• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa auktionssida på nätet?

Sallberg

Omega
2-Faktor
Tjena, tänkte börja kolla in en ny del av klocknörderiet, nämligen auktioner (Nej jag kommer inte buda på allt mellan himmel och jord utan någon research ;)). Med det sagt söker jag tips på de bästa auktionssidorna på nätet för klockor. Tänker mig för klockor som huvudsakligen sträcker sig från 2-15k. Gärna stort utbud på auktioner osv.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tjena, tänkte börja kolla in en ny del av klocknörderiet, nämligen auktioner (Nej jag kommer inte buda på allt mellan himmel och jord utan någon research ;)). Med det sagt söker jag tips på de bästa auktionssidorna på nätet för klockor. Tänker mig för klockor som huvudsakligen sträcker sig från 2-15k. Gärna stort utbud på auktioner osv.

Tradera och Kaplans. Ebay har inte så många auktioner längre och den svaga kronan gör det dyrt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tänk på att auktionshus som t.ex. Kaplans och Bukowski tar ut en provision på 20-25% som alltså tillkommer utöver det vinnande budet.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tradera har en hel del och är den bästa auktionssidan enligt mig. Om man har flyt kan man göra sig något kap där.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Pantbankerna har auktioner, vet dock ej om det är de bästa
Det går att fynda hos pantbankerna, det är många handlare som trålar objekt där. Men kunskap och skarp syn behövs. Bilder kan ibland ha ren traderakvalité.
catawiki.com tycker jag faktiskt bra, men så var det där med svenska kronan. Har aldrig haft några problem, varken att köpa eller sälja där. Då är Tradera ibland mer vanskligt.
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Tackar er alla för svar, utöver att söka "för skojs skull" söker jag specifikt efter en nyare modell så vi får se hur svår den blir att finna :woot:

Hur upplever ni auktionsköp i jämförelse med att söka på begagnade annonser på forum? Tänker i samband med 20% avgift etc. Är det värt det?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Rent allmänt tror jag att du kan få tag i det du söker billigast via klocksnack eller liknande forum. Tycker auktioner på kaplans ofta har en tendens att skena iväg i priser, och då har du inte heller samma möjlighet till kontakt med säljare som på klocksnack. Det skadar ju inte att ha koll på flera sidor samtidigt, även om jag tror mest på klocksnack eller tradera:)
 

St Maxime

KS Explorers Club
Har köpt en del på lauritz.com - skulle kanske inte säga att det är bästa auktionssida, men händer att det dyker upp ngt kul.

Förberedd dig dock på att en del varor beskrivs som de lux, något som inte alltid stämmer enligt mig. Vidare är det mer regel än undantag att reservationspris ej uppnås.

Och sen en svag svensk krona på det:)
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Hur upplever ni auktionsköp i jämförelse med att söka på begagnade annonser på forum? Tänker i samband med 20% avgift etc. Är det värt det?
Även om man ibland kan fynda sticker det ofta iväg p.g.a. provisionen men å andra sidan är klockan genomgången och skicket bedömt av deras opartiska värderingsmän. Det kan hända att det sker felbedömningar men då har man ändå en trygghet i att handla från ett känt auktionshus jämfört med att handla på Tradera och få hem ett vrak som beskrevs som nyskick.

Jag har visserligen aldrig köpt på auktion och vet inte heller vad det är du söker men jag hade i första hand vänt mig hit till KS där det både finns god kunskap, hjälpsamma medlemmar, hederliga säljare (köp säljaren som det så fint heter ;)) och så brukar priserna faktiskt vara väldigt bra, inte helt ovanligt att det är billigast WW.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Inte allt för farligt! Bättre än lokala auktionsverk i alla fall!
Nej, 9% är inte mycket att säga om. Däremot bör man titta lite på var säljaren håller till och fraktkostnaden till Sverige. Det är inte alldeles ovanligt att säljaren är utanför EU och då kan man lite oväntat åka på att betala lite tråkiga extrapengar för tull. Sedan förekommer det också att en del säljare vill ha rätt dryga pengar för frakt. Har sett klockor som gått för typ en femhundring men sedan haft frakt för 350-500.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tycker Bukowskis Market (online auktionerna) har en del bra, själv köpt några vintage klockor 10tkr-klassen. Ett plus är ju att en expert ser över den, till skillnad från typ tradera känns mer riskabelt.
Har också bra erfarenhet från Bukowskis både avs klockor och annat. Som andra nämnt så är ju fördelen att skick etc. är helt transparent. Vill även tro att det är enklare att ha med Bukowskis att göra än Peter Pan från Skövde om något strular.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Man kan hitta kul grejer på auctionet.com. Viktigt dock att hålla koll på hos vilket auktionshus grejerna man budar på finns.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Man kan hitta kul grejer på auctionet.com. Viktigt dock att hålla koll på hos vilket auktionshus grejerna man budar på finns.
Det går definitivt att fynda där, ibland riktigt bra. Jag har själv gjort det. Men ha koll på slagavgiften, tillägget på 22,5% och framförallt hur mycket aktuellt auktionshus vill ha för frakten. Sammantaget kan auktonsvinsten annars bli långt mer kostsam än man först trodde.
 
Senast ändrad:

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Det går definitivt att fynda, ibland riktigt bra. Jag har själv gjort det. Men ha koll på slagavgiften, tillägget på 22,5% och framförallt hur mycket aktuellt auktionshus vill ha för frakten. Sammantaget kan auktonsvinsten annars bli långt mer kostsam än man först trodde.
Jo jag blev i allra högsta grad medveten om det i torsdags när jag köpte en klocka och trodde att jag blev rånad när jag skulle betala :D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Är Catawiki helt off limits, ska man hålla sig undan eller är det hyfsat reko så man vågar sig på köp via dem?
Hyfsat reko, men jag har som sagt inte haft några problem. Då har jag hanterat både köp, sälj och returer. Men sedan gäller, som vanligt, bakgrundskoll och förnuft. Titta på bilder, hur många försäljningar har säljaren, vad tycker köpare, är det en privatsäljare eller ett företag. Jämför priser, vad är rimlig nivå att stoppa på. Och till slut, kostnaden för frakten och om man kan komma att riskera att få lägga extra för tull.
 
Senast ändrad:

GöranH

Omega
Hyfsat reko, men jag har som sagt inte haft några problem. Då har jag hanterat både köp, sälj och returer. Men sedan gäller, som vanligt, bakgrundskoll och förnuft. Titta på bilder, hur många försäljningar har säljaren, vad tycker köpare, privatsäljare eller företag. Jämför priser, vad är rimlig nivå att stoppa på. Och till slut, kostnaden för frakten och om man kan riskera att få lägga extra för tull.

Ok tack får se hur det går.
 
Topp