• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa köpet runt 500-hundringen

Ariste

Guld
2-Faktor
Hola!

Jag har ofta rört mig i budgetintervallet 400-600 kr när det inhandlats mögel. Går oftast på designen, jag fastnar för något och tänker sällan längre än så. Jag vet att flera gillar att scouta värdeökningar, andra jagar mögelras att mecka med och vissa är ute efter donatordelar. De är olika saker som driver oss och jag är nyfiken på hur ni brukar tänka när ni köper klockor i spannet 400-600 kr? Tänker ni överhuvudtaget eller handlar ni på en känsla? Har ni kriterier ni går efter, boetten måste vara stål, tavla fin m m?

Bjuder på ett exempel som hamnade inom spannet, a beauty if you ask me:

IMG_6099.jpg

Design, storlek, funktion och känsla!

Ska se härlig ut, ha vettig storlek så att man använder den, bör fungera hyfsat och vara allmänt skön :)

Re: Sv: Bästa köpet runt 500-hundringen

Jag håller mig oftast långt under den budgeten eftersom jag är en sån som letar skrot och renoveringsobjekt... och är fattig.

Men en gammal rackare hostade jag upp en femhundring för på stående fot, och det enbart pga design och udda märke. Kärlek direkt och en av mina mest använda klockor... :)

Bilagor

• uploadfromtaptalk1362573360614.jpg
    uploadfromtaptalk1362573360614.jpg
    49.8 KB · Visningar: 638
Scaramanga skrev:

Ska se härlig ut, ha vettig storlek så att man använder den, bör fungera hyfsat och vara allmänt skön :)
Storleken har betydelse menar du? :) Det har hänt att jag köpt småklockor mest för att se på, de har sett löjliga ut på armen (29-30mm) men är ack så vackra att se på...:)

Ariste skrev:
Scaramanga skrev:

Storleken har betydelse menar du? :) Det har hänt att jag köpt småklockor mest för att se på, de har sett löjliga ut på armen (29-30mm) men är ack så vackra att se på...:)

Jupp storlek räknas!

Småkrafs blir inte använt och det har jag svårt att leva med.
Nu har jag dock börjat trivas med storlekar runt 39-40mm så vad vet man ...

Nej det fanns visst en smärtgräns runt 34 mm, upptäckte jag. Mindre än det blir det direkt löjligt på armen... :)

Den här kostade mig långt under en femhundring!

9E7B6D23-0785-47C9-A011-BD42A9A8AC5F-7653-00001AC507BE349F_zps22d48d63.jpg

Priset för klockan var en middag hemma hos mig för Dala och bandet fick jag gratis av Jaganata!

Camo00 skrev:
Jag håller mig oftast långt under den budgeten eftersom jag är en sån som letar skrot och renoveringsobjekt... och är fattig.

Men en gammal rackare hostade jag upp en femhundring för på stående fot, och det enbart pga design och udda märke. Kärlek direkt och en av mina mest använda klockor... :)
Yema, Lip och LeJour är lite charmigt udda märken...förstår varför du fastnade för de där....:)
Aquaracer2 skrev:
Otroligt schysst handjagad Brichot som jag gav strax under 700:- för på Tratten.
Rikligt med lume och skön kombo med pepsi....en design att fastna för!
Spencer66 skrev:
Den här kostade mig långt under en femhundring!
Priset för klockan var en middag hemma hos mig för Dala och bandet fick jag gratis av Jaganata!
Ett fynd, Spencer...en hel del bang for the buck!

Det ar roligt att man kan fa sa mycket charm och karaktar for 500 kr. Aurums Certina Diver ar favoriten hittills.

Viktigast är (som flera har nämnt) att klockan inte är för liten. Dessutom ska den ju vara snygg.
Lagonda som klarar båda kraven. 34-35mm, en härlig struktur på tavlan samt riktigt snyggt typsnitt. Gillar dessutom ringen. Cirkus en halv tusing på Tratten.
file.php

file.php

Criss Cross skrev:
Det ar roligt att man kan fa sa mycket charm och karaktar for 500 kr. Aurums Certina Diver ar favoriten hittills.
Både du och Spencer har sagt det, grym Certina....den första klocka jag sett som skulle kunna få mig att bära quartz...:)

M.L. skrev:
Viktigast är (som flera har nämnt) att klockan inte är för liten. Dessutom ska den ju vara snygg.
Lagonda som klarar båda kraven. 34-35mm, en härlig struktur på tavlan samt riktigt snyggt typsnitt. Gillar dessutom ringen. Cirkus en halv tusing på Tratten.
Den tavlan plus deras Sportmaster är lätt på min tavel-topp-5-lista...:)

IMG_5494.jpg

IMG_5483.jpg

Med nämnda budget går jag nästan endast på utseende. Dam eller herr spelar också mindre roll. Är den snygg så handlar jag - vilket har medfört att jag sitter på flera riktiga skrot. Måste bli mer selektiv...:-?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Det bästa jag har köpte för under 500kr är följande:
(Alla dessa Omega klockorna köpte jag i Norge på en garageloppis sommaren 2011)

Omega Seamaster 600 Geneve från 1967. 100kr fungerar perfekt!

Omega Geneve från 1974. 60kr fungerar perfekt

Omega Seamaster 600 från 1965. 100 kr, levde sitt egna liv, så jag sålde den på tradera och fick 1100kr för den.

Bilagor

• IMAG0179.jpg
    IMAG0179.jpg
    281.3 KB · Visningar: 332
  • lodld.jpg
    lodld.jpg
    34 KB · Visningar: 328
  • hjk.jpg
    hjk.jpg
    567.4 KB · Visningar: 330
Jag har sällan hittat såpass billiga ur, men det här var i mitt tycke ett bra köp för under 500:-.

PRIM_zpsdcdb06f0.jpg

PRIM 1975 i Absolut NOS skick ingen high- end precis, men just därför blir dessa uren mer och mer sällsynta allra helst i bra skick.
Så jag tror att oaktat man ger blanka i värdeökning så är det nog så att den här typen av inköp kommer att ha bättre procentuell värdeökning än de flesta high-end vintage som jag tror kulminerat i värdeökning. Undantaget då vissa rent ikoniska modeller.

@Ariste
Jag tror sålunda att din samling har högre värdeprogression än många exklusivare...:)

Omega Seamaster 600 från 1965. 100 kr, levde sitt egna liv, så jag sålde den på tradera och fick 1100kr för den.
[/quote]

Det va jag som köpte den!. :D Nu är den renoverad och går fint. Tack för affären btw.

Jimmy85 skrev:

Det va jag som köpte den!. :D Nu är den renoverad och går fint. Tack för affären btw.

Vad kul! Släng gärna upp några bilder på den!!
Tack själv!

(Åker till Norge på torsdag, till samma ställe där jag fynda dessa. Hoppas på samma tur denna gång, men det lär väl aldrig hända igen....)

Vintage92 skrev:
Jimmy85 skrev:

Vad kul! Släng gärna upp några bilder på den!!
Tack själv!

(Åker till Norge på torsdag, till samma ställe där jag fynda dessa. Hoppas på samma tur denna gång, men det lär väl aldrig hända igen....)

Absolut, den åker nog ut på annons snart. :)

Tillbaka
Topp