• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avgifter USA

Klockers

Cartier
Har aldrig handlat över nätet förut iaf inte från USA. Har kikat på en del klockor på chrono24.
Vad tillkommer för avgifter/tull/frakt om man skulle handla från staterna? Handlar om klockor i 20-30k-klassen
(Har sökt i forumet men hittade inga bra svar)
Mvh
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Om du skulle fastna i tullen så brukar det väl vara 25%moms + tullavgift (vet ej hur stor den brukar vara).
 

max

Dancing Queen
25% moms på totala inköpspriset (alltså även fraktkostnaden), tull var en schablonavgift på 7kr för några år sedan skulle gissa på att det inte ändrats för klockor men vet inte riktigt, den är iaf försumbar.
Sen kan fraktbolaget ta ut en kostnad för förtullning på nån hundring.
Att som rber räkna på 30% är nog ett klokt riktmärke för enkel uträkning.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Du skall betala moms 25% på klockan + eventuell frakt. Vad det beträffar tullavgiften så kan den max bli 10kr då tullavgiften är special när det kommer till armbandsklockor. Det är med andra ord som max beskrivit en schablonavgift.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Känner du dig moraliskt obunden till det här med moms kan man ju fråga säljaren snällt ang hur han kommer värdera försändelsen.

Sen kan man göra en extra donation till bcf om man lyckas för att behålla sin plats i himlen :)
 

max

Dancing Queen
Känner du dig moraliskt obunden till det här med moms kan man ju fråga säljaren snällt ang hur han kommer värdera försändelsen.

Sen kan man göra en extra donation till bcf om man lyckas för att behålla sin plats i himlen :)

Att tänka på är att en försändelse som är värderd till 50kr även är försäkrad till 50kr. Försvinner din klocka så får du 50kr (eller vad det nu står på paketet) i ersättning.
Så om du tänker vandra den vägen bör du kolla på extern försäkring av paketet, risken är ju liten att paketet försvinner nu för tiden men den är inte obefintlig. En stor fördel med att sända lågvärderat är att din lokala postpojke inte ser att han håller ett paket värt 30kkr i handen och får därmed inte chansen att överväga om han kanske ändå inte är värd en bonus om 30kkr och rapportera paketet försvunnet.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Att tänka på är att en försändelse som är värderd till 50kr även är försäkrad till 50kr. Försvinner din klocka så får du 50kr (eller vad det nu står på paketet) i ersättning.
Så om du tänker vandra den vägen bör du kolla på extern försäkring av paketet, risken är ju liten att paketet försvinner nu för tiden men den är inte obefintlig. En stor fördel med att sända lågvärderat är att din lokala postpojke inte ser att han håller ett paket värt 30kkr i handen och får därmed inte chansen att överväga om han kanske ändå inte är värd en bonus om 30kkr och rapportera paketet försvunnet.

Självklart skulle det isf krävas en 3:e partsförsäkring.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Gäller 25% moms även vid köp av en begagnad klocka? Det är också ett samtalsämne att svenskar som besöker USA river upp förpackningar och ser till att grejerna ser begagnade ut. Varför gör de så?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Gäller 25% moms även vid köp av en begagnad klocka? Det är också ett samtalsämne att svenskar som besöker USA river upp förpackningar och ser till att grejerna ser begagnade ut. Varför gör de så?
För att tullen ska tro att de är begagnade och inte inköpta på resan = redan tullat.

Köper du begagnat på c24 så är det 25% moms som gäller
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att tullen ska tro att de är begagnade och inte inköpta på resan = redan tullat.

Köper du begagnat på c24 så är det 25% moms som gäller
Ja, jag såg det. Jag var inne på Tullverkets hemsida som @Donkii la upp här ovan. Moms gäller på både nytt och begagnat. Jag hart fått ett väldigt bra pris på en klocka i USA som jag letat länge efter, men med 25 % moms kostar den som inom EU. Det var ju synd. Jag har också hört att vissa ber säljaren skicka klockan för sig och box + papper i ett annat paket. Vad är poängen med det?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, jag såg det. Jag var inne på Tullverkets hemsida som @Donkii la upp här ovan. Moms gäller på både nytt och begagnat. Jag hart fått ett väldigt bra pris på en klocka i USA som jag letat länge efter, men med 25 % moms kostar den som inom EU. Det var ju synd. Jag har också hört att vissa ber säljaren skicka klockan för sig och box + papper i ett annat paket. Vad är poängen med det?
Ser ingen poäng i det. Om avsändaren är en klockhandlare är det inte direkt svårt för tullen att lista ut vad det handlar om.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, jag såg det. Jag var inne på Tullverkets hemsida som @Donkii la upp här ovan. Moms gäller på både nytt och begagnat. Jag hart fått ett väldigt bra pris på en klocka i USA som jag letat länge efter, men med 25 % moms kostar den som inom EU. Det var ju synd. Jag har också hört att vissa ber säljaren skicka klockan för sig och box + papper i ett annat paket. Vad är poängen med det?
Poängen är väl typ bajs, det kan slinka igenom men likväl kan det fastna.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack, jag förstår. Det känns lite surt nu, men det går nog över, så småningom. :bored: Regler är regler, gillar man inte det kan man köpa en egen ö och starta ett nytt land där man kan stifta andra lagar.
 

Milanoo

Omega
Kom hem från new york i onsdags :( men klockan kanske finns nån helt annanstans. Lägg upp en tråd, kan finnas nån i landet där borta.
 

Apansson

Torpare
Blir 25% moms även på begagnat. Som du ska betala oavsett om du hämtar klockan själv eller får den skickad till dig. Allt annat är lagbrott.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vill inte bryta mot lagar och inte heller begå varusmuggling, men det kan kännas surt ändå. Skyddstullar är ändå något fint vi ska värna om. Det får vara för nu. Det blir ingen klocka förrän förrän jag hittar en här med samma pris. Tack för all info och kompetens.
 

Rolfex

Omega
Köpte en Seiko för 3.200kr från USA. Med tull och skatt blev det 860kr till för uthämtning av klockan.
 
Topp