• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Automatisk klocka med bra bang for the buck?

mallenn

Basic
Tjenare! Det var inte många veckor sedan jag bad om tips här som resulterade i ett klockköp för mig! Köpte en Certina DS moon-phase som jag förvisso tycker om mycket men den är lite för stor mina smala handleder och jag har blivit mer och mer sugen på en automatisk klocka. Jag tycker det är väldigt snyggt med sweeping movement (som jag förstår i princip bara finns på automatiska ur?) framför tickandet. Och att det är lite coolare :cool:

Vad skulle ni rekommendera för märke/modell (gärna begagnad) på en automatisk klocka? kan man få en bra för typ 6 000 - 10 000? Gärna så att den inte behöver åka in på service stup i kvarten.
Även om jag gillar min moon phase kommer den ev. säljas för att finansiera en annan (studentbudget.. :()
Det räcker med datum och tidsvisning, chronograf och månfas är inget som behövs! Den får gärna vara stilren.
Är en sucker för lite sportigare stil med mörklblåa urtavlor med läderrem. Hoppas er breda kunskap här inne kan hjälpa mig!

MVH amatör med nyfunnet intresse för klockor

Kan du leva utan läderband (som alltid kan skaffas efteråt.) och leva med en riktigt bra länk eller gummiband hade jag utan tvekan kört på en Oris Aquis dykare.

Tveklöst mest klocka för pengarna om du vill ha en sport/dykare som är tålig, pålitligt verk som är lättservat.

Haft en förut, ångrar att jag sålde den!

Finns även quartz klockor med ”svepande visare” om det är just det som du är ute efter. Vissa sådana verk har mer ”svepande effekt” än automatiska klockor. Du ska isåfall leta efter klockor med högt vph/bph.

Squale.

Så. Nu är det bara att beställa en. Här till exempel:
http://www.squale.se/sv/klockor/squale-matic/matic-light-blue.html

Screen Shot 2018-03-21 at 16.35.14.png

Longines Conquest eller Hydroconquest. Bra klockor för dom pengarna. Finns i flera färger och storlekar.

• Like
Reactions: bvb
Hade köpt något från Seiko, Orient eller Hamilton. Här är ett förslag: Hamilton Khaki Field (H70305143), 40mm
upload_2018-3-21_17-34-30.png

Jag säger som många andra, Oris är mkt för pengarna.
Sen beror det kanske lite på vad du vill ha/kunna använda klockan till?

Jag har en Sjöö Sandström Royal Steel 41mm med silvertavla och visare/index I rödguld, som jag hade tänkt lägga ut här på K&S.
Den kan du få för 14k. Ett år gammal och väldigt fint skick. Fullset.

Även om du inte skulle vara intresserad av just min, så kan jag rekommedera Sjöö Sandström som märke iaf, väldigt mkt klocka för pengarna, prismässigt ligger de väl lite högre än vad du vill betala. (Börjar på ca 20k). Men det är mkt bang för the buck.
Anledningen att jag själv säljer är absolut inte att det är nåt fel på klockan. (Den är juh fortfarande under garanti), Utan att den inte sitter helt perfekt på min handled.

Kanske en beg Omega med några år på nacken annars, även där troligtvis strax över din budget. Men 8, 10k är en svår peng att handla för (anser jag)

Mvh Roffe.

Jag säger som många andra, Oris är mkt för pengarna.
Sen beror det kanske lite på vad du vill ha/kunna använda klockan till?

Jag har en Sjöö Sandström Royal Steel 41mm med silvertavla och visare/index I rödguld, som jag hade tänkt lägga ut här på K&S.
Den kan du få för 14k. Ett år gammal och väldigt fint skick. Fullset.

Även om du inte skulle vara intresserad av just min, så kan jag rekommedera Sjöö Sandström som märke iaf, väldigt mkt klocka för pengarna, prismässigt ligger de väl lite högre än vad du vill betala. (Börjar på ca 20k). Men det är mkt bang för the buck.
Anledningen att jag själv säljer är absolut inte att det är nåt fel på klockan. (Den är juh fortfarande under garanti), Utan att den inte sitter helt perfekt på min handled.

Kanske en beg Omega med några år på nacken annars, även där troligtvis strax över din budget. Men 8, 10k är en svår peng att handla för (anser jag)

Mvh Roffe.

Jag har tyvärr inte råd med över 10, begagnade omegas har jag sett för typ 10k. Hur ser ni på dem? Kan de vara lite mer risky då det är äldre och kanske har större tendens att gå sönder?

Den är snygg! Man kanske kan norpa en begagnad för under 10 elle vad tror du? Är chrono24 pålitligt?
Just den här versionen kan vara svår att hitta begagnad då det är 39,5 mm versionen av aquis som kom i februari men 43 mm varianten finns det gott om.
Edit: finns mycket skrivet här om C24, läs gärna på om du väljer det spåret.

Kolla in Glycine combat Sub, den finns i blått, sitter lågt på handleden och kanske kan passa bra med läder. Har haft en tidigare men aldrig på läder dock :)

Longines HC ett bra option, dock är 41 mm versionen rätt lång ( typ 50 mm lug to lug ) så om du har smala handleder sitter den kanske inte optimalt. Dessutom är länken är rätt kraftig.

Finns annars en tråd på forumet för just klockor med blå urtavlor - kolla in den.

Bilagor

• combat sub.jpg
    combat sub.jpg
    88.6 KB · Visningar: 11
Jag har tyvärr inte råd med över 10, begagnade omegas har jag sett för typ 10k. Hur ser ni på dem? Kan de vara lite mer risky då det är äldre och kanske har större tendens att gå sönder?
DÅ skulle jag köpt en Oris om jag var efter en dykare, eller en Seiko. Och en vintage Omega, om du hellre drar åt det dressigt håller. Men kom ihåg, beg klockor saknar ofta servicehistorik, så har du otur åker du på en 7k kr service inom ett år.. då är det bättre att köpa en lite billigare NY klocka,heller en som har servicehistorik. Blir dyrare, men du sparar kanske ett urverksras.

Kolla in Glycine combat Sub, den finns i blått, sitter lågt på handleden och kanske kan passa bra med läder. Har haft en tidigare men aldrig på läder dock :)

Longines HC ett bra option, dock är 41 mm versionen rätt lång ( typ 50 mm lug to lug ) så om du har smala handleder sitter den kanske inte optimalt. Dessutom är länken är rätt kraftig.

Finns annars en tråd på forumet för just klockor med blå urtavlor - kolla in den.

Tack så mycket, ska spana in glycine :)!

DÅ skulle jag köpt en Oris om jag var efter en dykare, eller en Seiko. Och en vintage Omega, om du hellre drar åt det dressigt håller. Men kom ihåg, beg klockor saknar ofta servicehistorik, så har du otur åker du på en 7k kr service inom ett år.. då är det bättre att köpa en lite billigare NY klocka,heller en som har servicehistorik. Blir dyrare, men du sparar kanske ett urverksras.

Tack för insikten med servicekostnader visste inte att det kunde bli så illa. Ännu en som rekommenderar Oris, måste åka och testa en i stan.

Detta är mycket bang for buck. Glycine var min andra klocka, efter att jag köpt en Skx009. Saknar den ibland!

Lite lånade bilder:
imgrc0122405767.jpg

Bilagor

• images.jpeg
    images.jpeg
    10 KB · Visningar: 8
Tillbaka
Topp