• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avvikelse på Oris Aquis..

kimn1904

Breitling
Återigen så har jag hittat fel på ytterligare en klocka.. Med största sannolikhet har jag satt det fina "paint-strecket" snett - men strecket är mest för att visa vad jag menar då det är svårt att fånga felet på bild. Problemet är att index för klockan 12 sitter liiiite snett (linjerar ej med index för klockan 6).

Köpte klockan igår och när jag kom hem på kvällen och satte mig i soffan och studerade klockan närmre så såg jag problemet med en gång, men brydde mig inte om det - nu börjar det dock sätta sig i huvudet det snea indexet.

Många hade säkert inte ens lagt märke till problemet, men känns som att jag hittar något fel på i princip varje klocka jag köper och hade nog varit lättast att ge mig någon diagnos men är det snett så är det snett och då är det svårt att släppa..:banghead::cool:

Vet att folk tidigare skrivit att man hittar avvikelser på klockor över 100k också, men känns inte som det är så ofta jag ser klockor med sneda index t.ex.

Vad hade ni gjort? Använt klockan och inte brytt er? Gått tillbaks med den?

Tacksam för svar!

1.jpg
17308930_10208376197953036_5674673114728103162_n.jpg
asd.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Återigen så har jag hittat fel på ytterligare en klocka.. Med största sannolikhet har jag satt det fina "paint-strecket" snett - men strecket är mest för att visa vad jag menar då det är svårt att fånga felet på bild. Problemet är att index för klockan 12 sitter liiiite snett (linjerar ej med index för klockan 6).

Köpte klockan igår och när jag kom hem på kvällen och satte mig i soffan och studerade klockan närmre så såg jag problemet med en gång, men brydde mig inte om det - nu börjar det dock sätta sig i huvudet det snea indexet.

Många hade säkert inte ens lagt märke till problemet, men känns som att jag hittar något fel på i princip varje klocka jag köper och hade nog varit lättast att ge mig någon diagnos men är det snett så är det snett och då är det svårt att släppa..:banghead::cool:

Vet att folk tidigare skrivit att man hittar avvikelser på klockor över 100k också, men känns inte som det är så ofta jag ser klockor med sneda index t.ex.

Vad hade ni gjort? Använt klockan och inte brytt er? Gått tillbaks med den?

Tacksam för svar!

1.jpg
17308930_10208376197953036_5674673114728103162_n.jpg
asd.jpg
Ser mest ut som om det är vridringen är vriden lite medsols, så den inte linjerar med urtavlan?
 

kimn1904

Breitling
Hur ser indexet ut i releation till att klockan är exakt 12?

Om minutvisaren är exakt rakt upp är ju också svårt å säga, såhär ser det ut iaf..

En annan Aquis jag testade hos AD'n igår märkte jag att urtavlan var lite sned på - därför tänker jag om jag går tillbaka med klockan och får en ny beställd till mig eller byter tavla på denna så kanske jag får någon annan avvikelse istället?
123.jpg
 

Phileas Fogg

Cartier
Kanske är inbillining p g a din text men jag håller med dig, känns spontant som den sitter lite snett. Hade gått tillbaks med den om du känner att det stör dig redan nu, den känslan lär ju inte minska med tiden är jag rädd
 

marw

Panerai
2-Faktor
Möjligtvis sitter vridningen lite snett. Klockor är ingen exakt vetenskap när det kommer till denna typ av avvikelser. Släpp det är mitt råd. Du kan säkert få den utbytt och hitta en värre avvikelse på nästa ex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Svårt att bara avgöra ifrån dina bilder, men håller med andra som säger att det är insert i vridringen som inte är 100%. När du satte klockan på 12:00 ser det ju bra ut, bortsätt insert. Vrid det till kl 9 och ta en ny bild... Men gå tillbaka och be dom kolla och eventuellt lossa insert och centrera om.
 

kimn1904

Breitling
Vände klockan och knäppte en bild, fortfarande svårt att se på bild men ser det felet tydligare när jag vände den. Möjligt att bezeln också är lite off, det är inget jag bryr mig om direkt men.. Antar att jag får använda klockan och känna efter. Som @marw skrev så är jag rädd att ett eventuellt annat ex har värre/fler avvikelser - med tanke på att hela tavlan var lite sned på den andra Aquisen jag testade igår.

17308934_10208378958542049_3988952494328682805_n.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Och det är nya klockor vi pratar om, ifrån AD? Bara att gå tillbaka dit och visa på vad du ser. Jag tycker fortfarande det är svårt att se om 12an inte linjerar med 6an. Svåra index med lite konform och slipade kanter...
 

Bjoerling

Cartier
Håller med om att något inte ser helt symmetriskt ut med tavlan. Riktigt svårt att avgöra vad dock. Kanske vridningen, kanske index, kanske att tavlan sitter liiite off? Gå tillbaka till AD och hör med dem, har också svårt att sluta tänk på sådant när man väl upptäckt det.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag är en tämligen anal person och skulle vara helt fine med den där Orisen utifrån vad jag ser på bilderna. Jag har ärligt talat svårt att se ngn avvikelse och det är ju inte så att man sitter med vattenpass och kollar. Alla klockor oavsett pris har som sagt denna typ av "avvikelser".
 

Lyfali

Cartier
Asså är du inte nöjd så är det ju bara att pallra dig ner till AD, jag gav dig det förslaget förut och gör det igen, det är ett fabrikationsfel isf och du är berättigad till att få det antingen utbytt eller om de så väljer att ge dig en ny, har ju sjukt svårt att tro att du får en sämre tillbaka, och går du inte till AD och upplyser dem om problemet med kvalitetskontrollen så kommer ju inte oris att ta till sig denna information heller.
 
Topp