• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avfukta krypgrund

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon kunnig på området "avfukta krypgrund". Tänkte först fråga på ett byggforum men är ju så mycket trevligare här :)

Hade Anticimex över vilka konstaterade att fuktnivån i källaren/krypgrunden balanserade på gränsvärdet.

Är nybliven husägare och tänkte rätta till detta omgående. Planen är att ta väck allt organiskt material, stänga ventiler, plasta in och låta en avfuktare jobba. När fukten är väck ska golvet bilas ner och då källaren bara utgör 60% av möjlig yta ska berg demoleras så källaren maxas. Sedan isolera med frigolit etc.

Min far frågade mig om jag ville låna hans avfuktare "munters mlt 800". Vad tror ni om den?

https://www.munters.com/sv/munters/products/dehumidifiers/mlt800/

Någon som gett sig på något liknande?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
allt det andra som gör livet värt att leva. Det är inte ett OT-forum, det är…Lifestyle...

Haha, skämt åsido...
Jag är lite intresserad av ämnet eftersom vi kommande projekt som är lite liknande.
Kan dock inte bidra så mycket i ämnet ännu.
Men gällande avfuktaren... Det är väl bara att låna? Det verkar ju onekligen vara en rejäl pryl. Såvida inte källaren är enorm så bör den väl göra av med fukten på ganska kort tid?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
allt det andra som gör livet värt att leva. Det är inte ett OT-forum, det är…Lifestyle...

Haha, skämt åsido...
Jag är lite intresserad av ämnet eftersom vi kommande projekt som är lite liknande.
Kan dock inte bidra så mycket i ämnet ännu.
Men gällande avfuktaren... Det är väl bara att låna? Det verkar ju onekligen vara en rejäl pryl. Såvida inte källaren är enorm så bör den väl göra av med fukten på ganska kort tid?
Jo det är en rejäl pjäs. Tror han la runt 300k för den. Har använts för att avfukta en stor lagerlokal som förvarade wellpappspallar. Frågan är om det är rätt objekt för mig att använda på typ 60 kvm / lågt i tak. Det står att den är avsedd för att avfukta stora utrymmen. Jag har möjlighet att använda den som bytesobjekt om någon annan maskin passar bättre. Han har inte längre har användning för maskinen.
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Varför stänga ventilerna? Är ingen expert, men det låter lite konstigt med tanke på att bristande ventilation väl är grundorsaken.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Varför stänga ventilerna? Är ingen expert, men det låter lite konstigt med tanke på att bristande ventilation väl är grundorsaken.
Tror det har att göra med att man vill ha ett slutet utrymme under tiden man avfuktar.

Edit: Blir det inte som att man försöker avfukta hela planeten annars? :)
 

Hawk100

Rolex
Hej.
Är det en krypgrund, dvs murade väggar men vanliga marken som "golv"? Eller är det en källare med murade väggar och gjutet golv?

För krypgrunder är det viktigt att få bort allt organisk material som trä, masonite, papp etc. Helst ska även jord och torv bort så att materialet består av grus eller möjligtvis sand.
I en krypgrund kan man sedan lägga plast (typ UV-beständig Tenotät 0,20 mm) över hela marken med uppvik ca 20-30 cm på väggarna. Ju tätare man får det desto bättre. Målsättningen är att minska fukttillskottet (avdunstningen) från marken. Om man sedan stänger ventilerna (extra bra på sommaren eftersom varm och fuktmättad uteluft annars kommer in och kondenseras mot de kallare ytorna under huset) och kör med en avfuktare X minuter per dygn (bäst om den har en sensor och automatiskt startar när fukthalten (Rf) blir för hög) så kommer fukthalten kunna hållas i schack och huset må bra eftersom möglet ej växer till om det är torrt.

Att avfuktaren är en rejäl pjäs borde väl inte vara något problem så länge den får plats och du har tillräckligt uppsäkrade eluttag för att driva den. Med så högt luftflöde borde uttorkningen bli effektivare, men det kan hända att jag har fel och att en mindre kan vara att föredra......

När det gäller källare så är det av stor vikt att hindra tillförsel av fukt utifrån. Det innebär alltså att det ska vara väl dränerande material (typ tvättad makadam) under plattan samt längs väggarna. Därtill helst Pordrän och/elle Playonmatta. Mellan lagren av cellplastisolering under plattan läggs helst ett lager plast (Tenotät 0,20) för att hindra fuktvandring och även radongaser upp mot källaren.....

Självklart finns det sedan en massa olika varianter och utföranden beroende på förhållandena i just din källare/krypgrund, så att ta in en expert och betala några tusenlappar för bästa lösning är nog inte fel.
Dessutom finns det ganska många olika teorier om vad som är rätt eller fel när det gäller fukt men du bör vara rätt försiktig om det är någon som börjar hänvisa till metoder som användes förr i tiden. Detta eftersom nyare hus är helt annorlunda byggda och värms upp på helt annat sätt är förr i tiden då det nästan alltid fanns en öppen spis som eldades "dygnet runt" och då även värmde upp krypgrunden via spisfundamentet och vinden via murstocken.......

Lycka till!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hej.
Är det en krypgrund, dvs murade väggar men vanliga marken som "golv"? Eller är det en källare med murade väggar och gjutet golv?

För krypgrunder är det viktigt att få bort allt organisk material som trä, masonite, papp etc. Helst ska även jord och torv bort så att materialet består av grus eller möjligtvis sand.
I en krypgrund kan man sedan lägga plast (typ UV-beständig Tenotät 0,20 mm) över hela marken med uppvik ca 20-30 cm på väggarna. Ju tätare man får det desto bättre. Målsättningen är att minska fukttillskottet (avdunstningen) från marken. Om man sedan stänger ventilerna (extra bra på sommaren eftersom varm och fuktmättad uteluft annars kommer in och kondenseras mot de kallare ytorna under huset) och kör med en avfuktare X minuter per dygn (bäst om den har en sensor och automatiskt startar när fukthalten (Rf) blir för hög) så kommer fukthalten kunna hållas i schack och huset må bra eftersom möglet ej växer till om det är torrt.

Att avfuktaren är en rejäl pjäs borde väl inte vara något problem så länge den får plats och du har tillräckligt uppsäkrade eluttag för att driva den. Med så högt luftflöde borde uttorkningen bli effektivare, men det kan hända att jag har fel och att en mindre kan vara att föredra......

När det gäller källare så är det av stor vikt att hindra tillförsel av fukt utifrån. Det innebär alltså att det ska vara väl dränerande material (typ tvättad makadam) under plattan samt längs väggarna. Därtill helst Pordrän och/elle Playonmatta. Mellan lagren av cellplastisolering under plattan läggs helst ett lager plast (Tenotät 0,20) för att hindra fuktvandring och även radongaser upp mot källaren.....

Självklart finns det sedan en massa olika varianter och utföranden beroende på förhållandena i just din källare/krypgrund, så att ta in en expert och betala några tusenlappar för bästa lösning är nog inte fel.
Dessutom finns det ganska många olika teorier om vad som är rätt eller fel när det gäller fukt men du bör vara rätt försiktig om det är någon som börjar hänvisa till metoder som användes förr i tiden. Detta eftersom nyare hus är helt annorlunda byggda och värms upp på helt annat sätt är förr i tiden då det nästan alltid fanns en öppen spis som eldades "dygnet runt" och då även värmde upp krypgrunden via spisfundamentet och vinden via murstocken.......

Lycka till!
Tack för att du tog dig tid!

Huset byggdes 1986. Källaren är ca 80 kvm murade väggar och gjutet golv. Takhöjd ca 2,20. Det är dock öppen yta till en riktig krypgrund som börjar på 2,20 och sluttar neråt mot husets ände där det är ca 50 cm "takhöjd". Denna yta är ca 40-40 kvm. Krypgrunden följer gentemot berg som är fullt synligt och inte isolerat mot. Så det gäller ju att klyva upp detta berg. Kanske snigeldynamit eller något. Då takhöjden är så låg vill jag bila ner plattan så man kan isolera med frigolit 20 cm.

Jag har tänkt att göra det mesta av grovjobbet själv, kanske hyr in någon billigare arbetskraft än yrkeshantverkare. När det råa är klart tar jag in yrkesmän som får sköta isoleringsbiten.
 
Senast ändrad:
Topp