923_221528_com.android.chrome.jpg

Dessutom är den klart egen i sin design och försöker inte likna någonting annat. Lite meckigt med 19mm bandbredd men inget stort problem att klämma dit 20mm band. Fast vill du köra länk behöver du inte bry dig om den biten.

Certinas dykare ligger bra till i kvalité och pris men problemet är storleken. Kollegan har en sådan 43mm på nato som jag fått testa men jag tycker den bär stort pga långa och ganska platta luggar.
 

Nza

Omega
2-Faktor
Om du inte har någonting emot att lägga lite till så tycker jag denna ser riktigt trevlig ut i bra size (39mm)
Screenshot_20190923_221528_com.android.chrome.jpg

Dessutom är den klart egen i sin design och försöker inte likna någonting annat. Lite meckigt med 19mm bandbredd men inget stort problem att klämma dit 20mm band. Fast vill du köra länk behöver du inte bry dig om den biten.

Certinas dykare ligger bra till i kvalité och pris men problemet är storleken. Kollegan har en sådan 43mm på nato som jag fått testa men jag tycker den bär stort pga långa och ganska platta luggar.

Håller med om att Longines ger mycket för pengarna. Är TS dessutom intresserad av just en HydroConquest så har jag en begagnad jag gärna vill bli av med för ett (för oss båda) bra pris :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Steinhart Ocean 39. 39mm, 300m WR, ETA2824-2 elabore automatiskt med hack&handwind, safirglas, vridring, solid länk, AR, Swiss Made för 4500kr. Kanske funkar, tickar ju alla dina boxar iallafall :)
95D28C07-526E-4953-89C4-399F96394405.jpeg
C7EC4504-51D9-48B5-9FFE-FDE230F6BF79.jpeg

Jag tycker Squale Atmos 20 är kanon i denna kategori! Finns i olika färger och varianter.. själv sugen på en. Jag har inte järnkoll men tror tyvärr de är svåra att känna på i Sverige... bild snodd härifrån:
www.gnomonwatches.com/20-atmos-maxi-ceramic-1545-sel-bracelet
Om du köper därifrån, kolla upp vad tull och sånt kostar bara. Jag har inte testat själv men finns garanterat information att söka fram här på forumet.
Hur kul är kopior då?

Till TS tipsar jag också om Certina DS action och Longines Hydroconquest.
Fast även Christopher Ward Trident är rätt nice.

Om du ska klara regn och rusk klarar du dig med långt mindre än 200m, så tänk på att kolla på "mindre täta" klockor också.
Så mycket kan det inte regna där du bor.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hur kul är kopior då?

Till TS tipsar jag också om Certina DS action och Longines Hydroconquest.
Fast även Christopher Ward Trident är rätt nice.

Om du ska klara regn och rusk klarar du dig med långt mindre än 200m, så tänk på att kolla på "mindre täta" klockor också.
Så mycket kan det inte regna där du bor.
Det är väl upp till TS vilken klocka han gillar bäst och tycker är prisvärd? Vad du tycker är väl inte vad tråden handlar om?
 
Tack för alla tips, har en del att kolla upp nu!
Vad exakt är kvalitetsskillnaden mellan en 4000-kronorsklocka och en 9000-kronorsklocka? De verkar ju kunna ha samma movement t ex?
Vad tror ni om Yema, är det nåt att ha?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för alla tips, har en del att kolla upp nu!
Vad exakt är kvalitetsskillnaden mellan en 4000-kronorsklocka och en 9000-kronorsklocka? De verkar ju kunna ha samma movement t ex?
Vad tror ni om Yema, är det nåt att ha?
Finns ingen logik i denna hobby när det kommer till vad som driver en klocka och priset för den.

Nu vill du ju ha en dykare men jag köpte en sån här nyligen, Hamilton khaki automatic på 38mm. Hamilton har nog bra klockor i denna budget.
IMG_20190920_070545-01.jpeg
 
Topp