• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa dealen när man säljer guld?

-SC-

Basic
Hej vänner!

Jag har ett guldhalsband som är värt en del, det väger ca 150g och är i 18k.

Av min research hittils har jag kommit fram till att Tavex betalar bäst för skrotguld, men det aktuella objektet är ju egentligen inte "skrot" och därför känner jag att det kan finnas mer pengar att hämta.

På vilket sätt säljer man sitt guld till bästa pris om man samtidigt vill undvika Blocket, "blocketmänniskor" och liknande problem?

Pantbanker exempelvis, betalar som jag har förstått det endast för guldvärdet oavsett om det är "skrot" eller inte, visst stämmer det?

Hej vänner!

Jag har ett guldhalsband som är värt en del, det väger ca 150g och är i 18k.

Av min research hittils har jag kommit fram till att Tavex betalar bäst för skrotguld, men det aktuella objektet är ju egentligen inte "skrot" och därför känner jag att det kan finnas mer pengar att hämta.

På vilket sätt säljer man sitt guld till bästa pris om man samtidigt vill undvika Blocket, "blocketmänniskor" och liknande problem?

Pantbanker exempelvis, betalar som jag har förstått det endast för guldvärdet oavsett om det är "skrot" eller inte, visst stämmer det?
Var man säljer guld har jag ingen aning om, men angående pantbanker:

De är just banker. De köper inte guld, de lånar ut pengar med t.ex. guld som säkerhet. Det är meningen att du ska betala tillbaka lånet och ta tillbaks guldet. Men om du inte löser in det i tid så säljer de det för att täcka lånet. Blir det något över (minus ränta, avgifter och omkostnader) så får du det. Så ja, de lånar inte ut mer än vad de är säkra på att få tillbaks, vilket oftast bara är guldvärdet. Antagligen lite mindre t.o.m. för att ha marginal för omkostnaderna för ev. försäljning. Det är extra arbete för dem, så de ser nog hellre att du löser in det själv.

Har sålt en del skrot till Finguld. Annars tror jag de flesta köpare ser det som enbart "skrot" om det inte är Cartier eller liknande.

Du kan prova att lägga ut det på Tradera för ett fast pris, typ guldvärdet + x antal kronor för själva designen/smyckesfaktorn. Det fina med Tradera är att betygsystemet sållar bort de värsta idioterna (eller blocketmänniskorna som du kallar dem). Dessutom sköts all kontakt och betalning via Tradera så du slipper få mail/sms/telefonsamtal.

Det är otroligt mycket lugnare på Tradera än Blocket eller Facebook marketplace.

Du kan prova att lägga ut det på Tradera för ett fast pris, typ guldvärdet + x antal kronor för själva designen/smyckesfaktorn. Det fina med Tradera är att betygsystemet sållar bort de värsta idioterna (eller blocketmänniskorna som du kallar dem). Dessutom sköts all kontakt och betalning via Tradera så du slipper få mail/sms/telefonsamtal.

Det är otroligt mycket lugnare på Tradera än Blocket eller Facebook marketplace.
Jag håller med i princip. Använder man deras standardmekanismer för försäljning och paketskickning så behöver man öht inte ha någon direkt kontakt med de otäcka kunderna. ;) Tar bort allt tjafs och strul som det annars alltid är via Blocket t.ex.

Men i just det här fallet vet jag inte... om det är 150g 18k guld så handlar det om en del pengar. (Runt 100k?) Vet inte vad som gäller på Tradera då, när det ska skickas, med försäkring och så... (Jag har aldrig sålt något där för mer än några få tusenlappar, och oftast hundralappar snarare, och då använt billigaste Schenker-varianten som Tradera har "inbyggt". Extremt smidigt i sådana fall.)

Jag tror att jag har rätt bra koll på marknaden, och känner mig rätt säker på att du inte får mer än guldvärdet för den. Kundkretsen är liten för kedjor över 100g.
Om du inte vill ha kontant betalt. Vilket du inte vill om du inte redan är där.

Är du intresserad av klockor (vilket verkar rimligt här på KS) så betalar Kaplans extra om du tar ut betalningen i presentkort, som gäller i både butiken och på auktion.

Tillbaka
Topp