• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avlägsna glaset på din SKX007/009!

John R

Panerai
Tänkte bjuda på ett indiantrix på hur
man får ut glaset på sin Seiko skx007/009. För de som inte har verktyg hemma.

Bra att ha hemma!

Grillhandske för att du kan behöva pressa stenhårt och har du ingen handske så får du rejält ont i handen. 
Funkar givetvis med annan vadderad handske. 

Nappflaska! Locket på märket MAM passar perfekt.

Limstift passa även det helt perfekt till glaset!

Bilderna är bara illustrationer man bör givetvis avlägsna boettlocket och plocka ut urverket. 

Ibland så står man inför uppgiften att t.e.x byta glas eller varför inte en chapter ring! 

Det är ganska lätt men vill informera om att glaset ibland kan sitta stenhårt. Lägg då klockan och nappflasklocket på golvet och pressa med hela din tyngd så ploppapar glaset ut.
1ED35C29-B5F5-4E72-95E3-5CD434712C5A-679-00000107BEE086C5_zpsc6b45a36.jpg


1AEEFAFD-6455-4C80-AEA7-20BAD3DE5167-679-00000107E9FA3C45_zps5feff619.jpg


CF5CCDD5-4246-4706-B991-4B162511DFD9-679-00000107D351C3BC_zps1b147cc6.jpg


74681025-38FF-4350-A8A1-5F8FFC628D34-679-00000107E10F6368_zpse882b44d.jpg


Det svåra är att få på glaset med packningen. Placera glas och packning korrekt/rakt ovanifrån och tryck långsamt och hårt. Det har hänt att jag fått ställa mig med foten och pressa på som bara den!



Lycka till!

/ John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! Glaset ska alltså pressas ut "mot framsidan"? Vilket håll ska man pressa när det ska tillbaka? Från det hållet glaset kom ut, eller motsatt?
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ah!
Schysst guide! Har funderat länge på hur jag skall lyckas utan crystalpress. :)
Äger ju tyvärr ingen nappflaska, vi får se vilken som är dyrast helt enkelt...
Kan jag göra samma fast omvänt för att lyckas pressa det på plats? Hur blir det med chapterringen? klarar den att man bara köttar på med tryck?
Ytterligare en fundering: Har du bytt chapterringen någon gång? Är den rotationslåst, eller är det en jäkla pill att få den rätt?
 

John R

Panerai
jnordb skrev:
Ah!
Schysst guide! Har funderat länge på hur jag skall lyckas utan crystalpress. :)
Äger ju tyvärr ingen nappflaska, vi får se vilken som är dyrast helt enkelt...
Kan jag göra samma fast omvänt för att lyckas pressa det på plats? Hur blir det med chapterringen? klarar den att man bara köttar på med tryck?
Ytterligare en fundering: Har du bytt chapterringen någon gång? Är den rotationslåst, eller är det en jäkla pill att få den rätt?

Absolut! Det krävd precision och noggrannhet när
man lägger på glaset med packningen men det går.
Det finns en glaskant inne i boette som den stannar på!

/ John R
 
Topp