• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa ”Prova på/Flipparklockan” - Slutsats: Struntsamma!

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har bestämt att jag vill prova lite olika klockor för att se vad jag fastnar för.
tänker då att jag vill kunna köpa och testa under en period utan att därmed förlora för mycket värde vid varje byte.

Så min fråga:
Vilka modeller ger mycket DNA till ett stabilt värde?
t.ex. om jag ska testa Panerai, vad ska jag köpa för modell för att ge märket en chans?
Om jag ska testa Sinn, vilka modeller är intressanta ur samma aspekt? Högt och lågt! Vilken är den lämpligaste Aqualanden?
shoot!
Allt gott!
 

Chuck

Patek
2-Faktor



Kör nedan så har du vunnit en hel del och skippa ursprungsplanen 😀




föreslår en 6-collectzione end of days avverkan.

En must have från newbornWIS till PensionWIS:

SKX
F91w
SRP
Speedmaster
Submariner
SMP

När den eran är plöjd är du fri att gå din egen väg, köpa flippa leta exitwatches, strula runt. Prova guld silver läder lack titan osv. Men nonchalera inte ovan modeller, de kommer hunta dig til ya collapse.

MAO sträva efter runthrough så fort du kan. Min runthrough tog 13 år och känner mig klar done with it. Har mina dailys och numera beskådar mer än trycker av, lämnar den biten åt ”kidsen” ☺️
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor



Kör nedan så har du vunnit en hel del och skippa ursprungsplanen 😀




föreslår en 6-collectzione end of days avverkan.

En must have från newbornWIS till PensionWIS:

SKX
F91w
SRP
Speedmaster
Submariner
SMP

När den eran är plöjd är du fri att gå din egen väg, köpa flippa leta exitwatches, strula runt. Prova guld silver läder lack titan osv. Men nonchalera inte ovan modeller, de kommer hunta dig til ya collapse.

MAO sträva efter runthrough så fort du kan. Min runthrough tog 13 år och känner mig klar done with it. Har mina dailys och numera beskådar mer än trycker av, lämnar den biten åt ”kidsen” ☺️
Bra lista!
har avverkat sea dweller (vilket väl ändå måste ticka samma boxar som subben) Har också kört ingy3239 och Longines hydro conquest. Men håller med om de du listar.
I detalj då, vilken speedy är mest speedy? Den ref-katalogen är ju jungel på riktigt!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Klockor som flippas friskt, som man kan testa och gå plus minus på är följande:

Omega Speedy 005
Tudor BB58
Omega SMP-C
Panerai i 42mm.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
I detalj då, vilken speedy är mest speedy? Den ref-katalogen är ju jungel på riktigt!
Helt vanlig månklocka. Inget tjafs med safirglas eller konstiga LE med 9009 exemplar. Och verkligen ingen automat.

Helst föregående referens som slutar på .005
Edit: 311.30.42.30.01.005 eller nya 310.30.42.50.01.001 men då får du ingen cool box på 15 kilo

Alla bör ha ägt en speedy med box stor som ett kylskåp.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Har bestämt att jag vill prova lite olika klockor för att se vad jag fastnar för.
tänker då att jag vill kunna köpa och testa under en period utan att därmed förlora för mycket värde vid varje byte.

Så min fråga:
Vilka modeller ger mycket DNA till ett stabilt värde?
t.ex. om jag ska testa Panerai, vad ska jag köpa för modell för att ge märket en chans?
Om jag ska testa Sinn, vilka modeller är intressanta ur samma aspekt? Högt och lågt! Vilken är den lämpligaste Aqualanden?
shoot!
Allt gott!
Kul idé. Jämfört med många andra rävar på KS får jag ses som rookie och glad amatör gällande panerai men räknar mig ändå som relativt nyfrälst panerista. Så med panerai skulle jag rekommendera antingen en pam111 eller 112. Bra, prisvärda instegare till humant pris och mycket dna. Någon av dessa kommer vara talande för om du har anlag för att bli en panerista eller om panerai inte är för dig. Hoppas du håller tråden levande under resan.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Här kan ju svaret bara vara SPEED MASTER.... Alla verkar ha haft minst tre. Dom anses alltid fantastiskt charmiga och fina men flippas (och köps) mer frekvent än något annat.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Nu har jag införskaffat en Seamaster 300 Diver i blått. Inväntar också ett gummi till.
upplevs spontant inte särskilt stor med sina 42mm som jag var lite orolig för. Väldigt välgjort och ett ganska snyggt urverk tycker jag nog! Boxen slår Rolex med hästlängder.
Är inte helt såld på AR-coating som gör att glaset gänns lite plastigt istället för sådär glatt och hårt som glas är. det stör mig mer än lite reflektioner hade gjort.
Visarna är ju toppen! Läsbarheten likaså, som en följd kanske.
kul klocka. Känns prisvärd!

65729405922__9A1A11B8-B018-4A1A-B17C-00CAF655D0EF.JPG
image0 (1).jpeg
 

H.Gruber

Omega
Klockor som flippas friskt, som man kan testa och gå plus minus på är följande:

Omega Speedy 005
Tudor BB58
Omega SMP-C
Panerai i 42mm.
Jag har kikat lite på olika Panerais just i syfte med att prova på ett tag. Om man ska fördjupa sig vidare i just dom, vad är det mer man ska kolla efter? Har försökt kika lite gamla annonser är på forumet, men känns fortfarande lite som en djungel för min del.

Fantastisk tråd f.ö, perfekt nu när man precis fastnat i klockträsket och vill testa på alla möjliga modeller.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har kikat lite på olika Panerais just i syfte med att prova på ett tag. Om man ska fördjupa sig vidare i just dom, vad är det mer man ska kolla efter? Har försökt kika lite gamla annonser är på forumet, men känns fortfarande lite som en djungel för min del.

Fantastisk tråd f.ö, perfekt nu när man precis fastnat i klockträsket och vill testa på alla möjliga modeller.
Panerai har en helt egen avdelning där du kan förkovra dig, enjoy :)

 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Okej, liten re-cap:
Köpte Seamastern och var supernöjd med den. Toppenklocka! Grym läsbarhet, svinnhög kvalitetskänsla. Verkligen bang 4 buck.
Det tog väl kanske en månad, sen hade jag tröttnat!
Det är inte såhär jag vill ha mina klockor. Jag vill inte behöva känna att jag knappt vågar/vill använda dem för att kanske minska försäljningsvärdet. Jag vill inte köpa klockor jag inte suttit och suktat och googlat/youtubat skiten ur innan köp för att jag verkligen vill ha just den!
Så, dramatisk ändring av planerna!
Nu har jag alltså sålt seamastern och ska köpa sådant jag verkligen vill ha. sen om värdet minskar eller marknaden kraschar så ska det vara lite skitsamma. syftet är inte att de ska behålla värde för andra, det ska vara klockor jag blir glad av!
Så om du har en GS SBGW031 eller en Svart SS Worldtimer (nya modellen) är jag intresserad. Detta är klockor som jag vill ha!

Så kontentan av denna tråd blev helt enkelt en annan än jag trodde när den startades. Jag trodde att jag skulle kunna skapa en guide för toppenklockor som ger en initial inblick i en serie/märke och som sen kan flippas utan större förlust. Slutsatsen blev istället att det är ett skittråkigt klockägande som ingen ska syssla med! Basta! köp något du blir glad av att se när du tittar på handleden!
Allt gott!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Okej, liten re-cap:
Köpte Seamastern och var supernöjd med den. Toppenklocka! Grym läsbarhet, svinnhög kvalitetskänsla. Verkligen bang 4 buck.
Det tog väl kanske en månad, sen hade jag tröttnat!
Det är inte såhär jag vill ha mina klockor. Jag vill inte behöva känna att jag knappt vågar/vill använda dem för att kanske minska försäljningsvärdet. Jag vill inte köpa klockor jag inte suttit och suktat och googlat/youtubat skiten ur innan köp för att jag verkligen vill ha just den!
Så, dramatisk ändring av planerna!
Nu har jag alltså sålt seamastern och ska köpa sådant jag verkligen vill ha. sen om värdet minskar eller marknaden kraschar så ska det vara lite skitsamma. syftet är inte att de ska behålla värde för andra, det ska vara klockor jag blir glad av!
Så om du har en GS SBGW031 eller en Svart SS Worldtimer (nya modellen) är jag intresserad. Detta är klockor som jag vill ha!

Så kontentan av denna tråd blev helt enkelt en annan än jag trodde när den startades. Jag trodde att jag skulle kunna skapa en guide för toppenklockor som ger en initial inblick i en serie/märke och som sen kan flippas utan större förlust. Slutsatsen blev istället att det är ett skittråkigt klockägande som ingen ska syssla med! Basta! köp något du blir glad av att se när du tittar på handleden!
Allt gott!
Härlig självinsikt! Kul med folk som vågar erkänna att dom ändrar sig och förklara varför! Tror för egen del också att det måste finnas en äkta vilja att äga klockan länge för att det skall bli bra. Det hindrar ju inte att det ibland blir kortare sejourer men chansen finns nog att man allteftersom ökar andelen klockor som blir "keepers" på riktigt. Själv tror jag mig om att ha ett par tre stycken sådana som iaf hängt med ett par år men törs inte svära på det 😁
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Okej, liten re-cap:
Köpte Seamastern och var supernöjd med den. Toppenklocka! Grym läsbarhet, svinnhög kvalitetskänsla. Verkligen bang 4 buck.
Det tog väl kanske en månad, sen hade jag tröttnat!
Det är inte såhär jag vill ha mina klockor. Jag vill inte behöva känna att jag knappt vågar/vill använda dem för att kanske minska försäljningsvärdet. Jag vill inte köpa klockor jag inte suttit och suktat och googlat/youtubat skiten ur innan köp för att jag verkligen vill ha just den!
Så, dramatisk ändring av planerna!
Nu har jag alltså sålt seamastern och ska köpa sådant jag verkligen vill ha. sen om värdet minskar eller marknaden kraschar så ska det vara lite skitsamma. syftet är inte att de ska behålla värde för andra, det ska vara klockor jag blir glad av!
Så om du har en GS SBGW031 eller en Svart SS Worldtimer (nya modellen) är jag intresserad. Detta är klockor som jag vill ha!

Så kontentan av denna tråd blev helt enkelt en annan än jag trodde när den startades. Jag trodde att jag skulle kunna skapa en guide för toppenklockor som ger en initial inblick i en serie/märke och som sen kan flippas utan större förlust. Slutsatsen blev istället att det är ett skittråkigt klockägande som ingen ska syssla med! Basta! köp något du blir glad av att se när du tittar på handleden!
Allt gott!
Köper man begagnat och till exempel de reffarna jag tipsade om så behöver man inte nojja sig över värdet. Den är redan repad och det största värdetappet har redan inträffat
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Köper man begagnat och till exempel de reffarna jag tipsade om så behöver man inte nojja sig över värdet. Den är redan repad och det största värdetappet har redan inträffat
Tror inte min största turn-off var tanken på värdeminskning egentligen utan snarare att det kändes som att man lånade något som sedan skulle vandra vidare. Känts likadant vid passarounds egentligen. Det handlar inte nödvändigtvis om värdeminskning utan kanske en malplacerad känsla av att vårda den för nästa ägare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tror inte min största turn-off var tanken på värdeminskning egentligen utan snarare att det kändes som att man lånade något som sedan skulle vandra vidare. Känts likadant vid passarounds egentligen. Det handlar inte nödvändigtvis om värdeminskning utan kanske en malplacerad känsla av att vårda den för nästa ägare.
Mm, men då har man i alla fall fått testa klockan, för typ inga pengar alls. Vissa väljer då att köpa en helt ny, medan andra köper och flippar samma modell två gånger per år 🙃
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Mm, men då har man i alla fall fått testa klockan, för typ inga pengar alls. Vissa väljer då att köpa en helt ny, medan andra köper och flippar samma modell två gånger per år 🙃
Exakt! Och jag trodde nog jag skulle vara bekväm med att göra så! Men det är nog tur att vi är olika även när det kommer till hur vi konsumerar klockor :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Mm, men då har man i alla fall fått testa klockan, för typ inga pengar alls. Vissa väljer då att köpa en helt ny, medan andra köper och flippar samma modell två gånger per år 🙃
Ja det finns ju dom som är inne på tredje o fjärde vändan med samma modell. Det har jag själv väldigt svårt att förstå. Visst skulle jag kunna köpa tillbaka tex min Omega seamaster 2254 som jag ångrar att jag sålde men då skulle jag ju knappast flippa den igen sedan 🙄
 
Topp