• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avvikande(?) köpbeteende och nytillskott

Detta får bli min tredje paketöppningstråd. Lite vatten har runnit under broarna sedan jag senast presenterade något nytt.

Jag inleder dock med en djupdykning i mitt eget köpbeteende då det kommer till klockor (iaf so far). För att förklara detta så måste jag backa tillbaka till mitt första inköp sedan jag halkat ner i träsket på riktigt. Det vill säga inköpet av min första "riktiga" klocka.

Jag ville ha något unikt som inte alla hade, något som har historia och något som inte skulle bli alltför dyrt. Min första klocka skulle bli en en blå Tudor Submariner "Snowflake". Här började klocksurfandet ta fart rejält, timmar dagligen spenderades med att kolla, leta och forska. Ett antal meddelanden sändes till medlemmar som hade flingor till salu. Jag vågade dock aldrig riktigt ta steget att våga säga "jag tar den". Det var ju trots allt en ansenlig summa för en klocka. Så tillslut gav jag upp, dyra klockor var nog inte min grej. Jag lägger ner innan jag hunnit börja och köper en SKX007 som en s.k. reboundklocka och känner mig tillfreds med det.

Dock så händer det jag inte tänkt skulle hända. Redan en vecka senare presenteras jag för den flinga jag gett upp att leta efter (yeah right...). Då plånboken redan gläntats för klockor så var steget att öppna lite mer inte speciellt långt. Så med två dagars mellanrum så anländer en ny skx007 och en något äldre flinga till klocklådan. Det krävdes ett billigare köp för att släppa problematiken med att köpa en dyr. Bara för att hålla liv i inlägget så lägger jag in en bild på flingan här:

37Hz7ec.jpg


Nu åter till dagsläget. Här har jag återigen gått hela inköpscykeln. Efter att ha haft flingan i min ägo ett tag så tog jag sikte på att en Explorer II (16570) var min nästa klocka. Klockan har tilltalat mig, och de otaliga bilderna på vita Explorer II som florerat på forumet har gjort att jag fastnat för den rejält. Det är för mig en klocka som funkar i alla väder och i alla kläder. Om dessutom sambon ger väldigt positivt omdöme redan vid första anblick och motiverar mig att köpa den. Dess "geometriska former" tilltalade henne. Den borde ju dessutom vara ett enkelt köp då de florerar friskt på forumet, är nya nog för att fortfarande vara i gott skick och inte kräver astronomiskt stor insats (ok, för 2 år sedan hade jag andra referenser). Att den sedan är inriktad mot äventyrare gör att den passar mig perfekt (iaf om jag får basera på meriter, nu för tiden är man mest mainstream och springer långt).

Lite historia om modellen. Den har sitt ursprung i ref 1655 eller "Steve McQeen" som den även omnämns. En klocka som utformats för den något begränsade kundkretsen "grottutforskare" En klocka jag mer än gärna skulle äga, men då är vi uppe i en samlarnivå över mitt nuvarande stadie. Då ref 1655 inte blev någon riktig succé så ersattes klockan först med 16550, senare 16570 och slutligen den senaste klockan i serien 216570.

Letandet tog åter fart, jag läste på, mailade, störde lite folk här på forumet om frågor (tack för det). Som vanligt (iaf för mig) så kommer helt nya saker att ta i beaktning in i bilden allteftersom man lär sig mer om den klocka man letar efter. Första frågan då jag letade efter en 16570 var ju om jag ville ha SEL, lugholes, superluminova eller tritium. Sedan utökades funderingarna till om man skulle kika på en ännu nyare med 3186 verket som monterades i modellen från och med M-serien 2008, i samma veva som de började gravera innerringen. 16570 är dessutom den sista Rolex med femsiffrigt referensnummer som använde 3186 urverket, dock gjordes detta mellan år 2008 till år 2011 vilket inte gör den speciellt ovanlig för det utan bara är lite rolig kuriosa som jag uppskattar.


I detta stadie spenderades ganska många månader med att fundera, kolla, maila och klura. Efter ett tag fick jag då självklart även upp ögonen för något lite häftigare, ref 16550. Här kom man in i en vintagedjungel utan dess like med frågor om creamdial, raildial, olika text på urtavlan och alla hypoteser om hur handlare efterbehandlar tavlor för att få mer värde. Detta måste vara en av de rolexmodeller som jag har sett flest variationer under en så begränsad produktionsserie. Som vanligt med Rolex så går prislappen i taket för allt som är unikt och kan härledas till att rolex har gjort något fel, i detta fall färgen på tavlan. Av denna anledning så fick jag även här kalla fötter och drog mig tillbaka från Explorer II för ett tag.


I detta skede återkommer jag till det vi började med, den så kallade reboundklockan. Den klocka jag köper då jag gett upp hoppet om att våga köpa det jag egentligen vill ha. Denna omgång så föll lotten på en Rolex datejust ref 1601. En klocka från -74 med matt grå tavla s.k. "slate dial" och snortight jubilée. Så även denna får vara med på en paketöppning då den ej ännu presenterats i ordentligt i en paketöppning ännu. Så här kommer den officiella presentationen.

W8zHxb4.jpg


För att sluta denna något för långa historen så hoppas jag att även ni förstått hur detta kommer sluta.


Exakt! Inom 2 veckor efter inköp av datejusten så presenterar sig en 16570 jag inte kan motstå. Klockkapitalet har satts i rullning och fortsätter därefter rulla. Efter ett par olika vändor igenom de olika alternativen som Explorer II kan bjuda på är jag åter tillbaka till en vit 16570. Lite snabbfakta om klockan som nyligen landat:

Modell: Rolex Explorer II
Ref: 16570
Serie: M
År: 2008
Urverk: 3186

Här kommer lite bilder av skönheten (mängder av bilder på paket besparar jag er från):

HtetAV6.jpg


Wristshot
n2XehdW.jpg



Tillsammans med kollegorna i lådan (och ja, jag har inte en enda klocka som lever i samma tidzon):
spMWobP.jpg


Behöver jag nämna att jag är nöjd?


Tack för den inspiration, motivation och dårskap som forumet bjuder på. Tack till kollegor med samma syn på klockor som jag har, som hjälpt med att hitta nya kreativa sätt att räkna hem klockor som sunda investeringar. Sen ett tack till er som orkat läsa allt detta.

//Viktor
 

JohanHLM

Rolex
Ser riktigt bra ut!
Den flingan är faktiskt den enda klocka jag ångrat att jag sålt men samtidigt känns det bra att den finns hos någon som verkligen uppskattar den :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Du har kommit en lång väg sen jag satt i samma konferensrum för länge sedan, utan klocka på armen, sneglade på den där Certinan och tänkte: 'hipsterklocka'.

Ser bra ut!

Men jag vet inte, lume...vad är det bra för? :p
 
Du har kommit en lång väg sen jag satt i samma konferensrum för länge sedan, utan klocka på armen, sneglade på den där Certinan och tänkte: 'hipsterklocka'.

Ser bra ut!

Men jag vet inte, lume...vad är det bra för? :p


Äh du var bara avundsjuk och kände dig naken! Ser desto bättre ut på din arm idag o_O
Det sjuka är ju att det kanske är max 1,5 år sedan, det har hänt lite sedan dess!

Och lume...det har man bara för att spara ström, man njuter mkt mer av att stå i mörker med en klocka som har bra lume!
 
Topp