• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

avslutnings klocka

Thezz

Omega
hej axel heter jag och jag har precis gått ut 9an och då har min pappa dumt nog (tycker han) sagt att jag får välja en klocka en klocka som avslutnings present.
Det märke jag har titta på mest är tissot och swiss men har ingen erfarenhet av klockor överhuvudtaget så därför hoppas jag på lite hjälp tack på förhand!!!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Budget runt 5k?
Isf typ valfri modell från certina, tissot, longines och Seiko.

Automatisk klocka är lite roligare/har mer själ än en batteriklocka, men kräver service efter 3-5år. Skillnad till synes är att sekundvisaren på en automatisk sveper istället för att ticka fram. När jag var i din ålder valde jag en batteridriven Certina DS Podium kronograf. Gillar modellen än idag.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vilken prisklass? Vill du ha en stilren, tunn klocka, eller kanske en maffigare dykare? Som @Wi sa så kolla på Certina, Tissot, Longines och Seiko. Personligen diggar jag Seikodykare nå kopiöst!
 
  • Like
Reactions: Wi

Vicnic

Omega
Certina ds 1 day date är en riktigt bra första klocka enligt mig. Jag bytte ut läderbandet mot länk vilket blev mycket snyggare. Gillar den skarpt!
image.jpg
image.jpg
 

Thezz

Omega
Jag har tittat lite på tissot prc 200,prs 200,t race t touch seastar 1000 samt tissot V8 dom tycker jag är väldigt trevliga min farbror bidrog också med en gamal t touch som är årsmodell 2005 som saknar en knapp och att man inte kan trycka på funktionerna glaset vet någon något om värdet på en sådan eller om det är värt att fixa upp den (fast nyt är ju alltid kul) eller om man kan använda den som något inbyte

Edit såg inte yunsson:s inläg så skriver ett till inlägg efter att jag har läst länken
 

Thezz

Omega
Jag har tänkt mig en Manuell men det går också bra med en automatisk om det skulle vara så min (men visst finns det manuella klockor som drar upp sig själva för om det finns är ju det att föredra) sen har jag väl tänkt mig allt från 3000 till Max 7000 angående utseendet får Den gärna vara tunn jag har tänkt lite en dykar eller Kronograf är vad jag fastnade för

Förlåt för avsaknaden av punkter men min punkt knapp vill inte fungera
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tänkt mig en Manuell men det går också bra med en automatisk om det skulle vara så min (men visst finns det manuella klockor som drar upp sig själva för om det finns är ju det att föredra) sen har jag väl tänkt mig allt från 3000 till Max 7000 angående utseendet får Den gärna vara tunn jag har tänkt lite en dykar eller Kronograf är vad jag fastnade för

Förlåt för avsaknaden av punkter men min punkt knapp vill inte fungera
Det finns många olika typer av urverk, men de vanligaste är:
Mekaniska: Manuella (vrids upp via kronan) & automatiska (vrids upp av handledsrörelser.
Kvarts: Drivs av batteri som behöver bytas eller laddas via solljus/handledsrörelser.

Tunna dykare finns det inte många av eftersom bra vattentäthet "kräver" tjockare klocka.
 

Thezz

Omega
Det finns många olika typer av urverk, men de vanligaste är:
Mekaniska: Manuella (vrids upp via kronan) & automatiska (vrids upp av handledsrörelser.
Kvarts: Drivs av batteri som behöver bytas eller laddas via solljus/handledsrörelser.

Tunna dykare finns det inte många av eftersom bra vattentäthet "kräver" tjockare klocka.
Ok då är det helt klart mekaniska jag ska sikta på vad brukar sådana kosta
 

Thezz

Omega
Det finns många olika typer av urverk, men de vanligaste är:
Mekaniska: Manuella (vrids upp via kronan) & automatiska (vrids upp av handledsrörelser.
Kvarts: Drivs av batteri som behöver bytas eller laddas via solljus/handledsrörelser.

Tunna dykare finns det inte många av eftersom bra vattentäthet "kräver" tjockare klocka.
Om det står analogt quartsverk vad betyder det då
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så ett automatisk quartsverk är det inte batteridrivet och SEK visaren "glider" fram
Det finns vissa urverk där tidhållningen regleras med hjälp av en kvartskristaller, men där kraften kommer via en rotor som laddas upp av handleden. Ett sådant exempel är Grand SEIKOs springdrive-urverk (flytande sekundvisare, inget batteri). Ett annat är SEIKOs Kinetic-urverk ("tickande" sekundvisare, uppladdningsbart batteri). Det finns även några andra typer av urverk som drivs av batteri men har "flytande" sekundvisare. Bulova Accutron är ett exempel (batteri).
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det absolut vanligaste är dock att kvartsurverk drivs av ett batteri och att sekundvisaren tickar fram.
 

Thezz

Omega
Det finns vissa urverk där tidhållningen regleras med hjälp av en kvartskristaller, men där kraften kommer via en rotor som laddas upp av handleden. Ett sådant exempel är Grand SEIKOs springdrive-urverk (flytande sekundvisare). Ett annat är SEIKOs Kinetic-urverk ("tickande" sekundvisare). Det finns även några andra typer av urverk som drivs av batteri men har "flytande" sekundvisare. Bulova Accruton är ett exempel.
Okej har alltid varit stort fan av svepande sekundvisare vet du om tissot gör någon sådan modell
 

Thezz

Omega
Vad säger ni om tissot t-touch this HTML class. Value is http://www.tissot.ch
jag vet att den inte rictigt stämmer med vad jag vill ha men jag finner den väldigt stilren och diskret

jag tror att den är batteri driven men är osäker som om någon vet något mer så är det ju mer information välkommet
 

Vicnic

Omega
image.jpg
Är det något i stil med den du tänker på? Skulle i så fall inte kalla den särskilt stilren och diskret. Behöver du verkligen dess kronograf? Om det är dykare du vill ha så är ju Certinas och Longines dykare säkra kort.
 

Thezz

Omega
image.jpg
Är det något i stil med den du tänker på? Skulle i så fall inte kalla den särskilt stilren och diskret. Behöver du verkligen dess kronograf? Om det är dykare du vill ha så är ju Certinas och Longines dykare säkra kort.


snarare mer såhär this HTML class. Value is https://www.google.s och ja vissa funktioner kan behövas då jag seglar mycket (sen så är jag ju lite "prylbög" om man kan uttrycka sig så) sen kan jag hålla med om att vissa grejer är onödiga
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Va kul!
min förts klocka som va någonting att prata om är en Tissor PRC 200.
Har kvar den än idag och använder den då och då. Riktigt bra nybörjarklocka.
 

Vicnic

Omega
Men du skall givetvis inte lyssna allt för mycket på mig och alla andra för dem delen. Kör den som du tycker bäst om!
 

Thezz

Omega
Men du skall givetvis inte lyssna allt för mycket på mig och alla andra för dem delen. Kör den som du tycker bäst om!

ajajaja men smaken är som baken delad den finns desto helt i titanium och har inte den svarta kanten sen har jag även kollat på t race den på den i titanium är dock det dock fel pris
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-06-27-21-58-42.png
    Screenshot_2015-06-27-21-58-42.png
    49.3 KB · Visningar: 96
Topp