• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avlägsna gulddoublé och förkroma ett spänne till armband

Pater J

Basic
Goddagen alla klockälskare och entusiaster

Jag har väglett och försöker hjälpa en väninna att få sin gamla mormors Omega servad och fixad. Klockan i sig har egentligen inget ekonomisk värde av intresse men den är henne värdefull på ett emotionellt plan. Det gamla originalarmbandet stod bortom all räddning så fokus har legat på att ersätta detta med något annat.

Nu är klockan på tillbaka från service hos Lindahls urmakeri i Vetlanda och ett armband är beställt via Nymans Ur. Det som har hittats (på Kaplans i Stockholm) är ett originalspänne till armbandet men det är dessvärre guldpläterat.

Nu är frågan om det finns ett snyggt och ekonomisk sätt att avlägsna denna guldplätering och sedan kanske förkroma spännet så att det mer passar en boett i stål. Klockan är inte nypolerad och har en del mindre repor och spår av användande.

Förslag på åtgärder och tricks mottages å det varmaste.

/PJ

Det låter väldigt omständigt att ta bort guldpläteringen och låta förkroma om det ens går att få bra. Gick det inte att rädda spännet från det gamla bandet?

Vilken storlek på spänne behöver du? Det brukar vara relativt enkelt att hitta ett på tradera, ebay eller liknande (se upp för kopior) annars borde väl AD ha spännen?

Det låter väldigt omständigt att ta bort guldpläteringen och låta förkroma om det ens går att få bra. Gick det inte att rädda spännet från det gamla bandet?

Vilken storlek på spänne behöver du? Det brukar vara relativt enkelt att hitta ett på tradera, ebay eller liknande (se upp för kopior) annars borde väl AD ha spännen?
Jo, det kan låta omständligt att rodda ett spänne på detta vis men problemet är att originalarmbandet var tillverkat i stål och det hade knäckts rakt av mitt i länken.

Tanken blev nu att skaffa ett armband i exklusivt läder med ett original Omegaspänne. Allt som hittills har hittats är då detta guldpläterade som såldes för 95kr

Visst kan man tråla eBay och tradera med mera men som nämnts så finns det många skojare bland de seriösa.

Du kan höra med en guldsmed som kan Rhodiumplätera det, ser ut som vitguld och kan göras utan att avlägsna guldpläteringen.
Lär dock kosta några hundringar men förkromning är inte heller billigt.

Lägga på rodium är inget jag helhjärtat rekommenderar, lite beroende på hur mycket man kommer att använda bandet. Det blir inte många micron tjockt, och det kostar ändå ganska många hundralappar.
Hitta ett spänne i rätt metall, det är bäst i längden.

Årgång på klockan?

Lägg upp en bild och storlek på spännet under köpes så kanske någon här kan hjälpa dig.
Det är lite oklart men den är gissningsvis från 60-talet. Jag postar här även ett foto som jag fått skickat till mig för att ge en aning vad det är jag pratar om.

/PJ

IMG_5211.jpg

Tillbaka
Topp