• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa klockfoto i branschen?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Svenska Corniche är duktiga. Inte bara för att de faktiskt lyckas ta fram kinaklockor som ser riktigt bra ut och med egen identitet, men även med sin marknadsföring.
Jag är en estetiker och älskar bra och vackert foto, på Instagram följer jag en mängd olika tillverkare, klocksamlare, sporter mm. Jag följer Coniche enbart på grund av de sköna bilderna och jag slås hela tiden av hur bra klockfoton men även medelhavs/kontinenten-livsstilsbilder Coniche förmedlar på sin sida. Jag vet ingen annan tillverkare som är lika duktiga. Är det någon som vet vem fotografen är? Jag hade blivit helt såld om någon av de riktiga schweiziska tillverkarna typ Girard Perregaux eller liknande hade kunnat vara lika bra.

Några exempel bara från de senaste dagarna. Notera "glada" klockslaget på samtliga bilder.

IMG_2619.PNG
IMG_2620.PNG
IMG_2621.PNG
IMG_2623.PNG
IMG_2625.PNG
IMG_2624.PNG
IMG_2626.PNG
IMG_2622.PNG


Har ni exempel på någon annan tillverkare som har lika bra och smakfull livsstils förmedling?
 
Senast ändrad:

mackman

Cartier
Håller med till fullo, dom där klockorna säljer inte sig själva precis så det krävs bra marknadsföring för att bygga upp en "feeling" kring märket och klockorna. Kommer inte på någon annan tillverkare såhär just nu
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Håller med Corniche tar ruggigt stämningsfulla bilder och har hittat sin nisch i hur de vill marknadsföra sig.
Jmfr med TH som med en lustig graffiti (?) konstnär marknadsför sig, väldigt avtändande.
Breitling kör lättklädda damer och flyg, inte så skoj.
Patek använder sina rätt uttjatade slogans.
Och ingen av ovan har speciellt, till synes, skickliga fotografer
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Lite poängen är att man borde vänta sig att de stora "manufakturererna" ansträngt sig och har smakfull marknadsföring, när lilla Kina/Svenska Corniche kan få till det.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Motfråga, ge exempel på klockproduktbilder du tycker är bra och säljande :)
Det är så lätt att det blir för soft och "vi lägger föremålet här så blir det bra bilder!" Jag följer tyvärr inga klockmärken på några medier mer än klocksnack. Det var bara en synpunkt vad jag tycker om bilderna:) Ur säljsynpunkt kan det säkert locka! Nomos är också ett sånt exempel!
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
image.jpeg


Njaaa , håller med betr Corniche men Rolex hade motsvarande stämningsbilder i sin katalog för ungf 5 år sedan, bla denna.
Alla klockorna hade placerats i resp rätt miljö förutom Daytonan som syntes i en noname racer/sportbil vilket säkert berodde på de klassiska licensfrågorna :-(

Det jag gillar med Coriche bilder är att det är så pass mycket arm med i bilden.
Nomos lämnar mig oberörd.
Breitling har haft otroligt fina bilder på flygplan vissa år och obegripliga året efter.
Doxa hade missat den röda mössan i sitt urval men visst, dom bygger en stämning med referenser.
 
Senast ändrad:

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Corniche lägger upp bra bilder, håller med. Marknadsförs ju också på diverse "livsstilskonton" för herrar på insta. Tycker dessutom att vissa av modellerna är extremt snygga och vill minnas att paketeringen (i alla fall i begynnelsen) kändes väldigt påkostad.
 

matage

Omega
Corniche bildspråk är trevligt i teorin men det dåliga efterbehandlingen med dåligt pålagd oskärpa förstör hela intrycket i min bok.
Nu är jag gnällig kring sånt men det ser ut som om nån gymnasiepryo med mycket vilja men lite kunskap fått fria händer med blur-filter.
"Rose Gold Sunday"-bilden är som naglar mot griffeltavlan... horribelt!
 

Rulle

Audemars
Cornice är faktiskt riktigt cleana !!!

Synd bara att det är quartz ....
Känns som där ligger lite mer tanke bakom dom än DW som känns mer kopierade rakt av ..
 

UNO

Panerai
Min första intryck av en sådan här bild, som gammal seglare, instinktivt tänka att skoten eller lutningen kommer att hiva denna klocka över bord förr än senare... :wideyed:

IMG_2646.PNG


Håller med Rossy, om YMn suttit på en handled i den miljön hade Rolex varit hemma.
Att sätta hela känslan i en bild måste vara målet.
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Precis, som du nämner var en Rolex-katalog från runt 2012 rent guld.

Riktigt snygga relevanta bilder med rätt stämning, precis som du säger.

Kortet på den lilla damhelguldsdatejusten fick mig att fatta hur snygg den klockan är i original på rätt feminin handled. Alla fick vara med, det var milf-ar med 36 mm datejust, unga tjejer med smartphone med 31 mm lätt isad datejust om jag minns rätt. Business-man med hulk, och så "intanasjonal-travella"-killen med two-tone GMT:n. Därtill bilder på klockorna som är så stora att man ser dem ordentligt, och lite olika urtavlor och kombinationer för varje referens. Kolla senaste Rolex-katalogen. En enda bild på 116200, skandal, och resten av katalogen är skittråkig.

Senaste Rolex katalogen väcker inga drömmar och måste därför ses som rätt kass för ett varumärke i Rolex produktkategori.



image.jpeg


Njaaa , håller med betr Corniche men Rolex hade motsvarande stämningsbilder i sin katalog för ungf 5 år sedan, bla denna.
Alla klockorna hade placerats i resp rätt miljö förutom Daytonan som syntes i en noname racer/sportbil vilket säkert berodde på de klassiska licensfrågorna :-(

Det jag gillar med Coriche bilder är att det är så pass mycket arm med i bilden.
Nomos lämnar mig oberörd.
Breitling har haft otroligt fina bilder på flygplan vissa år och obegripliga året efter.
Doxa hade missat den röda mössan i sitt urval men visst, dom bygger en stämning med referenser.

Håller med Rossy, om YMn suttit på en handled i den miljön hade Rolex varit hemma.
Att sätta hela känslan i en bild måste vara målet.
 
Topp