• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa investeringen på lång sikt?

Mithridatism

Breitling
Hej allihopa,
jag är ny här på forumet och överhuvudtaget helt ny i klocksammanhang. Jag har väl haft ett intresse för klockor under många år, men det har gått i perioder, och det är först på senare tid som det mognat så pass att jag känner mig redo att köpa min första klocka. Jag har lyckats vaska ner mitt habegär till två pjäser. Speedmaster pro moon och Rolex SD (och då tänker jag mig en relativt gammal pjäs från 70, 80 eller kanske 90-talet).

Jag har några frågor och skulle uppskatta era funderingar och tankar kring dem.

1) Vilken av dessa klockor tror ni har bäst chans att behålla sitt värde över tid (eller kanske t.o.m. öka i värde) och varför?

2) Till er som är Rolexägare. Rolex är ett extremt välkänt märke, och bland gemene man kanske själva arketypen av en "lyxklocka". Jag inbillar mig att det kanske kan sticka i ögonen på vissa människor av just den anledningen. Har ni någonsin märkt av negativa reaktioner på era klockor? eller har det bara varit odelat positivt?

3) Kan man slappna av när man bär en dyr klocka i offentliga sammanhang (krogen och dylikt)? Blir ni någonsin oroliga att någon ska råna eller stjäla klockan? Är det isof skillnad på att bära en Rolex eller en Omega? Man vill ju kunna slappna och njuta av tillvaron trots att man bär en dyr klocka :)

Tack på förhand!
 

Patrike

Omega
1. Rolex SD, se Rolex historiska prisökning.
2. Nej, inget negativt. Har varit en konversationsöppnare vid många tillfällen. Finns fler klock-geeks där ute än man tror.
3. Ja, är alltid avslappnad. Men det är bra att ha en tung höger och ordentlig försäkring i ryggsäcken. :) Rör mig iofs mest mellan Lidingö, Östermalm och till viss del Karolinska i Solna. Men har befunnit mig på diverse andra suspekta platser utan att oroa mig.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag svarar som följer

1. Troligtvis Rolex men det beror väl också på vilken omega du köper. Om det är ett riktigt tidigt ex i fint skick osv så tror jag det har stor potential att öka i värde i framtiden.

2. Nej, men det beror säkert på vilka man umgås och arbetar med. 95% av alla människor noterar inte att det är en Rolex alt vet inte hur en Rolex ser ut.

3. Jag är inte orolig. Men jag tänker på hur jag beter mig och hur mkt jag dricker (det gör jag oavsett klockmärke). Unviker onödiga risker helt enkelt.
 

MånsT

Rolex
1. Förmodligen Rolex.

2. Nej, har aldrig märkt någon tvärhet pga. min Rolex. Tror rent generellt att folk helt enkelt inte har koll/inte lägger märke till ens klocka, så länge man inte viftar med den framför näsan vill säga. Jag har aldrig fått en kommentar för mina klockor, varken positiv eller negativ.

3. I början var jag lite nojig men som sagt, ytterst få eller någon lägger märke till klockan och om det skulle va så så kan jag alltid glida in klockan under skjort-/tröjärmen.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även jag tror att rolex är ett säkrare kort. Tänk på att köpa en i bra skick och kalkylera med en service om historiken är okänd/ej vidimerad.
Jag har aldrig märkt ngt negativt med varken rolex eller andra lite mer påkostade ur. Inte många kommentarer.
Funderar inte vidare på var jag rör mig utifrån vilken klocka jag har. Tänker dock på att undvika att bli för full, oavsett klocka.
 
Visst känns väl Rolex som en bra affär men samtidigt tror jag inte att priset på Speedmaster direkt kommer sjunka och priset du får ge för en vintage SD är ju bra mycket saftigare än för en Speedy. Tveksamt dessutom om Rolex vintage bara kan fortsätta stiga hur mycket som helst i längden. Skulle dock säga som så att köp den du gillar bäst, båda är nog så säkra de nu kan bli dvs relativt svårt att avgöra :)
 
Rolex framför omega i 9 fall av 10 på ettan.

Är man rädd/bryr sig om jante och liknande så välj ett annat märke än just omega, breitling eller rolex så har gemene-man utan klockintresse ingen aning om vad du bär. Bor man i en storstad eller rör sig i kretsar där jante inte existerar behöver man inte oroa sig då är kommentarerna nästan alltid i positiv ton, man unnar varandra! :)

Jag väljer att bära klocka efter tillställning/typ av utgång så har jag tänkt att bli dräggfull på en sportbar med boysen så lämnar jag finklockan hemma, inte i tron på att bli rånad utan mer att jag ska glömma den på en pissoar eftersom jag blir så smart när jag är full och vill vara extra rädd om den och därför tar av den....
 

Hugii

Audemars
1) Bästa investeringen är klockan som du är stolt över och gillar!
2) Positiva eller inte.... jag gillar min klocka.
3) Man kan aldrig vara för mycket försiktig!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
1. Rolex SD, se Rolex historiska prisökning.
2. Nej, inget negativt. Har varit en konversationsöppnare vid många tillfällen. Finns fler klock-geeks där ute än man tror.
3. Ja, är alltid avslappnad. Men det är bra att ha en tung höger och ordentlig försäkring i ryggsäcken. :) Rör mig iofs mest mellan Lidingö, Östermalm och till viss del Karolinska i Solna. Men har befunnit mig på diverse andra suspekta platser utan att oroa mig.
Här har TS en bild på Rolex SD 16600. Fantastisk klocka!
image.jpeg
 

Mithridatism

Breitling
Även jag tror att rolex är ett säkrare kort. Tänk på att köpa en i bra skick och kalkylera med en service om historiken är okänd/ej vidimerad.
Jag har aldrig märkt ngt negativt med varken rolex eller andra lite mer påkostade ur. Inte många kommentarer.
Funderar inte vidare på var jag rör mig utifrån vilken klocka jag har. Tänker dock på att undvika att bli för full, oavsett klocka.
Hur nyligen måste en service vara gjord för att man skall betrakta den som nyservad?
 

Mithridatism

Breitling
Ängsliga och okunniga frågor.

Köp något halvdyrt, som du inte är rädd om eller oroar dig för sticker i folks ögon.

För att besvara din ursprungliga frågeställning:
Du kan förlora cash, det kan sticka som fan i folks ögon och du kan bli rånad.

Ah, jag förstår. Det är inte så ängsligt som det verkar. Jag är bara nyfiken. De tekniska detaljerna av klockor kan man läsa till överallt, men sällan man får veta något om hur det är att ha en klocka. I ärlighetens namn så bryr jag mig inte huruvida det sticker i folks ögon, och jag är inte särskilt orolig över att bli rånad. Jag vill bara informera mig om alla aspekter.

Jo, jag har också funderat över att börja med att köpa något "halvdyrt" och sen växla över till en dyrare klocka längre. Det är väl det jag tänker när jag överväger en Omega speedmaster moon.
 

Mithridatism

Breitling
1) Bästa investeringen är klockan som du är stolt över och gillar!
2) Positiva eller inte.... jag gillar min klocka.
3) Man kan aldrig vara för mycket försiktig!
Självfallet är det viktigaste att man gillar klockan. Samtidigt så handlar det för min del också till viss del som en form av "investering" eller "värdebevaring" av kapital. Att ha pengar på banken är värdelöst med tanke på dagens ränteläget. Börsen är svajig. Så utöver investeringar i aktier och i min bostad, så vill jag även sprida risken och hedga med saker jag tycker om och saker som jag tror i bästa fall kommer stiga i pris över tid (t.ex. vissa designmöbler och klockor mm).
 

McOak

Omega
Hej allihopa,
jag är ny här på forumet och överhuvudtaget helt ny i klocksammanhang. Jag har väl haft ett intresse för klockor under många år, men det har gått i perioder, och det är först på senare tid som det mognat så pass att jag känner mig redo att köpa min första klocka. Jag har lyckats vaska ner mitt habegär till två pjäser. Speedmaster pro moon och Rolex SD (och då tänker jag mig en relativt gammal pjäs från 70, 80 eller kanske 90-talet).

Jag har några frågor och skulle uppskatta era funderingar och tankar kring dem.

1) Vilken av dessa klockor tror ni har bäst chans att behålla sitt värde över tid (eller kanske t.o.m. öka i värde) och varför?

2) Till er som är Rolexägare. Rolex är ett extremt välkänt märke, och bland gemene man kanske själva arketypen av en "lyxklocka". Jag inbillar mig att det kanske kan sticka i ögonen på vissa människor av just den anledningen. Har ni någonsin märkt av negativa reaktioner på era klockor? eller har det bara varit odelat positivt?

3) Kan man slappna av när man bär en dyr klocka i offentliga sammanhang (krogen och dylikt)? Blir ni någonsin oroliga att någon ska råna eller stjäla klockan? Är det isof skillnad på att bära en Rolex eller en Omega? Man vill ju kunna slappna och njuta av tillvaron trots att man bär en dyr klocka :)

Tack på förhand!

Köp det du känner för, bär den & njut. Som tidigare nämnt, försäkra den så ska det inte vara några som helst problem. Bättre att ge ifrån sig klockan än livet, med en försäkring så löser det sig i slutändan ändå :)

I övrigt tycker jag att folk på forumet är väldigt otrevliga vissa gånger, hela syftet med forumet är väl att man ska kunna diskutera och få hjälp med de frågor man har?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hej allihopa,
jag är ny här på forumet och överhuvudtaget helt ny i klocksammanhang. Jag har väl haft ett intresse för klockor under många år, men det har gått i perioder, och det är först på senare tid som det mognat så pass att jag känner mig redo att köpa min första klocka. Jag har lyckats vaska ner mitt habegär till två pjäser. Speedmaster pro moon och Rolex SD (och då tänker jag mig en relativt gammal pjäs från 70, 80 eller kanske 90-talet).

Jag har några frågor och skulle uppskatta era funderingar och tankar kring dem.

1) Vilken av dessa klockor tror ni har bäst chans att behålla sitt värde över tid (eller kanske t.o.m. öka i värde) och varför?

2) Till er som är Rolexägare. Rolex är ett extremt välkänt märke, och bland gemene man kanske själva arketypen av en "lyxklocka". Jag inbillar mig att det kanske kan sticka i ögonen på vissa människor av just den anledningen. Har ni någonsin märkt av negativa reaktioner på era klockor? eller har det bara varit odelat positivt?

3) Kan man slappna av när man bär en dyr klocka i offentliga sammanhang (krogen och dylikt)? Blir ni någonsin oroliga att någon ska råna eller stjäla klockan? Är det isof skillnad på att bära en Rolex eller en Omega? Man vill ju kunna slappna och njuta av tillvaron trots att man bär en dyr klocka :)

Tack på förhand!
På något sett känns det som du inte är mogen för att köpa en så pass dyr klocka som du överväger. Värdebeständighet, vad andra tycker och om man vågar bära den offentligt tyder på det.
1) Ingen kan sia om framtiden. Klockor och i synnerhet vintage är trendigt just nu vilket driver priser men prisutveckling är historia och trender kommer och går.
2) Över huvud taget så får man få reaktioner avseende klockor från andra men är man trygg i sitt intresse och val av klocka så skiter åtminstone jag fullständigt i vad andra tycker.
3) Tja, vad ska man säga, känner du oro att bära den klocka du tänker på så köp den inte.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
På något sett känns det som du inte är mogen för att köpa en så pass dyr klocka som du överväger. Värdebeständighet, vad andra tycker och om man vågar bära den offentligt tyder på det.
1) Ingen kan sia om framtiden. Klockor och i synnerhet vintage är trendigt just nu vilket driver priser men prisutveckling är historia och trender kommer och går.
2) Över huvud taget så får man få reaktioner avseende klockor från andra men är man trygg i sitt intresse och val av klocka så skiter åtminstone jag fullständigt i vad andra tycker.
3) Tja, vad ska man säga, känner du oro att bära den klocka du tänker på så köp den inte.
+1 på alla tre punkterna.
 
På något sett känns det som du inte är mogen för att köpa en så pass dyr klocka som du överväger. Värdebeständighet, vad andra tycker och om man vågar bära den offentligt tyder på det.
1) Ingen kan sia om framtiden. Klockor och i synnerhet vintage är trendigt just nu vilket driver priser men prisutveckling är historia och trender kommer och går.
2) Över huvud taget så får man få reaktioner avseende klockor från andra men är man trygg i sitt intresse och val av klocka så skiter åtminstone jag fullständigt i vad andra tycker.
3) Tja, vad ska man säga, känner du oro att bära den klocka du tänker på så köp den inte.

Här håller jag absolut inte med. Självklart är den ekonomiska aspekten viktigt. Oavsett nettoförmögenhet är vi många som inte vill kasta bort pengar i onödan. Därför köper jag alltid begagnat om jag kan, för då kan jag sälja med minimal förlust.

En attityd att man generellt sett inte bör bry sig om vad andra tycker om de klockor man köper vittnar om dålig insikt, eller kanske ett eget jobb där det inte (?) spelar någon roll. Jag tänker inte komma med en lång utläggning här, men tänk om Ingvar Kamprad skulle köpa en gulgulds Rolex DD till högerarmen, och någon Patek oändlighetskalender till andra armen. Självklart skulle det skada hans rykte och företag. En hög tjänsteman på en investmentbank kanske förväntas ha en dyr klocka. Men det är rätt många andra som ligger mer i Ingvar Kamprads situation, dvs att man måste överväga konsekvenserna av sina val.

1) Omega är sämre än Rolex på långsiktig värde, gissningsvis fortsätter det så i framtiden också, även om Omega ryckt upp sig lite det senaste. Delvis beror problemet på att Omega ändrar sina modeller för ofta.

2) Min åsikt är att man noga bör överväga konsekvenserna. Att t.ex. gå in och förhandla med LO-personal om löner med en ny helgulds sub på armen skulle jag inte rekommendera, människor är människor, det tar en begåvad person hänsyn till. Samtidigt kan det finnas andra sammanhang där en helgulds sub är en tillgång. Den smarta personen anpassar sig. Jag läste på ett amerikanskt forum om en "oberoende investeringsrådgivare" i USA. I USA handlar detta yrke inte som i Sverige om att kränga svindyra (men lönsamma) och dåliga produkter till sina kunder, utan att just hjälpa dem få en god avkastning. Denna person beskrev hur han anpassade BIL och KLÄDSEL när han åkte hem till sina kunder. Rockstjärna betydde Corvette och jeans, medan andra kunder innebar kostym och BMW.

3) Återigen, här får man anpassa sig, om du som du verkar är av naturen som bryr sig. Om du kör på en helgulds sub eller liknande, använd inte den på dagar när du kortärmat skall åka tunnelbanan sent. De dagarna kan du ju ha en OK resverklocka, en Sinn eller något annat prisvärt som inte drar till sig nyfikenhet. Tänk på att det är viktigt att det är du som har på dig klockan, inte klockan som är ute och går med dig.

+1 på alla tre punkterna.
Se ovan.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Här håller jag absolut inte med. Självklart är den ekonomiska aspekten viktigt. Oavsett nettoförmögenhet är vi många som inte vill kasta bort pengar i onödan. Därför köper jag alltid begagnat om jag kan, för då kan jag sälja med minimal förlust.

En attityd att man generellt sett inte bör bry sig om vad andra tycker om de klockor man köper vittnar om dålig insikt, eller kanske ett eget jobb där det inte (?) spelar någon roll. Jag tänker inte komma med en lång utläggning här, men tänk om Ingvar Kamprad skulle köpa en gulgulds Rolex DD till högerarmen, och någon Patek oändlighetskalender till andra armen. Självklart skulle det skada hans rykte och företag. En hög tjänsteman på en investmentbank kanske förväntas ha en dyr klocka. Men det är rätt många andra som ligger mer i Ingvar Kamprads situation, dvs att man måste överväga konsekvenserna av sina val.

1) Omega är sämre än Rolex på långsiktig värde, gissningsvis fortsätter det så i framtiden också, även om Omega ryckt upp sig lite det senaste. Delvis beror problemet på att Omega ändrar sina modeller för ofta.

2) Min åsikt är att man noga bör överväga konsekvenserna. Att t.ex. gå in och förhandla med LO-personal om löner med en ny helgulds sub på armen skulle jag inte rekommendera, människor är människor, det tar en begåvad person hänsyn till. Samtidigt kan det finnas andra sammanhang där en helgulds sub är en tillgång. Den smarta personen anpassar sig. Jag läste på ett amerikanskt forum om en "oberoende investeringsrådgivare" i USA. I USA handlar detta yrke inte som i Sverige om att kränga svindyra (men lönsamma) och dåliga produkter till sina kunder, utan att just hjälpa dem få en god avkastning. Denna person beskrev hur han anpassade BIL och KLÄDSEL när han åkte hem till sina kunder. Rockstjärna betydde Corvette och jeans, medan andra kunder innebar kostym och BMW.

3) Återigen, här får man anpassa sig, om du som du verkar är av naturen som bryr sig. Om du kör på en helgulds sub eller liknande, använd inte den på dagar när du kortärmat skall åka tunnelbanan sent. De dagarna kan du ju ha en OK resverklocka, en Sinn eller något annat prisvärt som inte drar till sig nyfikenhet. Tänk på att det är viktigt att det är du som har på dig klockan, inte klockan som är ute och går med dig.


Se ovan.

Nu är inte TS förmodligen inte i samma liga som Herr Kamprad, inget illa menat, så känns som liknelsen haltar lite.

Dessutom så kan du i de flesta fall hitta lika många personer som gillar att personer som det går bra för unnar sig en dyr bil, klocka, kostym eller liknande. Gör personen sitt jobb bra och levererar, kom i en 18k Ferrari och diamantkostym by all means.

Även om det är ett diskussionsforum så tror jag denna diskussion inte leder så långt. TS frågade, jag och du svarade vår åsikt. Varken du eller jag kommer ändra på oss har jag en känsla av :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Här håller jag absolut inte med. Självklart är den ekonomiska aspekten viktigt. Oavsett nettoförmögenhet är vi många som inte vill kasta bort pengar i onödan. Därför köper jag alltid begagnat om jag kan, för då kan jag sälja med minimal förlust.

En attityd att man generellt sett inte bör bry sig om vad andra tycker om de klockor man köper vittnar om dålig insikt, eller kanske ett eget jobb där det inte (?) spelar någon roll. Jag tänker inte komma med en lång utläggning här, men tänk om Ingvar Kamprad skulle köpa en gulgulds Rolex DD till högerarmen, och någon Patek oändlighetskalender till andra armen. Självklart skulle det skada hans rykte och företag. En hög tjänsteman på en investmentbank kanske förväntas ha en dyr klocka. Men det är rätt många andra som ligger mer i Ingvar Kamprads situation, dvs att man måste överväga konsekvenserna av sina val.

1) Omega är sämre än Rolex på långsiktig värde, gissningsvis fortsätter det så i framtiden också, även om Omega ryckt upp sig lite det senaste. Delvis beror problemet på att Omega ändrar sina modeller för ofta.

2) Min åsikt är att man noga bör överväga konsekvenserna. Att t.ex. gå in och förhandla med LO-personal om löner med en ny helgulds sub på armen skulle jag inte rekommendera, människor är människor, det tar en begåvad person hänsyn till. Samtidigt kan det finnas andra sammanhang där en helgulds sub är en tillgång. Den smarta personen anpassar sig. Jag läste på ett amerikanskt forum om en "oberoende investeringsrådgivare" i USA. I USA handlar detta yrke inte som i Sverige om att kränga svindyra (men lönsamma) och dåliga produkter till sina kunder, utan att just hjälpa dem få en god avkastning. Denna person beskrev hur han anpassade BIL och KLÄDSEL när han åkte hem till sina kunder. Rockstjärna betydde Corvette och jeans, medan andra kunder innebar kostym och BMW.

3) Återigen, här får man anpassa sig, om du som du verkar är av naturen som bryr sig. Om du kör på en helgulds sub eller liknande, använd inte den på dagar när du kortärmat skall åka tunnelbanan sent. De dagarna kan du ju ha en OK resverklocka, en Sinn eller något annat prisvärt som inte drar till sig nyfikenhet. Tänk på att det är viktigt att det är du som har på dig klockan, inte klockan som är ute och går med dig.


Se ovan.
Lite väl extrema exempel och jag kan bara konstatera att vi ser på klockor från två helt olika perspektiv. Inget illa ment utan bara väl värt att ha i åtanke när man skriver på ett forum. Har man ett genuint intresse för klockor som just klockor och inte en accessoar så blir frågorna som TS ställde sekundära. Om man t.ex anser att eventuella skillnader avseende värdebeständighet mellan Rolex och Omega är avgörande för vilken man väljer så är man i min värld fel på det. Men som sagt, vi är alla olika.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1. Rolex. Otroligt starkt varumärke som trots volymerna är eftertraktade på andrahandsmarknaden. Men varningen finger här, det är hyffsat stor skillnad på prisutvecklingen över tid olika modeller och för att få bra återkastning efter en längre tid behöver klockan vårdats väl, fel typ av slitage kan förstöra andrahandsvärdet.
2. Så länge du bär en rolex i stål är det relativt få som i omgivningen som faktiskt lägger märke till vad du har på armen. Däremot får man rätt mycket uppmärksamhet om man går med något i gulguld på armen, en daydate bringar mycket fler kommentarer och blickar än en daytona enligt mina erfarenheter.
3. Rör mig i krogmiljöer i centrala stockholm flera gånger i veckan och har alltid en Rolex på armen. Nu säger jag inte att det finns risken, men jag har inte stött på några problem.
 

Mithridatism

Breitling
Här håller jag absolut inte med. Självklart är den ekonomiska aspekten viktigt. Oavsett nettoförmögenhet är vi många som inte vill kasta bort pengar i onödan. Därför köper jag alltid begagnat om jag kan, för då kan jag sälja med minimal förlust.

En attityd att man generellt sett inte bör bry sig om vad andra tycker om de klockor man köper vittnar om dålig insikt, eller kanske ett eget jobb där det inte (?) spelar någon roll. Jag tänker inte komma med en lång utläggning här, men tänk om Ingvar Kamprad skulle köpa en gulgulds Rolex DD till högerarmen, och någon Patek oändlighetskalender till andra armen. Självklart skulle det skada hans rykte och företag. En hög tjänsteman på en investmentbank kanske förväntas ha en dyr klocka. Men det är rätt många andra som ligger mer i Ingvar Kamprads situation, dvs att man måste överväga konsekvenserna av sina val.

1) Omega är sämre än Rolex på långsiktig värde, gissningsvis fortsätter det så i framtiden också, även om Omega ryckt upp sig lite det senaste. Delvis beror problemet på att Omega ändrar sina modeller för ofta.

2) Min åsikt är att man noga bör överväga konsekvenserna. Att t.ex. gå in och förhandla med LO-personal om löner med en ny helgulds sub på armen skulle jag inte rekommendera, människor är människor, det tar en begåvad person hänsyn till. Samtidigt kan det finnas andra sammanhang där en helgulds sub är en tillgång. Den smarta personen anpassar sig. Jag läste på ett amerikanskt forum om en "oberoende investeringsrådgivare" i USA. I USA handlar detta yrke inte som i Sverige om att kränga svindyra (men lönsamma) och dåliga produkter till sina kunder, utan att just hjälpa dem få en god avkastning. Denna person beskrev hur han anpassade BIL och KLÄDSEL när han åkte hem till sina kunder. Rockstjärna betydde Corvette och jeans, medan andra kunder innebar kostym och BMW.

3) Återigen, här får man anpassa sig, om du som du verkar är av naturen som bryr sig. Om du kör på en helgulds sub eller liknande, använd inte den på dagar när du kortärmat skall åka tunnelbanan sent. De dagarna kan du ju ha en OK resverklocka, en Sinn eller något annat prisvärt som inte drar till sig nyfikenhet. Tänk på att det är viktigt att det är du som har på dig klockan, inte klockan som är ute och går med dig.


Se ovan.
Träffsäkert och skarpsynt, du är nära sanningen.

1) Ekonomin är inget hinder för mig, jag har råd med båda klockorna om jag så vill. Jag försöker bara göra smarta ekonomiska val oavsett vad jag köper.

2) Jag är läkare. Utan att gå in närmare på det, så jobbar jag på olika mottagningar med en väldigt speciell och utsatt patientgrupp. Jag är ofta civilklädd och tänkte bära klockan på jobbet. Det är väldigt viktigt att mina patienter har förtroende för mig. Jag vill inte skapa onödig distans mellan oss genom kläderna eller accessoarerna jag har på mig. Så du har faktiskt helt rätt, och hade jag jobbat på en investmentbank så hade jag aldrig ställt den frågan.

3) Jag blev nyfiken på hur folk som har dyra klockor i Sverige känner efter att jag såg den här videon
 
Topp