• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa investeringen?

Jag har alltid köpt klockor utifrån vad hjärtat klappat för. Av de jag behållt har en del ökat i värde och en del har inte hängt med inflationen ens. Drivkraften att köpa ur har varit rent emotionell och värdeökningen har blivit en lycklig bieffekt.

Om man för en skoj skull skulle vara kallhamrat ekonomisk och bara tänka på på att klockan skall förränta sig över en viss tid. Vilka klockor skall man då titta på?

Både vintage och nytt gäller. Finns det nya klockor (limiterade?) som har värdeökningspotential? Finns det vintageklockor som är undervärderade? Har vintage subbarna peakat etc. etc...

jag tänkte att man skulle dela in dem i tre prisklasser (nuvarande priser):

-20K

20K-70K

70K+


/TT
 

M.U

Rolex
Rolex, Rolex, Rolex

Att försöka förutspå klockor som kommer stiga i värdet är lika lätt som att hitta det runda sandkornet i lekplatsen
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid köpt klockor utifrån vad hjärtat klappat för. Av de jag behållt har en del ökat i värde och en del har inte hängt med inflationen ens. Drivkraften att köpa ur har varit rent emotionell och värdeökningen har blivit en lycklig bieffekt.

Om man för en skoj skull skulle vara kallhamrat ekonomisk och bara tänka på på att klockan skall förränta sig över en viss tid. Vilka klockor skall man då titta på?

Både vintage och nytt gäller. Finns det nya klockor (limiterade?) som har värdeökningspotential? Finns det vintageklockor som är undervärderade? Har vintage subbarna peakat etc. etc...

jag tänkte att man skulle dela in dem i tre prisklasser (nuvarande priser):

-20K

20K-70K

70K+


/TT

Har du kollat tidigare trådar i ämnet? Här är några:
https://klocksnack.se/threads/bra-investering-att-ha-klocka.576/
https://klocksnack.se/threads/klockor-som-investering.25356/
https://klocksnack.se/threads/investering-i-vintage-vad-tänka-på-ingen-rikemans-budget.21592/


I övrigt gäller vintage Rolex (perfekta exemplar med b&p, huvudsakligen sportmodeller) och vintage Patek (även de flesta nya LE Grand Complications) som gäller om du ska vara säker på viss värdeökning.
 

par

Patek
2-Faktor
Dagens tex nya rolex tillverkas i sådana volymer att det troligen inte kommer öka i värde. I min värld så görs de flesta limiterade klockor (undantag Patek men då är vi i en helt annan prisklass) i mängder att det lyckas mätta efterfrågan med råge och lite till.
 

POO

Panerai
Dagens tex nya rolex tillverkas i sådana volymer att det troligen inte kommer öka i värde. I min värld så görs de flesta limiterade klockor (undantag Patek men då är vi i en helt annan prisklass) i mängder att det lyckas mätta efterfrågan med råge och lite till.


Och väldigt inne idag. Inte alls säkert de kommer vara det i framtiden.
 

paradis

Audemars
Bara vintage Rolex. Har inte sett en enda som inte har ökat i värde , ett par hundra %.................Titta på Submariner 5513 vanlig eller GILT från 1970 .Vilken annan klocka har stigit i pris lika mycket ? Några av dom andra vintage märken stiger också i värde,men långt ifrån Rolex.
 
C

China

Guest
Bara vintage Rolex. Har inte sett en enda som inte har ökat i värde , ett par hundra %.................Titta på Submariner 5513 vanlig eller GILT från 1970 .Vilken annan klocka har stigit i pris lika mycket ? Några av dom andra vintage märken stiger också i värde,men långt ifrån Rolex.

Eller på sin tid billiga Kineser som idag kostar skjortan, det finns nog få klockor som slår t.ex. Sea-Gull ST4 som ökat i värde från några hundralappar till dagens marknadspris på 50-60tusen. Ett annat tips är hantverk i små serier, jag har inte sett något som är en förlustaffär i långa loppet. Lokal och global efterfrågan är ofta två helt skilda saker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eller på sin tid billiga Kineser som idag kostar skjortan, det finns nog få klockor som slår t.ex. Sea-Gull ST4 som ökat i värde från några hundralappar till dagens marknadspris på 50-60tusen. Ett annat tips är hantverk i små serier, jag har inte sett något som är en förlustaffär i långa loppet. Lokal och global efterfrågan är ofta två helt skilda saker.

50-60' för ett Sea-Gull ST4? Det är sjukt.
 

POO

Panerai
Att spå framtiden genom att titta på historien är inte the way to go om man säger. Få ting stiger i värde i all evighet.
 

Clocksauce

Cartier
Fan, sedan forumet har vuxit så mycket tycker jag att det mesta verkar ha varit vettiga investeringar... De breitlings som ligger ute är ju generellt 3-5 papp dyrare än på TTTs tid...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tror aldrig jag kommer göra en bra klockaffär men Rålex och PP verkar hålla värdet ganska bra, iaf vissa modeller.
 
C

China

Guest

Pope

Cartier
Tror nog att de flesta förstår att gamla Heuer är rätt så schysst pris-satta sen länge. Särskilt underbara Bund! Extremt mycket klocka för under 2k som bara kan stiga.
Men visst, det är bara trams om man ser hur utvecklingen varit på en del Rollar. 6538, DRSD mm...
 

POO

Panerai
  • Like
Reactions: ZQT
C

China

Guest
Ja vad vet du? Jag tror inte många internationella samlare skulle vara intresserade. Och jag vet att allt förmögnare kineser är intresserad av sin egen historia.

Ignorance+is+Bliss+1+quarter.jpg
 

DrDre

Patek
Vad är Sea-Gull ST4? En klocka som gått från några hundringar till 60 tkr på några år låter ju onekligen spännande? Vad är det jag har missat? Har någon några länkar, vore kul att läsa mer.
 
Topp