• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avkroma boett

Psykel

Patek
Halloj! Jag har en vintageklocka från ett dussinmärke som jag fick hem i en auktion tillsammans med en något roligare klocka. Tyvärr går dussinklockan bättre än huvudklockan i den auktionen, men det är en annan femma.
Tavla och visare är i nästan perfekt skick, men den kromade mässingsboetten lämnar mycket att önska. Sliten och ful och inte alls min smak. MEN! Klockor i brons och mässing är ju all the rage just nu, så jag tänkte att jag kanske kunde avkroma den för att få en fräck mässingsklocka istället!
Nu till det svåra: Hur göra? Är det sandpapper som gäller? Lägga boetten i nån slags lösning? Häxkraft?
 

Martin Lovasz

Audemars
200, 400 och 800 Slippapper, sedan röd poleringspasta men man behöver även aluminium pinnar i olika former som man kan fästa slippappret runt så man inte förstör boettens vassa kanter, själv har jag inte gjort detta men kanske skall prova på det i framtiden. Problemet med mässing är att när det reagerar mot svett kommer du snart får röda fläckar som är syran i svetten som får nicklet att dras till ytan så man får lacka mässingen som man gör med mässingsinstrument.
 

Martin Lovasz

Audemars
Mässingen är väl mjukare än vad krom är så då kommer man nog även skada mässingsytan?

Man kan kemiskt plocka av kromytan men det är farligt.
 

Psykel

Patek
200, 400 och 800 Slippapper, sedan röd poleringspasta men man behöver även aluminium pinnar i olika former som man kan fästa slippappret runt så man inte förstör boettens vassa kanter, själv har jag inte gjort detta men kanske skall prova på det i framtiden. Problemet med mässing är att när det reagerar mot svett kommer du snart får röda fläckar som är syran i svetten som får nicklet att dras till ytan så man får lacka mässingen som man gör med mässingsinstrument.
Blir kanske att testa det nån gång då! Och mässingen ska ju patineras! Älskar mässing som blivit brunrödgrön!
Här är en bild på underverket. Som sagt - ruggigt fin tavla och visare!
IMG_4896.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Boetten är inget att spara så det är bara att sätta igång. :)

Finns även tomma boetter man kan sätta över delarna i om det inte blir bra.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Akta er för nickelallergi bara, tror att en sådan mässingslegering är annorlunda än den som finns på dagens mässingsklockor?

För mig börjar det klia på armen direkt när jag bär kromade klockor och speciellt då när kromet är skadat/slitet.
 

Entruv

Omega
Lite sent kanske men jag får väl lov att blåsa liv i denna tråd!

Är det någon som provat att göra detta med bra resultat alternativt hittat någon som gör det? Det känns lite synd att ignorera kromade klockor om det fortfarande finns hopp för dem att överleva som mässingsboetter! Kanske får bli sommarprojekt nr 572 ;)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vi la koppar på en enkrona i högstadiet (för en evighet sedan), på kemin, kanske hade vart något? Vet inte hur tåligt det är dock, kanske lacka efteråt? Man kan ju öven lämna in den på plättering...
 
Topp