• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa klockan under 30 000

Guatsu

Basic
Är på jakt efter en daily under 30 000 med stålarmband. Diametern ska vara 38mm eller mindre med en ”klassiskt” färgad urtavla. Vad skulle ni säga är mest ”bang for the buck” i denna prisklass? Tacksam för förslag!

Jag hade kikat på en ny Longines Conquest, Grand Seiko SBGX261, eller en begagnad Omega Aqua Terra.

IMG_8725.jpeg

IMG_8726.jpeg

IMG_8727.jpeg

Jag kommer alltid att slå ett slag för den gamla generationens Tudor Black Bay 36. Tycker det är en alldeles utmärkt klocka som på alla sätt och vis fungerar som n daily. Hade jag bara fått ha en klocka resten av livet är det den. Du måste köpa den begagnad, men mellan 20-25k så är det mycket klocka för pengen.
IMG_1388.jpeg

Som daily hade jag gått för Tudor BB54 eller BB58 Blue, lätt begagnade så landar de kring 30. Tudor är svårslaget i bang for the burk-kategorin.

Omega Seamaster Midsize (blå/svart) eller något coolare alternativ typ Bvlgari Diagono är också fynd inom sin kategori.

Sjöö Sandström Worldtimer 36 på vit tavla är också riktigt vass i lägre prisklasser.

Som daily hade jag gått för Tudor BB54 eller BB58 Blue, lätt begagnade så landar de kring 30. Tudor är svårslaget i bang for the burk-kategorin.

Omega Seamaster Midsize (blå/svart) eller något coolare alternativ typ Bvlgari Diagono är också fynd inom sin kategori.

Sjöö Sandström Worldtimer 36 på vit tavla är också riktigt vass i lägre prisklasser.
Jag kommer alltid att slå ett slag för den gamla generationens Tudor Black Bay 36. Tycker det är en alldeles utmärkt klocka som på alla sätt och vis fungerar som n daily. Hade jag bara fått ha en klocka resten av livet är det den. Du måste köpa den begagnad, men mellan 20-25k så är det mycket klocka för pengen.
IMG_1388.jpeg
gillar denna, hur tycker du att den är på handleden? Känns den större än 36mm eller vad har du för uppfattning?

Begagnad Aqua Terra känns för mig som ett solklart val som vardagsklocka, inte för gammal men tillräckligt för att värdetappet redan skett. Är själv ruskigt sugen på en 36mm med svart urtavla.

Vill man gå vintage kan man kanske få tag på en Rolex 1500/1501 för runt 30, köpte själv en 1501 för runt där för några år sedan som första Rolex och den går som en kämpe, såklart inte lika bra som en 15 år gammal AT men.

Dykare finns det en hel del bra Seamasters att få tag på under 30, tycker själv att de är roligare än Tudors men det är väl en smaksak.

Begagnad Aqua Terra känns för mig som ett solklart val som vardagsklocka, inte för gammal men tillräckligt för att värdetappet redan skett. Är själv ruskigt sugen på en 36mm med svart urtavla.

Vill man gå vintage kan man kanske få tag på en Rolex 1500/1501 för runt 30, köpte själv en 1501 för runt där för några år sedan som första Rolex och den går som en kämpe, såklart inte lika bra som en 15 år gammal AT men.

Dykare finns det en hel del bra Seamasters att få tag på under 30, tycker själv att de är roligare än Tudors men det är väl en smaksak.
Har funderat en hel del på Aqua Terra faktiskt. Tycker dock att de flesta man ser inom denna prisklass ser ganska slitna ut dessvärre.

Är på jakt efter en daily under 30 000 med stålarmband. Diametern ska vara 38mm eller mindre med en ”klassiskt” färgad urtavla. Vad skulle ni säga är mest ”bang for the buck” i denna prisklass? Tacksam för förslag!
Bär du klocka till vardags i dag och i så fall vad? Det kan underlätta förslagen utifrån huruvida du vill komplettera befintlig(a). Som ovan nämnts är Longines ett bra alternativ i prisklassen, om du vill ha nytt. Om du inte roterar klockor för tillfället kan ju summan räcka till ett par, tre stycken fina bitar annars.

Har många bekanta med denna klocka så känns tyvärr lite tråkigt. Samtidigt så tycker jag att den är sjukt snygg och det finns väl en anledning till att den är populär inom denna prisklass.
Om du vill särskilja dig från din bekantskapskrets men samtidigt ha en klassisk dykare kanske Doxa Sub300T kan vara något. Låt inte måtten avskräcka då den bärs avsevärt mycket mindre än man kan tro.

Som flera redan tipsat om, är du ute efter nytt är mina förslag följande:

Longines Spirit 37
Longines Conquest 38

Båda riktigt schysta klockor men jag tycker nog Spirit är snäppet vassare och har bättre spänne.

Begagnat

Tudor Black Bay 54 / 58
Tudor Black Bay 36

De nyare modellerna av dessa Tudors hamnar snäppet över 30k.

Lite inspiration nedan.
IMG_5206.jpeg

IMG_1116.jpeg

IMG_0395.jpeg

Har funderat en hel del på Aqua Terra faktiskt. Tycker dock att de flesta man ser inom denna prisklass ser ganska slitna ut dessvärre.
Oavsett vilken klocka du använder till vardags och mycket, så kommer den ”slitas”.
Tycker du har fått väldigt bra förslag, kanske om du breddade lite mer vad du också gör till vardags/fritid så kan andra förslag komma.

Jag hade dock gått på en Omega AT då den funkar bra till absolut alla tillfällen. Finns flera i väldigt bra skick bland annat på Tradera eller Chrono24 och i rätt prisklass.

Tillbaka
Topp