• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatisk eller Quartz

Limpas

Cartier
Mycket mysigare med ett riktigt mekaniskt urverk, mer känsla. Quartz har förstås sina fördelar, speciellt om man inte använder klockan varje dag eller är i stort behov av att den håller tiden rätt. Dessutom är quartz billigare att äga då service inte behövs på samma sätt. Jag föredrar helt klart mekaniskt, och kör det varje dag till vardags (automatiskt), men kör quartz på min beater då det är så praktiskt att bara kunna dra på sig den och veta att den går rätt. Jag använder den tillräckligt sällan för att den skulle stanna mellan gångerna om den varit mekanisk, men ändå tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt att ställa den varje gång. Dessutom är quartz ofta tåligare, vilket gör det lämpligare om klockan utsätts för ex.vis. mycket stötar.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Automatiska ur är roligare men också stressande då åtminstone jag vill hålla igång de och inte har någon winder. Har även quartz och gillar att de alltid är redo. Låt budget och användningsområde styra
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Idag kvarts, rätt tidhållning råkar vara viktigt idag :) image.jpg
 

F-L-P

Panerai
Kvarts är bättre, automat är roligare.

Äger faktiskt ingen kvartsklocka just nu, måste faktiskt fixas...
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Enkelt.
Quartz pre pubertet !
Auto är för män !

Men sen är jag som jag är också ;-)

Kan kanske hålla med samtidigt som jag inte har ägt en automatisk så länge att den behöver in på service. Jag gissar att den prisklass på mina automatiska så blir det billigare att köpa en ny istället :)
 

UNO

Panerai
1. Personer som har klocka på armen har, får och förtjänar alltid mer respekt än någon utan klocka. Detta inkl GUL & CK-klocko, alla har inte förutsättningar och medel.

2. Skilj på Quartz och superquartz, SQ eller ommansåvill HighEndQuarts är imponerande.

3. Mekaniska klockor har lite en känsla av liv, det tickar och rör sig därinne.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har ju redan sagts, men:
Automat: Dyr att serva, somnar i lådan, generellt sämre tidhållning, mysigt enligt vissa

Kvarts: Tidhållning varierar från +-15sekunder/månad som är standard, men finns +-5 sekunder/år. Tåligare, billigt att serva, somnar inte i lådan.

För mig utgår valet från antal funktioner, om klockan ska utsättas för spö, om den ska användas ofta och graden på urverket. Både kvartsklockor och mekaniska klockor har en given plats i samlingen. I början tyckte jag det var mysigt att stölla en mekanisk klocka. Nu tycker jag mest att det är jobbigt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
1. Personer som har klocka på armen har, får och förtjänar alltid mer respekt än någon utan klocka. Detta inkl GUL & CK-klocko, alla har inte förutsättningar och medel.

2. Skilj på Quartz och superquartz, SQ eller ommansåvill HighEndQuarts är imponerande.

3. Mekaniska klockor har lite en känsla av liv, det tickar och rör sig därinne.
Mekaniska klockor är ju underbart opraktiska. Det är ju helmysigt att som en liten ritual dra upp dom vid samma tidpunkt en gång per dygn, och veta stt den lever i 30 tim till :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det har ju redan sagts, men:
Automat: Dyr att serva, somnar i lådan, generellt sämre tidhållning, mysigt enligt vissa

Kvarts: Tidhållning varierar från +-15sekunder/månad som är standard, men finns +-5 sekunder/år. Tåligare, billigt att serva, somnar inte i lådan.

För mig utgår valet från antal funktioner, om klockan ska utsättas för spö, om den ska användas ofta och graden på urverket. Både kvartsklockor och mekaniska klockor har en given plats i samlingen. I början tyckte jag det var mysigt att stölla en mekanisk klocka. Nu tycker jag mest att det är jobbigt.
Håller med. Användningsområdet en viktig faktor så klart. För mig är "vanliga" kvartsur (har ingen superquartz) bra bruksur med stabil gång och gärna WR100 som ska användas i lite mer sportiga/ruffiga miljöer. Auto uren är för mig mera eleganta väsen och mekaniska ur ofta vintage och mysiga saker man måste dra upp och gulla med. Bara en reflektion..;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Föredrar mekaniska (behöver nödvändigtvis inte vara automatiska) mest för att jag tycker mekaniken är spännande. Dock är jag absolut medveten om att kvarts håller tiden bättre, är billigare och tåligare.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Lite som att välja mellan Toyota (där Lexus är Grand Seiko Quartz) och en bil med känsla (Alfa Romeo, Jaguar, Range Rover) men inte nödvändigtvis mer kvalitet.

Har vant mig vid flytande visar och skulle ha vårt att gå tillbaka till Quartz.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hantverket.

Mekaniska verk bjuder oftare på en högre grad av hantverk i betydelsen "tillverkat för hand", men det finns förstås undantag. Gäller också quartz, där det finns verk av gott hantverk, men jag vill påstå att skillnaden är påtaglig om man ser på mängden klockor som tillverkas. Samt graden av nedlagd tid i hantverket.

Ser man på klockor som konst- och hantverk, så dominerar mekaniska verk.

När det gäller funktionen "visa rätt tid", så är förstås quartzverk mer pålitliga än mekaniska.

Med det sagt så bar jag under en period av sju år dagligen en automatiskt mekanisk klocka. Den ställde jag enbart vid sommar- och vintertidsomställning. Den var under perioden aldrig mer än ca 40 sekunder fel i sin tidvisning.

En annan sak är ju själva tidvisningen. Få mekaniska verk som bjuder på LCD-display... De finns men är inte många. Gillar sjuttio- och tidiga åttiotalsklockor med LCD-display. Gillar också sjuttiotalets mekaniska klockor med digital visning.

Mvh A
 
Man behöver en dos av båda.
För mig är en slaktar beater oumbärlig när jag behöver jobba lite praktiskt och då är quartz det jag föredrar sen på övriga ur mekaniskt. Dock sugen på en accutron så det blir det nog snart
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alltid bra att ha en kvartsklocka för de dagar man inte har tid att ställa sin klocka på morgonen.
Jag föredrar mekaniska för att det är betydligt trevligare med en flytande sekundvisare. På kvartsare med subsekund så stör jag mig inte alls dock på den lilla tickande visaren då det knappt märks.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Min dagliga klocka måste vara Quartz. Jag har svårt att ha klocka i mitt yrke så det blir inte tillräckligt med handledstid för en automatisk. Den enda jag haft sålde jag eftersom jag inte pallade att ställa den hela tiden.
Nu är jag dock ute efter en automatisk dressare som ska bäras enbart vid fåtal tillfällen, då passar automatisk bra.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Om man tänker mekaniska/automatiska med klockuppdragare då kommer man ifrån att ställa dom hela tiden, men fråga är om det slits mer på dessa, men den frågan vågar jag knappt ställa. Det bästa eller kanske smartaste i mitt fall är som många föreslår en kombination av dom båda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mitt favvourverk alla kategorier tätt efterföljt av springdrive-urverket 9R65.

I give you: Grand SEIKO 9F62
+-10sekunder/år, thermokompenserar, ihopsatt för hand, servicefritt i teoretiska 50år, justerbart, snyggt, funktionellt.

attachment.php

20115180553282714.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mitt favvourverk alla kategorier tätt efterföljt av springdrive-urverket 9R65.

I give you: Grand SEIKO 9F62
+-10sekunder/år, thermokompenserar, ihopsatt för hand, servicefritt i teoretiska 50år, justerbart, snyggt, funktionellt.

attachment.php

20115180553282714.jpg
Ja, det där bör vara det mest kvalitativa quartzverket i marknaden just nu. Se över packningar och byta batteri vart annat, vart tredje år. That's it, liksom...
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Mitt favvourverk alla kategorier tätt efterföljt av springdrive-urverket 9R65.

I give you: Grand SEIKO 9F62
+-10sekunder/år, thermokompenserar, ihopsatt för hand, servicefritt i teoretiska 50år, justerbart, snyggt, funktionellt.

attachment.php

20115180553282714.jpg

Håller delvis med, känns dock bättre utan batteri därför 9R för mig.
 

UNO

Panerai
Mitt favvourverk alla kategorier tätt efterföljt av springdrive-urverket 9R65.

I give you: Grand SEIKO 9F62
+-10sekunder/år, thermokompenserar, ihopsatt för hand, servicefritt i teoretiska 50år, justerbart, snyggt, funktionellt.

attachment.php

20115180553282714.jpg
Helt underbart
Breitling Colt kommer som 36 mm med superquartz nu och den blir svår att motstå som kostymare för mig, lite Datejust+superquartz+lite busig Bratte.
 
Topp