• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Automatiskt ur med kort gångreserv?

Joakim1

Silver
Hej! Jag är nybliven ägare av en Eterna 3003 och har fundering kring gångreserven , Tidshållningen är bra när jag har den på mig. Min undran är, när jag lägger ifrån den på natten är gångreserven endast ca 6 timmar. Jag behöver då ställa in tiden varje morgon. Datum funktionen förstår jag mig inte på. Idag har jag 16:e. Är gångreserven så kort? Borde jag uppsöka urmakare, köpa Watchwinder? Ska jag skruva på kronan trots att den är automatisk? Vänliga hälsningar Joakim
CB97CF71-3FBA-4BE1-B4A7-CA20ADD1F84E.jpeg

Hej! Jag är nybliven ägare av en Eterna 3003 och har fundering kring gångreserven , Tidshållningen är bra när jag har den på mig. Min undran är, när jag lägger ifrån den på natten är gångreserven endast ca 6 timmar. Jag behöver då ställa in tiden varje morgon. Datum funktionen förstår jag mig inte på. Idag har jag 16:e. Är gångreserven så kort? Borde jag uppsöka urmakare, köpa Watchwinder? Ska jag skruva på kronan trots att den är automatisk? Vänliga hälsningar Joakim
CB97CF71-3FBA-4BE1-B4A7-CA20ADD1F84E.jpeg
Du behöver skruva upp den för att få full gångreserv. Försiktigt så du inte drar för mycket bara, men det brukar märkas/höras innan man skruvar för länge. Börja med 10-15 varv och se vad det ger i reserv

Är det inte så att datumet hoppar ett steg när man drar ut kronan fullt. Man får (försiktigt) pumpa kronan ut och in för att ställa datumet. Är så på min 3000 i alla fall.

Du behöver skruva upp den för att få full gångreserv. Försiktigt så du inte drar för mycket bara, men det brukar märkas/höras innan man skruvar för länge. Börja med 10-15 varv och se vad det ger i reserv
En automatisk klocka ska få full gångreserv av användning, annars är det något som inte stämmer. 6 timmar är VÄLDIGT lite. Men den kanske är manuell... I så fall måste den givetvis dras upp fullt för att få full reserv.

10-15 varv låter väldigt lite och aldrig hört talas om klockor som vrids upp fullt med så få varv (men de finns säkert). 30-40 varv skulle jag testa. Du kanske kan höra hur ljudet ändras lite om du lägger den mot örat samtidigt som du vrider upp den. Ofta "tickar" en klocka svagt vid uppvridning när du nått fullt.

40 drag har jag fått rekommenderat av min uris för att hålla igång en automat!

Man kan väl aldrig dra för mycket i en automat med......eller?!🤔

Jo, det kan man. Men runt 40 ör ganska brukligt. Jag föreslog färre varv så han kunde felsöka ;)

Så den kan bottna alltså?
Moderna automatiska har ett skydd som gör att de inte kan "bottna". Man kan ibland höra och/eller känns när man kommit till fullt uppdrag. Antingen höra
ett klick eller så känns det lite trögare eller "raspigare". Men du kan inte "dra sönder" ett automatiskt verk.

Tillbaka
Topp