• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Automatiskt urverk - förklara >>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Är det någon som orkar förklara i text exakt hur ett auto urverk fungerar utan att posta länkar till videos på tuben och långa utländska texter?

Förklara på KS style, tror de många som jag som undrar men inte frågat.

Cheers!
 

TicTack

Cartier
Är det någon som orkar förklara i text exakt hur ett auto urverk fungerar utan att posta länkar till videos på tuben och långa utländska texter?

Förklara på KS style, tror de många som jag som undrar men inte frågat.

Cheers!

Med hjälp av masströghet, gravitation och utväxling drar automater upp fjädern automatiskt när klockan flyttas.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Väldigt kort:

En excentrisk rotor dra mha tyngdlagen och urets position upp en "fjäder"
Fjädern lämnar av kraft (lagom mkt kraft) mha av en regulator.
Sen är det kugghjul och dyl som "delar" ut lagom med rörelse åt respektive visare..

typ
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Enkelt förklarat har automatur en rotor och kugghjul som drar upp drivfjädern när rotorn är i rörelse (när man bär klockan).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En automatare har en rotor, en obalanserad tyngd icke centrerat fäst vid en axel kopplad till klockans huvudfjäder. När klockan ändrar position (jämte gravitationen) drar rotorn runt axeln på grund av obalansen och vrider upp huvudfjädern.

Klockor med automatisk uppdragning har även en frikopplingsfunktion för att inte vrida av axeln rotorn är fäst vid då huvudfjädern är helt uppdragen eller vid kraftiga ryck. Denna tillåter rotorn att rotera utan att överföra all/någon energi till huvudfjädern.

Med andra ord har jag gjort ett långt inlägg och sagt det andra redan sagt men jag ville visa att jag är duktig och också kan :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag kanske skall tillägga till föregående inlägg att vissa automatiska urverk enbart drar upp klockan när rotorn roterar åt ett visst håll och frikopplar om den skulle rotera åt det andra hållet (billigt skit) medan andra automatiska urverk drar upp fjädern vid rotation åt båda hållen.

De som drar upp vid rotation åt båda hållen har två växlar kopplade mellan huvudfjäder och rotor och två frikopplingsmekanismer för frikoppling vid rotation åt "fel" håll som ser till att den växel som ej skall användas vid en rotation åt fel håll kopplas ur.

Fråga mig inte exakt hur kopplingarna fungerar för det har jag inte grävt i så mycket men det brukar väl vara någon form av friktionsdkiva inblandat :p
 

TicTack

Cartier
Väldigt kort:

En excentrisk rotor dra mha tyngdlagen och urets position upp en "fjäder"
Fjädern lämnar av kraft (lagom mkt kraft) mha av en regulator.
Sen är det kugghjul och dyl som "delar" ut lagom med rörelse åt respektive visare..

typ

Du menar tyngdkraften.
Fjädern ger ett moment.
Du glömmer masströghet.


En automatare har en rotor, en obalanserad tyngd icke centrerat fäst vid en axel kopplad till klockans huvudfjäder. När klockan ändrar position (jämte gravitationen) drar rotorn runt axeln på grund av obalansen och vrider upp huvudfjädern.

Klockor med automatisk uppdragning har även en frikopplingsfunktion för att inte vrida av axeln rotorn är fäst vid då huvudfjädern är helt uppdragen eller vid kraftiga ryck. Denna tillåter rotorn att rotera utan att överföra all/någon energi till huvudfjädern.

Med andra ord har jag gjort ett långt inlägg och sagt det andra redan sagt men jag ville visa att jag är duktig och också kan :p

Jag vet inte om jag skulle använda ordet obalans.
Du glömmer masströghet. En automat fungerar även i tyngdlöshet, men inte alls lika bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan väl lösa det där med "bi direction" på lite olika sätt. Såhär har SEIKO löst det sedan 60-talet med sin "magic lever". Snurrar rotorn medurs så drar den ena spaken upp kugghjulet och den andra frikopplas, motsatt om rotorn snurrar åt andra hållet.


Seiko-Magic-Lever.png
 
Topp